Nivåregulering Xenon lys

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bilelektronikk » Billys/lykter » Nivåregulering Xenon lys

Xenon lys var en stor oppgradering fra halogen lysene. Nå er det enten LED lys, eller Xenon som stort sett selges. Automatisk regulering av hovedlykter styres ofte av flere ting, men her er det store forskjeller mellom hvor avanserte systemene er.

Adaptive lys handler ikke kun om å ikke blende andre traffikanter, men også for at du som fører av bilen alltid skal ha best mulig sikt også. Dette styres ofte av flere sensorer som nivå sensoren men også rattvinkelsensor.

Det er både fordeler og ulemper med Xenon lys, stort sett har det ikke vært veldig mye problemer med Xenon lys.

Hva er nivåregulering av Xenon lys

I og med at xenon lys er sterkere, selv om det ikke nødvendigvis lyser lengre så ble det nødvending at det kan automatisk justeres. Dette fungerer ved at på at bærearmen så sitter det en lenke fra sensoren som registrerer når bilen beveger seg opp og ned.

Hvor mange sensorer du har varierer, noen har kun en foran mens andre har sensorer både foran og bak.

Hele poenget er at du ikke skal blende trafikken som kommer i mot deg. Når du kobler på en tilhenger, laster bilen tungt eller kjører opp eller ned en bakke så vil lysene kunne blende andre trafikanter hvis lyset ikke justeres.

Ofte når du starter bilen vil du se at lysene beveger seg, spesielt hvis du står i en bakke. Dette er noe av det sensorene brukes til, for at bilen skal vite hvilken høyde lysene skal være i for å ikke blende.

Det er et reelt problem at xenon lys kan blende andre, og hvis du har automatisk nivåregulering på bilen din så må det også fungere. Hvis det ikke fungerer så vil heller ikke bilen bli eu-godkjent.

Feilsøke Xenon lys

Hvis du ser at armen/ lenken til xenon sensoren er knekt eller ødelagt på annen måte så må den uansett byttes. Men feilsøkingen burde vanligvis heller startes med å ta en diagnose.

Det er en kjent feil at disse xenon level/ nivå sensorene kan knekke i armen og eller klipsen. De er generelt utsatt for mye slitasje både fra fysiske bevegelser men også snø/is, salt eller steiner som kommer inn.  

Ved å ta en diagnose kan man finne ut av mye. Men det går også an å gå over det som kan være av åpenbare feil. Er det en side problemet er på for eksempel så tyder det på at problemet sitter i lykten.

Det er både motor til lampen og modul for lysene som kan være årsaken. Dette blir mer generelt for Adaptive hovedlys, er problemet med den automatiske nivåreguleringen så er det lurt å se om sensoren(e) sitter som de skal.

Det er store variasjoner mellom hvordan den automatiske styringen fungerer hos de forskjellige produsentene, spesielt hvor komplisert de er. Utenom de delene som er utsatt for vær og vind har det vært et kjent problem at noen moduler blir ødelagt av vann.

Stort sett har disse systemene bare blitt mer kompliserte med tiden, og nyere biler får stadig vekk mer kompliserte styringer av lysene.

Mye av dette er mulig å fikse på egenhånd, men det er viktig at feilsøkingen starter riktig for å utelukke om det er flere feil med lysstyringen.

Bytte av Xenon nivåsensor

Er du heldig så kan du noen ganger få kjøpt bare klipsen, hvis det kun er den som er ødelagt. Ellers er det ofte en ny xenon nivåsensor du trenger.

Selve jobben med å bytte Xenon sensoren er ikke veldig vanskelig, men klipsene kan være litt vriene å få på. Rengjør godt med en stålbørste før du starter monteringen, og sørg for at det er riktig sted du monterer den nye xenon sensoren.

Bytte av bare klips er rimeligere, men det varierer hvor enkelt disse er å få tak i, spesielt hvis du ikke har all verdens med tid med å vente på deler fra utlandet.

Det kan også være at selve Xenon sensoren har blitt ødelagt hvis armen til den har fått vaie fritt rundt i hjulbuen over lengre tid.

Start med å koble ut xenon sensoren, kontakten sitter som regel i selve sensoren. Deretter er det bare å montere den nye å koble til!

Tilfellet på bilde var klipsen som hadde knekt, og resulterte i bytte av Xenon sensoren som løste problemet. Det kan litt variasjoner i hvordan disse ser ut, noen har også bolter i stedet for klips som nok er en bedre løsning. Du må derimot bruke det som er originalt så lengden og bevegelsen ikke endrer seg.

Husk å sjekke hvor mange sensorer du har, mange har både foran og bak (noen har faktisk 4 stykker). Hvis det ikke løser problemet så start med å se om de andre sensorene er i orden. Disse er utsatt for mye slitasje og kan ofte gå i stykker selv om armen på de er intakt.

Fordelen ved å starte feilsøkingen helt fra starten av er at du vil ha bedre grunnlag for å vite om det er flere feil. Bytter du ut hovedlykt sensor og problemet vedvarer er det best å starte med mer generell feilsøking ved hjelp av diagnose.

For at sensorene skal fungere så er det veldig viktig at de blir montert helt likt. Det pleier å være spor du ser de skal festes i, men å dokumentere med bilder før du demonterer er uansett alltid veldig lurt.

Senket bil – Feil på Xenon

Noen opplever at det blir feil på de automatiske hovedlyktene etter bilen har blitt senket. Som oftest løses dette ved å ta en rekalibrering. Ofte er det slik at bilen kan senkes litt uten at det fører til problemer, men hvis den senkes mer vil det gi feilmelding.

Etter at bilen har blitt senket er det uansett riktig at lysene skal stilles inn på nytt, selv om du ikke har automatiske hovedlykter. Fordi når bilen er lavere så kommer lysene nærmere veien, og kastelengden (lyslengden) vil bli kortere.

Mye av dette kan du gjøre selv med et diagnoseapparat. Har det vært jobbet på forstilling eller bakstilling så kan dette også påvirke sensorene. Vær også forsiktig med sensorene for de er ofte ikke den aller mest solide konstruksjonen.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen