Du har kanskje gått forbi en nyere bil og blitt overrasket over hvor fort det har korrodert, eller rustet som det oftes kalles.
Det snakkes mye om hvor mye det saltes, og ja det saltes veldig mye. Det er dessverre nødvendig, men det jobbes faktisk med å redusere mengden salt som brukes i følge Statens Vegvesen. Uansett hvor fint det hadde vært, så er salt på veien noe som kommer til å være på veien i mange år til.
Det er vanskelig å unngå å kjøre i salt, det du kan gjøre er jo å ikke kjøre mer enn det som er nødvendig ihvertfall. Parkerer du bilen i en oppvarmet garasje rett etter du har vært ute å kjørt på saltfylte veier så trives rusten veldig godt, er bilen i tillegg fuktig så er dette perfekte forhold for rusten. Har du en ny bil som har rukket å få noen steinsprutskade som ikke har blitt fikset så er dette typisk sted hvor du kan få rust. Hvis bilen står i et oppvarmet anlegg som er godt luftet så vil det være mye bedre enn hvis det er dårlig med lufting i garasjen.
Vasking og generelt vedlikehold av bil for å unngå rust
Biler er laget for å tåle rust, spesielt de som selges her til lands. Salt kommer ikke bare fra veien, biler som parkeres nær havet over lengre tid er også ekstra utsatt. Salt på bilen er på mange måter ikke noe problem, det er når forholdene for at det kan begynne å ruste kommer at det er ett problem. Så lenge bilen er godt beskyttet, ikke har lakkskader og bulker, blir vasket og polert to ganger i året så kan faktisk rust unngås.
Det er litt viktig å forstå hvorfor bilen begynner å ruste for å klare og unngå at bilen begynner å ruste. Er ikke bilen blitt polert, vasket regelmessig og skader i lakk og karosseri blitt utbredt så gis det forhold for at bilen kan starte å ruste. Når det i tillegg kommer fuktighet fra snø og slaps og varmen fra sola eller en varm garasje så har rusten optimale forhold. Oppdager du små riper kan du lære hvordan du kan utbrede det selv her!
Det er selvsagt fint med en nyvasket bil på vinteren også, men det er ikke for å ha en skinnende ren og fin bil du trenger å vaske bilen om vinteren. Det viktigste er å få vasket bort rusten, selv når det ikke har blitt saltet så er det mer salt på veien vinterstid også. Det kommer fra blant annet svevestøv fra biler som bruker piggdekk.
Du kan godt bruke selvvask på bensinstasjoner for å vaske bilen vinterstid, vaskemaskinene har også blitt vesentlig bedre de siste årene. En fordel med vaskeanlegg er at bilen ofte kan underspyles. Når du vasker bilen selv burde du absolutt spyle og bruke såpe under bilen også. Det finnes forlengere som er laget for det, og hvis du ikke har det er det bare å sette seg ned på huk. Det saltet som kommer oppe på bilen er ingenting i forhold til det som havner under bilen og i hjulbuer. Biler er behandlet for rust under bilen også, men det trengs å vaskes uansett. Bruker du bilen daglig så er vasking av bilen en gang i uka om vinteren absolutt ikke å vaske den for mye!
Får du vasket bilen ofte vinterstid og i tillegg polert bilen både før og etter vinteren så gir du bilen ett godt utgangspunkt for et langt og rustfritt liv.
Burde du ta en rustbehandling på bilen?
Det første du burde sjekke er om du har en såpass ny bil og den fortsatt har garanti for rust, hvis den har det kan det være noen begrensninger for hvordan du kan rustbehandle bilen og beholde garantien.
Man skulle kanskje tro at nye biler hadde blitt bedre, og at de rustet mindre men det viser seg at det dessverre ikke er helt sånn. Det er flere nye biler som godt kunne ha fått mye bedre understellsbehandling før de ble sendt ut fra fabrikken.
Hvis bilen din allerede har rustflekker så må disse utbredes så fort som mulig, og deretter kan du begynne med rustforhindrende tiltak.
Understellsbehandling er det mest aktuelle for biler, merk som tidligere nevnt at dette kan gå utover garantien fra produsenter. Har du en bil hvor garantien er utgått så er en understellsbehandling absolutt å anbefale. En understellsbehandling vil gi ett godt lag mot rusten, og mellom hver gang du vasker bilen så vil ikke rusten ha mulighet for oppstå. Selv om du vasker bilen både godt og ofte så vil det kunne ruste hvis understellet ikke har nok beskyttelse og det er derfor understellsbehandling er viktig.
Før bilen rustbehandles så er det viktig at den blir godt sett over av en som er kyndig på rust. Det er ikke så lett å se rust som man skulle trodd, spesielt der hvor den er i ferd med å starte men ikke har fått gjort det enda.
Noen bilmodeller ruster mer enn andre
Det er mange som har prøvd å finne ut hvilke biler som ruster mest, og det er noen som ruster mer enn andre. Det er derimot litt dumt å se seg blind på det, for det skyldes nok mye at bilene ikke har blitt godt vedlikeholdt også. Noen har blitt produsert med noen svakheter som gjør at de ruster mer, da vil det som regel dekkes av garantien og uansett bli utbredet.
I følge Thesun.co.uk er det Ford Fiesta, Opel Korsa og Land Rover Range Rover Sport som ruster mest. Det betyr ikke at disse bilene alltid er fulle av rust, og undersøkelsen er heller ikke fra Norge som kan være med å påvirke hvordan disse bilene er her, men det er sannsynligvis ikke veldig mye bedre. Det er veldig viktig å utnytte seg av nybilgarantien for bilen, du kan også få en uavhengig part til å gå over bilen for så å ta det opp med forhandleren. Husk å gjør det i tide før rustgarantien utløper.
Unngå rust på bremsene om vinteren
Det viktigste er å gjøre noen har oppbremsinger for å fjerne rusten som kommer på bremseskivene. At det kommer rust på de er ikke til å unngå, det er derimot lett å fjerne det hvis du gjør noen harde oppbremsinger regelmessig. Elbiler er spesielt utsatt for dette siden de har regenerering hvor bilen bremser uten at du bruker bremsene. Det gjør at saltet får ligge urørt på bremseskivene over lengre tid, og da får bremseskivene mulighet for å ruste ordentlig. Når du vasker bilen så er det lurt å vaske ekstra godt rundt bremsene også, for calliperne er også veldig utsatt for rust. Tar du harde oppbremsninger med jevne mellomrom og vasker bremsene godt så kommer du garantert til å gi de ett lengre liv.
Det er også mulig å få smurt opp og bremset bremsene på service, det er rimeligere enn å bytte bremser og gjør at de holder lengre.
Kjøpe bil fra ett sted hvor det saltes lite
Tanken på å kjøpe en bil som har kjørt der hvor det har blitt saltet lite er ikke så dum. Det varierer hvor mye det saltes, og hvis bilen stort sett har kjørt på mindre veier og ikke stått nær sjøen så er det et godt utgangspunkt. Problemet er jo å vite hvor godt dette stemmer i virkeligheten. Derfor vil jeg heller råde til å se på de bilene som ser ut som at har lite rust, og så få noen til å sjekke den grundig for rust. På den måten vil du vite mer om det er hold i at den faktisk er rustfri, i istedenfor å gå utifra at den ikke har blitt kjørt der det saltes.