Elbiler til under 300 000 – Mest rekkevidde for pengene


Hjem » elbil » Elbiler til under 300 000 – Mest rekkevidde for pengene

Er du ute etter en liten elbil så er det gjerne til pendling den blir brukt. Hvis du i tillegg ser etter en elbil til under 300 000 kr så er det stort sett ganske små elbiler det er snakk om, men det er faktisk noen unntak her.

Vi tar her for oss nybilpris uten ekstrautstyr, det er så du får ett inntrykk av hva du får for pengene dine.

Hvor mye rekkevidde du får for pengene er selvsagt ikke det eneste som er interessant, men for mange vil det ha mye å si. Mye av forskjellen er selvsagt at de som gir mindre rekkevidde for pengene leverer på andre punkter, derfor gir denne oversikten en pekepinn på hvilke nye biler som kan være av interesse for deg.

MerkeModellPrisRekkevidde WLTPPris per km
RenaultZOE263400392672
SeatMii Electric179900259695
NissanLEAF (e+ Acenta)284070385738
Peugeote-208279900362773
SkodaCITIGOe iV208580260802
NissanLEAF (Visia)219900270814
OpelCorsa-e282900330857
OpelMokka-e292900338867
HyundaiIONIQ287900311926
Kiae-Soul (Active)2899002761050
HondaE2499002101190
MazdaMX-302499002001250

OBS – Listen mangler noen biler hvor produsentene ikke har opplyst om veiledende priser. Prisene kan også forandre seg, denne oversikten er derfor mer å anse som en pekepinn. Prisene er hentet fra forhandler/ produsent sine nettsider.

Hvilket behov du har, enten om det er for en familie eller for flere personer vil være en avgjørende faktor for hvilken bil som passer dere. Les mer om servicekostnader for elbiler her!

Best ut kom Renault Zoe med 672,- kr per km rekkevidde. Det er også en av de minste bilene som vi har tatt med i oversikten.

Velger du å utstyre bilen med mye utstyr vil denne oversikten plutselig se helt annerledes ut, for her har vi tatt utgangspunkt i laveste pris som bilen kan kjøpes til. Små biler blir generelt ikke påkostet veldig mye utstyr, men noen av disse bilene er også litt større biler hvor det kan fås mye kostbart ekstrautstyr.

Hvor stor bil trenger du egentlig?

De fleste ville fått ett ganske hyggelig bilregnskap hvis de velger en av disse bilene. Det er generelt rimelige biler, og noen av de leverer også veldig mye rekkevidde for pengene.

De siste årene har disse småbilene virkelig gått opp noen hakk i kvalitet, og de virker mer solide. Det er selvfølgelig ikke samme følelsen som en større bil gir, men hvis det er noen år siden sist du satt i en liten bil sist vil du nok bli overrasket.

Elbiler generelt byr på mer økonomisk eierskap av bil, men disse småbilene skiller seg virkelig positivt ut når det gjelder akkurat det.

Avhengig av hvordan skal brukes så har lading ganske mye å si, og ladehastigheten på disse bilene til under 300 000.- varierer veldig.

Brukes bilen uansett kun til jobb eller lignende er det ikke så viktig, men skal du ut på kundemøter over hele Norge. Eller ta med familien på norgesferie må du smøre deg med god tålmodighet. Ladehastigheten vil også påvirke dette veldig. For en elbil med kortere rekkevidde men rask ladehastighet kan i så fall være ett bedre kjøp for deg.

Brukt eller ny rimelig elbil

Dette er nybilpriser, i bruktmarkedet kan du gjøre noen skikkelige kupp på endel av disse modellene. Andre av de har ikke vært på markedet at prisene har godt nevneverdig nå. Det handler også om at bilprodusentene sliter med å levere nye biler pga halvleder mangelen.

Les mer om hvor dyr bil det lønner seg å kjøpe her!

Når du kjøper en brukt elbil som i utgangspunktet kostet under 300 000,- og den nå er noen år gammel og kjørt et godt stykke så skal det absolutt reflekteres godt i prisen.

Det er selvsagt batteriet som bekymrer mest, spesielt når det havner utenfor garantien. Det innebærer selvsagt en risiko, og derfor må det være en god pris.

Kjøpe du en ny elbil selv så vil godt vedlikehold av den være med på å holde prisen oppe. Slike småbiler kan ofte ende opp som en bil familien har uten at noen helt husker å ta vare på den. Det vil påvirke bruktbilprisen som man kan forvente å få for den i høy grad.

Hvor mye kan man spare på å kjøpe elbil?

Noe ekstrautstyr kan være lurt å kjøpe, om du får noe igjen for det når du selger bilen er derimot langt fra sikkert. Det vil derimot være enklere å få solgt bilen.

Men vært fornuftig med hva du velger av ekstrautstyr. Varme i ratt kan høres tullete ut på en liten pendlerbil, men det gjør at du ikke trenger å bruke like mye strøm som du ellers hadde trengt til oppvarming. Noen sånne ting kan derfor være fornuftig.

Les mer om økonomisk kjøring med elbil her

På endel av dissen elbilene vil du også kunne kjøpe utstyrspakker til kampanjepriser. Da er det lurt å sjekke litt rundt hva de fleste er solgt med, for hvis du kjøper en elbil som har mye mindre utstyr enn de fleste andre vil det påvirke bruktbilprisen. Endel av disse utstyrspakkene kan også handle om ladehastigheten, og rekkevidde på bilen. I så fall må du vurdere nøye hva det er lurt å faktisk spare penger på.

Casper

Casper har holdt på med bil og jobbet med å fikse/ skru på biler i over ti år. Han brenner spesielt mye for å lære andre hvordan de selv kan fikse sin egen bil, og lære alt om hvordan den fungerer!

3 thoughts on “Elbiler til under 300 000 – Mest rekkevidde for pengene

  1. Her nevnes i tabellen Hyundai Ioniq Electric med en rekkevidde på 311 km. Det kan vi bare drømme om.
    I sommeren går den 240, i vinteren 160 km langt. Alt annet er oppdiktet juks.
    Opplysningsrådet for veitrafikken som står bak disse feile tallene er ikke særlig relevant og bør ikke benyttes
    som kilde fremover.

    1. Du tenker nok på 28kWh versjonen.
      38kWh versjonen som det siktes til her har også varmepumpe.
      Vi får 280-300km på vinter og opptil 350km på sommer. Altså mer enn oppgitt rekkevidde.

      Jeg syns de treffer godt med oppgitt 311km.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Siste artikler