Kjøpe eller bygge campervan

Bygge Campervan – Gode tips til vanlife

Hjem » Blog » Bobil » Bygge Campervan – Gode tips til vanlife

Ønsker du å bygge deg en campervan? Friheten en campervan gir er noe mange ønsker seg. Og de siste årene har de blitt veldig populære både innelands men også i utlandet. Noen bor i campervan fast året rundt, mens de fleste bruker de i helger og ferier.

Campervan har mye til felles med bobiler, men samtidig er de nokså ulike. De fleste campervaner bygges med utgangspunkt i varebiler, men noen bruker også kassebiler som har mange seter i utgangspunktet som de bygger om.

Her står du fritt til å innrede ditt eget hjem på fire hjul, men det er store forberedelser som burde gjøres for å sikre at det blir en god opplevelse og innvestering.

Hvilken bil burde du velge som Campervan –

Akkurat hvilen bil du skal velge er både det vanskeligste, men også det viktigste å finne ut av. Det som er lurt er å velge biler som det har vært solgt mye av, da er deletilgangen god og det er lettere å søke seg frem til tips for guider og reparasjoner.

Volkswagen Transporter, Caravelle, multivan eller Mercedes Benz sprinter er typiske biler som ofte blir valgt. Det beste er at du prøvekjører litt forskjellige og finner en som passer til det du ønsker. Det er veldig kjedlig å bygge campervan for så å finne ut av bilen ikke var så god som du hadde håpet på.

Er det på et stramt budsjett du skal bygge så vil jeg heller råde til å legge mest mulig penger i en driftssikker bil. Så kan du heller bygge på bilen mer etterhvert, for at bilen er god og driftsikker er det aller viktigste. Ta gjerne en NAF sjekk eller lignende sjekk ved et annet verksted, og kjenner du noen som kan mye om bil er det veldig lurt å ha med de på prøvekjøring.

Akkurat hvor gammel bilen kan være eller hvor langt den kan ha kjørt er ikke det viktigste. Kan du kjøpe en relativt ny bil er det selvfølgelig mer driftsikkert, men også mer kostbart. Det at bilen derimot er godt fulgt opp og i generelt god stand er veldig viktig. Mange eldre varebiler har hatt ett ganske tøft liv, de har sannsynligvis blitt kjørt av veldig mange som ikke selv har eid bilen og ikke tatt særlig godt vare på den. Spesielt hvis den har blitt brukt av bedrifter, da er det ikke så lett å finne ut hvordan de som har kjørt bilen har behandlet den.  

Har du planer om å bruke campervanen på vinteren og kjøre til steder hvor det ikke alltid brøytes med engang så er firehjulstrekk nødvendig. Gjerne søk opp andres erfraring om bilen på vinteren også. Kassebiler er sjeldent de beste vinterbilene, spesielt om du ikke har gode dekk med pigg og firehjulsdrift. Kjetting burde du også ha liggende i bilen for å unngå å måtte vente på veihjelp.

Hvordan Bygge en Campervan –

Når du har funnet bilen som skal bli ditt nye hjem på fire hjul så er det på tide å planlegge hvordan du vil innrede den. Finn først ut hva som er det viktigste å ha i campervanen for deg, så tegn med riktige mål forskjellige måter du kan se for deg å ha det. Når du har funnet ut hvordan du ønsker å innrede er det klart for å sette i gang. Du trenger ikke å ha planen klar ned i hver minste detalj, men hvor du ønsker seng, sitteplass og andre store ting er viktig å vite på forhånd.

Det første som må gjøres er å demontere alt du ikke ønsker å ha i bilen. Husk at hvis det er seter som skal fjernes som må det godkjennes. Gå over lakken innvending i bilen, og sjekk nøye for fuktighet. Hvis det er noe rust eller fuktighet så må det fjernes nå før det begynnes å bygge inni bilen. Hvordan å fjerne rust kan du lese mer om her.

Ventilasjon – Helt nødvendig!

Har du vinduer som kan åpnes så kan det være at du syntes det er nok ventilering. De fleste derimot installerer en takboks med vifte. Her er det veldig mye forskjellig å velge i, både av gode og dårlige varianter. Ventilasjonen har mye å si for hvordan det kommer til å være å oppholde seg i campervanen, så her er det lurt å undersøke grundig. Til mange biler så finnes det takboks kit som er laget spesielt for bilen, hvis det finnes til din bil så gjør det jobben veldig mye enklere.

Riktig montering er viktig her for å unngå lekasjer. Hvis bilen ikke står lagret innendørs om vinteren stilles det også høyere krav til at ventilatoren faktisk tåler nordisk klima.

Gulv – Pass på høyden innvendig

De fleste legger helt nytt gulv over det gulvet som allerede er i bilen. Det vanligste er å velge treverk, det er også enkelt å kutte til. Uansett hvilket materiale du velger til gulvet så er det lurt å bruke f.eks. en plast eller papirrull til å måle opp gulvet nøyaktig. Så kan du bruke den som mål på det materialet du velger. Hvis materialet er ett stykke vil det være tidsbesparende.

Det er også veldig vanlig at gulvet er hevet. Enten langs hele gulvet eller bare deler av det, det er genialt for å bygge plassbesparende oppbevaringsrom. Under gulvet må det være et rammeverk, siden det er ujevnheter i gulvet og for å ha plass til å legge isolasjon. Det finnes mye forskjellig isolasjon å velge i. Det burde avhenge av i hvilke temperaturer du kommer til å være i med bilen når du skal sove i den.

Å ha ståhøyde inne i bilen er veldig kjekt, ellers blir alle oppgaver som å lage mat men også bare å strekke på beina vanskelig. Husk at når du ser på en varebil må du ta hensyn til at taket kommer lenger ned, og gulvet høyere opp. Hvis du akkurat har ståhøyde i bilen før den bygges om vil det si at du ikke har det når den er ferdig bygget!

Det finnes flere løsninger for å få ståhøyde i lavere kassebiler også som vist på bildet. På bildet er det satt på en permanent kasse på taket, det gir ekstra soveplass til to. Om dagen kan sengen flyttes så man får ståhøyde inne i bilen. Det finnes også løsninger med popup tak som gir samme funksjon men bilens høyde påvirkes ikke når taket ikke er løftet opp. Begge løsningene krever at original taket fjernes så dette er en stor installasjon! Men den gir deg også en helt annen og mye bedre campervan!

Rammeverk – Selve fundamentet

For å ha noe å feste gulvet, tak og vegger til så trenger du rammeverk. De fleste bruker treverk til rammeverket.

Pass godt på hva du kan skru i, du kan bruke selvborende skruer på en del av karosseriet. Det er derimot viktig at du undersøker nøye akkurat hvor det er du kan gjøre det. Når du fjerner inventaret i en kassebil vil du fort se at veggene ikke er helt rette. Derfor er det viktig at du har en god tegnig for hvordan du ønsker at rammeverket skal stå, og mål som er riktige.

Se etter tips fra andre, det finnes flere som har angret seg i ettertid når de har fått lekkasjer siden de har boret igjennom bilen.

Strøm – Offgrid løsninger

Kommer du til å trenge strøm i bilen og ofte sove steder hvor du ikke har mulighet for å få 230v som du kan få f.eks. på campingplasser så trenger du ett system for å få strøm.

Det som krever mest strøm kan du som regel få som gassdrevet, det gjør at behovet for veldig mye strøm forsvinner. For det er utfordrende å få mye strøm når du parker steder hvor det ikke er strøm. Solcellepanel kan levere en del strøm, og dynamoen kan lade opp batteri som kan brukes. Det er derimot lurt å ha eget batteri som brukes til det som er av ekstrautstyr. For batteriet som sitter i bilen fra før av er ikke laget for annet enn å skulle drifte det som trengs, derfor burde du kjøpe flere batterier som kun brukes til camping delen. Du kan velge å ha det som to helt egne systemer, men da vil du ikke kunne bruke dynamoen for å lade opp batteriene hvis solcellepanelet ikke klarer å levere nok strøm.

Hvilken løsning som er best for deg avhenger av hvor mye strøm du kommer til å trenge, det finnes solcellepanel som kan levere godt med strøm. Hvis du kommer til å trenge oppvarming i bilen er det bedre å se på løsninger som webasto for å gjøre det, siden det krever mye elektrisitet hvis det kun skal drives av strøm.

Det finnes også kraftige powerbanker som kan holde i flere dager. Fordelen med dette er at det enkelt kan tas ut av bilen, og du ikke trenger å legge kabler i bilen for det elektriske. Det kan også kobles til solcellepaneler.

Isolasjon – Vinterbil eller ikke?

Isolasjonen er noe av det viktigste i en campervan. Her må du unngå at det blir fuktig etter en kald vinter, men også passe på at du blir holdt varm nok. Det er mye forskjellig isolasjon å velge mellom, til forskjellige priser. Det viktigste er at du reduserer støy, og sørger for godt klima innvendig. Fuktsperre brukes for å unngå at isolasjonen blir fuktig. Husk på at når du først har lagt isolasjonen og setter opp vegger, tak og gulv så er det en stor prosess for å gjøre endringer igjen. Derfor er det så viktig at denne delen blir utført helt riktig.

Oppbevaring – Det er aldri nok plass!

Tenk igjennom hvor du har mulighet til å lage praktiske oppbevaringsrom. Under stoler, benk og seng er det gode muligheter for å lage oppbevaring. Skal du ha store ting i bilen som propantank eller kjøleskap så må dette være med i tegningene før du starter å bygge, ellers blir det for løsninger som ikke blir så gode som de kunne blitt. Det finnes mye inspirasjon du kan få fra youtube og instagram, bruk det når du skal tegne hvordan du ønsker at campervanen skal bli.

Toalett/ bad – Enkel eller mer kompliserte løsninger

Noen velger å ikke ha toalett i det hele tatt, mens andre bygger ordentlige bad med både toalett og dusj. Det finnes forskjellige måter toalett kan bygges på, enten med selvbygde løsninger som bruker bøtte eller lignende. Det finnes også portable toalett eller forbrenningstoalett, her varierer prisene veldig. Noen bygger et lite rom eller skap hvor toalettet står, mens andre gjemmer vekk ett portabelt toalett og bare tar det frem ved bruk.

