Hvordan fjerne rust på bil – Stopp rusten selv

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Rust og Vedlikehold » Hvordan fjerne rust på bil – Stopp rusten selv

Har skaden skjedd og du har fått rust på bilen så er det viktig at det utbredes. Har du ikke enda fått rust på bilen, men ønsker å unngå det så har vi skrevet en artikkel om hvordan du kan unngå å få rust på bilen.  

Om det er en jobb du kan gjøre selv avhenger av flere ting. Er bilen ny eller rustangrepet stort er det ikke sikkert at det er noe du kan eller burde gjøre selv. Begynner bilen å bli eldre derimot og er i god stand bortsett fra rust så er det en del du kan gjøre selv.

Hvilken rust kan du fjerne selv

Det viktigste med rust er å få fjernet det så fort som mulig. Ser du et lite rustangrep før vinteren og kjører gjennom en lang vinter fylt med sludd og salt så kan det allerede etter vinteren være en mye større rustskade bilen din har. Derfor er det beste alltid å få fjernet rusten så fort som mulig. Har du ett godt sted å stå, og utstyret du trenger får du gjort mye på en time, og det koster heller ikke mye!

Inspisere bilen og bruk av verneutstyr

Før du setter i gang er det veldig viktig at du får inspisert bilen nøye, det er kjedelig å starte for å senere se at det var mer rust på bilen som du kunne ha tatt. Mye av jobben er å finne en egnet plass å stå, finne frem utstyr og så videre. Så hvis det er mer rust på bilen er det noe som absolutt burde tas med engang.

Fjerning av rust og etterbehandling krever at du bruker litt verneutstyr. Det viktigste er beskyttelsesbriller, støvmaske, gassmaske, vernedress og hansker som tåler de midlene du skal bruke.

Prosessen for å fjerne rust på bil

Du må på forhånd ta ett valg om hvor grundig du ønsker å gå til verks. Rustflekker på ett panel kan maskeres rundt og kun bli tatt der det faktisk er rust. Med denne metoden vil du enklere kunne se lakkforskjeller i panelet. Tar du hele panelet så vil resultatet se bedre ut, men det kan også være ganske mye mer jobb avhengig av hvor stort panelet er og hvor mye rust som er. En annen mulighet som ofte kan være bedre hvis det er mulig er rett og slett å bytte panelet eller døren som ruster. Til eldre biler kan du ofte få kjøpt det rimelig fra en delebil.

Vær oppmerksom på at lakken ikke vil se helt lik ut den du har på bilen, lakken falmer etterhvert. Når du bestiller lakk så gjør du det etter fargekoden som bilen ble levert med, derfor vil det også kunne ses litt forskjell i lakken der du lakkerer opp etter rustskaden.

Masker og beskytt bilen godt rundt der du skal holde på. Allerede før du skal begynne å skrape vekk rusten burde du legge plast og maskere bilen så du ikke ødelegger noe av lakken på andre deler av bilen som er fin.

Skrape vekk rusten – Dette er det første du må gjøre. Her er det ofte veldig greit å starte med ett stemjern eller huggjern for å få bort det meste av rusten. Det er også mulig å bruke vinkelsliper eller pussemaskin hvis det er mer gunstig for å få fjernet det øverste rustlaget.  Der hvor lakken er fin er det ikke noe vits å skrape vekk, ta kun der det er rust eller bobler i lakken. Når den verste rusten er fjernet så er det tid for å bruke en stålbørste for å fjerne rusten helt, bruk gjerne stålbørsten på en drill.

Finskraping med pusseklut – Nå har du kommet helt ned til stålet på bilen. Bruk en pusseklut for å fjerne det siste som er igjen av smuss og annet. Pussekluten brukes på hele overflaten der du senere skal lakkere opp. For at den nye lakken skal sitte ordentlig så kan det ikke være gammel lakk igjen som det lakkeres på.

Legge på rustfjerner – De fleste rustfjernere skal påføres med en pensel eller klut, følg anvisningen for den du har og la den virke så lenge som det står at den skal. Når rustfjerneren har ligget på og virket så lenge som den skal vasker du over med vann og til slutt tørker panelet godt.

Rustomvandler 150 ml, UniversalSjekk Prisen

Påføre primer – Nå er det veldig viktig at panelet er helt tørt og at det er maskert godt med teip og plast rundt hele bilen. Ikke bare maske i umiddelbar nærhet av der du jobber, primer og lakk er fort gjort at du får på bilen der du ikke ønsker hvis du ikke har maskert godt. Primer ligger under lakken og påføres derfor før lakken.  Påfør fillerlakk/primer over hele det panelet eller området som skal lakkeres. Spray med god avstand så det ikke renner av primeren. Ikke spray lenge av gangen så det kommer for mye, da er det også fort gjort at det kommer så mye at det renner.  Siden lakken skal påføres på primeren så bestemmer primeren også hvor fint sluttresultatet kommer til å bli. Puss primeren med pusseklut eller fint sandpapir og påfør ny primer igjen. Gjenta dette til resultatet blir så fint at det er klar for å legge på lakk.

Lakkere opp bilen – For å gjøre dette må du finne lakkoden til bilen. Den kan du finne hos produsenten eller så står det som regel i en av dørene, motorrommet eller i panseret. Er det ikke så mye som skal lakkeres men små områder så er det mulig å bruke en fargepenn, eller så er det lakk på sprayboks som gjelder. Påfør lakken sakte og med god avstand, får du for mye på så vil det renne og bli stygt. Følg også anvisningene for lakken for hvor lenge det må stå og tørke.

Legge på klarlakk – Dette er siste hånd på verket, uten klarlakk så tåler ikke lakken vann og derfor må du ha på klarlakk. Klarlakken sprayes på som lakken, følg anvisningene på boksen og la det tørke så lenge som det står oppgitt at det skal.

Fjerne rust fra bremseskiver

Det mest effektive er å gjøre harde oppbremsinger jevnlig for å unngå rust på skivene. Har du rust som ikke forsvinner ved hard oppbremsing så kan det være mulig å få det slipt vekk. Det er kjedelig å kjøpe nye bremseskiver og klosser etter kort tid på grunn av rust, derfor kan muligheten for å få slipt bremseskivene være verdt å prøve. Det er ikke noe du kan gjøre selv, og om det er noe ett verksted kan gjøre for deg krever at de får se på bremseskivene. Hvis det kan gjøres så er det en rask og rimelig prosess som gir godt resultat.

Rust i ramme

Har du rust i ramme er det ikke sånn at du nødvendigvis bare kan fjerne den rusten selv. Som regel må det sveises siden det er bærende og det er viktig at det er solid nok. Det er derfor en del biler blir vraket etter EU kontroll, fordi det er rust i det som er bærende. Oppdager du rust i det som er bærende er det lureste å få det inspisert på ett verksted og i samarbeid med de finne ut hvilke tiltak som må gjøres.

Hva koster det å få fjernet rust på bil

Prisen vil avhenge mest av antall arbeidstimer. Hvis skadene er store vil verkstedet muligens heller anbefale å bytte panel for eksempel og da vil material kostnader bli høyere. Hvis ikke noe skal byttes så er det arbeidstimer du betaler mest for.

Forhør deg rundt omkring og innhent flere tilbud, det er store forskjeller i pris og selvfølgelig i kvaliteten de forskjellige verksteder leverer.

Velger du å gjøre arbeidet selv vil du spare flere tusen kroner i arbeid. Er det derimot en bil som har høy verdi så vil du muligens senke verdien på bilen ved å gjøre arbeidet selv, derfor er det en totalvurdering du må gjøre selv.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen