Nye biler ruster, og det mer enn mange tror! Det har vært noen modeller som har skilt seg veldig dårlig ut, så det å sjekke sin egen bil for rust er ikke dumt.
Norske vinterveier kan være krevende for nye biler, og det er ikke kun de som er produsert andre steder enn i Europa som sliter. Det er ikke kun fossilbiler, men også elbiler, hybrid, bobiler og andre kjøretøy som kan trenge understellsbehandling.
Hvorfor du burde ta understellsbehandling
Understellsbehandling handler om å beskytte bilen fra skader på understellet. Steinsprut, snø og salt gjør skader under bilen, spesielt i løpet av vinteren.
Med en understellsbehandlet bil så kommer ikke disse skadene rett på understellet, men treffer heller beskyttelsen. Dette gjør at du kan fortsette å ha en rustfri bil på undersiden.
Det er heller ikke til å komme utenom at de fleste ikke gjør så mye med understellet på egenhånd. Vasking gjør noen, men det å inspisere for skader er noe de færreste gjør på egenhånd. Når det ikke blir gjort vil det kunne komme ganske store skader i løpet av en vinter eller to på understell som ikke er behandlet.
I praksis er det ikke så mye mer enn vasking av understellet du får gjort på egenhånd som vedlikehold. Dette kan du ikke gjøre for ofte om vinteren! Gjør du det sjeldent vil det garantert føre til skader etterhvert.
Mye av grunnen til at eldre biler skrotes er ikke fordi motoren går i stykker, det er ofte rusten som er problemet. Men understellsbehandling er heller ikke et vidundermiddel som gjør at du vil ha en rustfri bil resten av levetiden til bilen.
Det mest problematiske med rust/understellsbehandling er at det burde gjøres så tidlig som mulig. Behandlingen skal ikke bare legges der det allerede er rust. Det som er problematisk med dette er at nye biler ofte har 5-7 år rust/ lakkgaranti.
Så hva kan du gjøre? Har du en nyere bil som er under garanti/ reklamasjon så må du forsikre deg om at du beholder garanti før du setter i gang. Hvis understellsbehandlingen gir følgefeil så vil bilprodusenten muligens avskrive seg ansvar på feil som de mener kan ha blitt påvirket av understellsbehandlingen.
Det er derfor tre ting du burde gjøre. Finn ut erfaringen fra eiere av samme bil som deg. Hvor godt holder de seg, og har mange av de blitt understellsbehandlet. Snakk med leverandør av understellsbehandling fra en seriøs aktør, og hør hva de anbefaler for bilen din. Til slutt snakk med importør/ forhandler av bilen hva som kan gjøres mens du samtidig beholder garantien.
Forskjellige typer understellsbehandlinger
Før du bestemmer deg for om du i det hele tatt skal understellbehandle bilen anbefaler vi at du tar den med til noen som driver med understellsbehandling for å få sett tilstanden til bilen ordentlig.
Det er ikke bare den eneste måten du kan få et godt kostnadsestimat, med mindre bilen er helt ny. Men det gjør også at man får sett tilstanden til bilen, og om den burde behandles på andre måte før en eventuell rustbehandling.
Selv om det finnes forskjellige understellsbehandlinger, så er en likhet mellom de fleste at du kan velge hvor mye som skal understellbehandles. Når du først gjør dette anbefaler vi at det gjøres så mye som mulig, selv om det koster litt mer.
Dette er kun noen av metodene, det finnes flere!
Tectyl – Dette er en rustbeskyttelse som er voksbasert og inneholder minst løsemidler av løsningene for understellsbehandling.
Det er kun hos sertifiserte verksteder/ partnere du kan tectyle behandle. Det er en merkevare og derfor er dette en type behandling kun Tectyl kan utføre.
En fordel her er at du kan få en gratis rustsjekk før behandling, så vet du hva utgangspunktet for bilen din er.
Det blir gjort en grundig gjennomgang av bilen for å inspisere om det må gjøres rustutbedringer før tectyl behandlingen må gjøres.
Kanaler, hulrom og alt i understellet blir sprøytet med tectyl. Hele prosessen fra du leverer inn bilen tar 2-3 dager.
Dinitrol – Kommer i flere forskjellige varianter men er en varmebehandlet voks. Det er flere bilforhandlere som tilbyr nybiler med Dinitrol behandling.
Avhengig av hvilken Dinitrol behandling du velger så er vanlig intervall ca hvert tredje år. Det er mange verksteder som kan tilby Dinitrol understellsbehandling mot rust.
Mercasol – Består av en voks og/ eller oljebasert beskyttelse mot korrosjon i understellet. Litt forskjellige midler som brukes i hulrom og ellers i understellet.
Produksjonen foregår i Gøteborg, Mercasol er også en merkevare og understellsbehandling utføres av partnere av de. Ved visse kriterier oppfylt og det utføres behandlig hver tredje år så er det mulig å få opptil 15 år garanti på personbiler fra Mercasol.
Fluid Film – Lanolinolje som er fett fra sau, dette er en utbredt metode som brukes av Fluid film for understellsbehandling.
Behandlingen er beryktet å lukte sau, men dette er en lukt som skal forsvinne etter en 2-3 uker og burde derfor ikke være noe særlig problem.
Selv om produktet er litt annerledes er metoden for påføring stort sett lik som får andre understellsbehandlinger.
Dette er hva understellsbehandling koster
Du betaler fra 2.500 – 7.000 kroner for understellsbehandling. Mye av prisen er arbeidet som gjøres, altså arbeidstimer som koster verkstedet penger. Typisk vil en understellsbehandling inkludert materiell koste 4.000 kroner.
Ikke kun gå etter pris, at du får en understellsbehandling som gir deg garanti fremover er veldig viktig. Er det mye rustskader som må utbredes er dette noe som kommer i tillegg i prisen.
Ved å bruke et seriøst verksted så vil du ha større forsikring om at de både gjør en grundig undersøkelse før behandlingen. Og ikke minst at selve behandlingen blir gjort på en god måte!
For at en understellsbehandlingen skal gjøres ordentlig så er det endel deksler og hjulbuer som må demonteres.
Det er under bilen det arbeides når understellsbehandling gjøres og derfor brukes det løftebukk. Mye av kostnaden for en understellsbehandling vil derfor være lik siden en stor del av det er arbeidstimer som går til det samme uansett hvilken metode som velges.
Hvis du velger et verksted som ikke er velkjent og har erfaring med dette så kan du nesten like gjerne gjøre arbeidet selv. For at understellsbehandling skal ha noe for seg så er det ekstremt viktig at det blir gjort ordentlig.
Slurv vil føre til at rusten kan få jobbe, og er den behandlet kan det være en falsk forsikring som fører til at rusten blir oversett enda mer. All understellsbehandling må også følges opp og ny behandling må gjøres med et visst årlig intervall.
Om understellsbehandling er verdt det handler mest om persektivet du har på bilholdet, og hvor lenge du har tenkt til å beholde bilen.
Er det kun mens bilen er innenfor garanti er det store sjanser for at du ikke vil få noe særlig igjen for det når du selger bilen. Hvis du derimot har tenkt til å ha bilen lenge, eller du kjøper en bruktbil blir saken litt annerledes.
Det er når bilen begynner å bli noen år gammel, og utenfor garantien at du får noe igjen for den understellsbehandlingen som har blitt gjort. Derfor må det også sees i ett lengre perspektiv. Hvis du tror at du kommer til å ha bilen lenge så er det også sånn at jo nyere bilen er når den får understellsbehandlig jo bedre er det.
Varighet av understellsbehandling
Typisk er det 2-3 år intervaller på understellsbehandling, litt avhengig av hvilken metode som blir brukt.
Hvis du har fått en garanti som kan fortsette hvis du tar etterbehandlinger anbefaler vi absolutt at det gjøres. Vær oppmerksom på at de ofte har en maksalder fra 10-15 år hvor de ikke lenger gir samme garanti på behandlingen.
Selve understellsbehandlingen tar typisk 2-3 dager med litt variasjoner. Veldig mange av verkstedene som driver med rustbehandling har også lånebiler til kundene.
Vi anbefaler at du tar en vurdering på hvor lenge du skal ha bilen hvis du er i tvil om understellsbehandling er noe du burde gjøre. Det har absolutt noe for seg, men skal du kun eie bilen en kort periode er det langt fra sikkert at du får noe igjen for det når du selger bilen.
Siden understellsbehandling krever at det ikke er mye rust fra før av er det lurt at bilen får det fra den er så ny som mulig. Har du planer om å eie bilen i mange år er det noe du altså burde ta en vurdering på tidlig i eierforholdet.