Skal du bruke campervanen mye så er en toalett løsning veldig fint å ha. Istedenfor å bygge ett ordentlig bad så er det mange som bruker en utedusj. Det kan gjøres veldig enkelt ved at du har en vanntank på taket av bilen koblet til en slange med dusjhode på. Dette er en løsning mange klarer å leve fint med, men det passer seg ikke så godt når det blir kaldt ute. Det finnes ferdige løsninger for utedusj som er gode, ellers er det noe som fint kan bygges selv også. Liker du å ha det litt privat når du står ute å dusjer så finnes det telt som er laget for nettopp det også.

Kjøkkenløsninger i campervan

Når det er fint vær vil de fleste heller stå ute for å lage mat. Det er ikke til å komme utenom at campervaner ikke har all verdens med plass, den må derfor utnyttes godt!. Utrekkbare kjøkken som gjør at du kan stå utendørs på sommeren er veldig fint. Om du ønsker gassbluss og et lite kjøkken fast montert eller at det settes opp når du skal bruke det avhenger mest av hva dere selv foretrekker. Det er fint å ha et lite kjøkken som står klart til bruk, men hvis det er mulig å få til at det kan trekkes ut eller flyttes ut når det er fint vær så er det noe som gir mye glede på fine sommerdager. Mange har heller ikke veldig god høyde i campervanen for å stå inne i den, og det begrenser litt for hva man får til av matlaging.

Pickup camper eller campervan

Pickup Camper er ikke så vanlige i Norge, men har blitt stadig mer populære i Amerika. De gir gode muligheter for å kunne kjøre steder du ellers ikke ville kunnet med en campervan, men de har også vesentlig mindre plass. Utvalget av pickuper i Norge er ikke så veldig stort, men det finnes flere forseggjorte pickup campere.

Campervan er det vanligste, og de gir også mye flere muligheter til å innrede for det man trenger over lengre tid. De fleste har skillevegg inne i bilen siden de er registrert som campervan. Det er både noen fordeler og ulemper med dette. Du får en helt avskilt del som er selve campervanen, og du trenger kun å tenke på klima i den delen du bruker. Det finnes derimot biler som f.eks. Volkswagen Caravelle hvor hele bilen er en del uten noen skillevegg. Vær oppmerksom på at du ikke bare kan ta ut seter og bygge om bilen, det må godkjennes osv.

Endel velger også å benytte seg av taktelt istedenfor å bygge om bilen helt, du kan lese mer om taktelt her

Regler for campervan i Norge

Varebiler er ganske rimelige, nettopp fordi de er registrert som varebiler og derfor slipper avgifter. Hvis bilen bygges om kan det være at det endres hvilken avgiftsklasse den havner i, f.eks. til bobil. Du kan søke til skatteetaten her før du begynner å bygge, det er veldig lurt å gjøre. Ta gjerne kontakt med statens vegvesen også hvis du har mer tekniske spørsmål. Det er viktig at du tenker på vekt og sikkerhet, og ikke gjøre noen endringer som ikke er lov eller som må søkes om. Med akkurat dette er det ikke bedre å be om tilgivelse, for det kan være snakk om veldig mye penger hvis skatteetaten mener at du har bygget om så bilen havner i en annen avgiftsklasse.

Leie campervan

Det er faktisk ikke så dumt å leie seg en campervan, både for å se om dette faktisk er noe som passer for deg/dere. Men også fordi hvis dere skal bygge selv så er det fint å ha noen turer i forksjellige campervaner på forhånd så dere kan tenke igjennom og få inspirasjon til gode løsninger.

Hva med å heller kjøpe en ferdig campervan, eller ett prosjekt som ikke er fullført? Les mer om å kjøpe campervan her!

Det å leie ut campervan kan det også være gode penger i. Vet du at det er noen helger eller uker den ikke skal brukes så kan det være en betydelig sum som er mulig å få av utleie. Husk bare på at det også kan bli litt jobb, spesielt om den ikke er så driftsikker. Og at ting alltid kan gå i stykker. Lykke til!

De viktigste faktorene når du bygger campervan

Hvilken bil du starter med er det viktigste. Du invisterer mye tid og penger, derfor må selve fundamentet (bilen) også være bra. Det andre du må vite er hvordan bilen skal brukes.

Skal du bruke bilen som campervan om vinteren stilles det mye høyere krav til kvaliteten på alt du bruker, av materialer til utstyr du må ha i bilen. Om campervanen skal brukes endel er ståhøyde innvnedig også veldig viktig. På regnværsdager og vinteren blir du fort veldig lei om du må stå bøyd hver gang du reiser deg opp, og ikke minst når du skal lage mat.

Noen velger også mer provisorisk innredning. Dette passer veldig godt hvis kassebilen må brukes i det daglige til andre ting og deler av eller hele innredningen enkelt må kunne tas ut.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen