Hvor ofte må man skifte hjullager?
Hjullageret holder ca 136,000 – 160,000 kilomoter i følge Moogparst.eu. Det er derimot ikke vanligvis ett fast intervall for når hjullageret må byttes. Hjullageret er meget kritisk for sikkerheten til bilen, og det må byttes når det blir dårlig. Du får heller ikke EU-godkjent en bil som har ett dårlig hjullager.
Som regel er det aldri sånn at hjullageret plutselig blir ødelagt, men det kan skje ved kraftige ytre støt eller i en kollisjon. Vanligvis blir det utslitt over tid, og du kan høre når det begynner å bli slitt. Siden hjullageret er en del av forbindelsen mellom bilen og hjulet så understreker det at det er en viktig del som alltid må være i orden. At bilen blir kjørt litt med ett dårlig hjullager skjer ofte, men det er absolutt ikke noe som anbefales.
Funksjonen til hjullageret er egentlig veldig enkel, hjullageret skal sørge for at hjulet ruller så friksjonsfritt rundt som mulig. Når det ikke gjør det lenger så må hjullageret byttes, men det at hjulet ikke ruller like lett rundt som det har gjort tidligere kan også skyldes andre ting enn dårlig hjullager.
Hvordan høres et dårlig hjullager ut –
At bilen høres ut som ett tog eller en pipende lyd indikerer at det kan være et utslitt hjullager du har. Spesielt hvis lyden blir høyere mens du akselerer og eller når du svinger. Det kan også skyldes dårlige dekk eller noe annet som f.eks. sitter fast i dekket. Hvis lyden blir kraftigere når du svinger til en side så er det hjullageret på motsatt side som er dårlig. Jo mer utslitt hjullageret er desto høyere ulyd vil hjullageret lage.
Har du en ABS lampe som lyser kan det også skyldes defekt hjullager, de fleste diagnoseapparater vil kunne lese ut feilkode på det. Slike diagnoseapparater har blitt rimelige og er veldig kjekt å ha hvis du skrur litt på bil. Hvor mye informasjon du vil kunne få avhenger av både bilen og diagnoseapparatet.
Start med å inspisere dekkene, føles de fine ut uten noen ujevnheter i dekkene så kan du jekke opp bilen på ett sikkert underlag med støttebukker. Sett bilen i fri så hjulet kan rulle fritt rundt og dra det rundt så det spinner. Hører du ulyden nå mens hjulet ikke har noe motstand mens du bruker hånda til å spinne det rundt så indikerer det også at det er hjullageret.
Hold ett grep med hånda øverst og nederst på dekket, føler du at det er slakk i det nå så prøv å bytt håndgrep med to hender øverst og nederest på dekket rundt hele hjulet. Er det like mye slakk i dekket når du vrikker i det fra alle vinkler så indikerer det at hjullageret er deffekt. Hvis det derimot kun kommer når du holder på dekket kl 12 og 6 eller 3 og 9, altså fra topp og bunn eller på hver sin side så kan det indikere at det er noe annet enn hjullageret som er utslitt.
Er det vanskelig å bytte hjullager?
Hjullageret sitter inni hjulnavet, som regel byttes hjullageret som ett sett. Det er også som regel det du får kjøpt når du skal kjøpe nytt hjullager. Har du aldri byttet hjullager før men skrudd litt på bil så vil du nok få til å bytte hjullageret selv. Det skal sies at det kan være store forskjeller fra bil til bil på hvor vanskelig det er. Noen ganger kan hjullageret sitte ekstremt hardt fast som kan gjøre det til en meget frustrerende jobb. Du kan selvfølgelig spare endel penger på å gjøre jobben selv, men vit at du må ha godt verktøy og god instruksjonsvideo eller lignende for at du skal klare å gjøre jobben selv. Er du avhengig av bilen i det daglige og det er en jobb du må få gjort fort så er det kanskje ikke den beste jobben å gjøre selv. Grunnen til det er at hjullageret kan sitte så hardt fast at jobben tar lengre tid enn ventet, spesielt hvis du ikke har spesialverktøy som hjullagerverktøy. Når du først setter i gang jobben med å bytte hjullageret så er ikke bilen kjørbar igjen før du faktisk har byttet hjullageret, derfor råder vi deg ikke til å gjøre jobben selv hvis du ikke har noe særlig erfaring med å skru på bil eller dårlig tid med å få bilen kjørbar igjen.
Setter du bort jobben til ett bilverksted er ikke det en jobb som vanligvis tar mer enn en time eller to.
Verktøy for å bytte hjullager
Hjullagerverktøy, gjør jobben enklere
Tenger (nåletang)
Pipenøkkelsett
Jekk, og støttebukker
Latmannsarm, og gjerne ett metallrør du kan bruke på latmanssarmen for ekstra krefter hvis det trengs.
Noe mer verktøy kan være nødvendig avhengig av biltype, bruk alltid godt verktøy spesielt på krevende jobber.
Hvor mye koster det å bytte hjullager
Ett hjullager varierer ganske mye i pris i forhold til hvilken bil det er til. Større og tyngre biler har som regel dyrere hjullager en mindre og lettere biler. Det skyldes rett og slett at de må være mer solide til store og tunger biler. Et nytt hjullager koster som regel fra rundt 600-2000 kr. Prisen kan du enkelt sjekke selv f.eks. fra bildeler.no Ønsker du å få byttet hjullager selv på ett bilverksted har de fleste vi har snakket med oppgitt priser fra 4000-6000 kr. Men her vil det være store forskjeller fra hvilken bil du har og hvilket verksted det er. Noen verksteder kan bruke rimelige deler som er av like god kvalitet som originale merkedeler, mens merkeverkstedene noen ganger vil ta høyere betalt. Her er det viktig å forhøre seg rundt med flere verksteder, og sørge for at de gjør jobben på en god måte med gode deler.