Når bilen er vasket, polert og gjort så fin den kan bli så strides mange om hva du kan gjøre for å nettopp beholde den like fin i lakken mest mulig.
Det er her keramisk lakkforsegling kommer inn, oppgaven er litt den samme som en voks har. Det er derimot ikke samme produkt, og derfor er det endel viktige ting å vite om keramisk lakkforsegling før du bestemmer deg for om det er noe du ønsker på bilen din!
Vi tar her for oss keramisk lakkforsegling, det andre typer lakkforseglinger som voks.
Hva er Keramisk Lakkforsegling
Oppgaven til en keramisk lakkforsegling er å beskytte lakken på bilen, og holde den fin over lengre tid. Produktnavnene blandes litt, keramisk lakkforsegling er også det samme som keramisk coating. Det er viktig å ikke blande keramisk lakkforsegling med voks for det er to forskjellige produkter.
Ofte vil du høre nano keramisk coating, eller bare keramisk lakkforsegling. For at det skal kunne danne et belegg som blir værende og beskytter godt så trenger du også en god keramisk lakkforsegling.
Det er polymer i den keramiske lakkforseglingen som skaper en kjemisk forbindelse. Forbindelsen skjer mellom lakken som er på bilen og lakkforseglingen. Selv om du uansett ville hatt et belegg når du påfører lakken noe, så er forskjellen her at belegget er keramisk.
Den kjemiske reaksjonen fra polymer forsvinner ikke, og derfor blir den værende etter bilen blir vasket også.
Dette er fordelene og ulempene med Keramisk Lakkforsegling
Det vi omtaler i denne artikkelen er generelt for keramiske lakkforseglinger, det vil være store forskjeller i kvalitetene på de forskjellige coatingene som er tilgjengelige på markedet.
Keramisk coating er hydrofobisk – Det vil si at coatingen ikke blander seg med vannet, og heller ikke er oppløselig i vann.
Vannet som bilen får på seg, både det som kommer fra regnet men også det som kommer fra veien er aldri helt rent. Selv om coatingen er hydrofobisk så vil selve lakkforseglingen kunne bli skitten av vannet.
Fordelen er at når vannet raskt preller av vil ikke bilen stå og tørke inn vannet som den ellers ville gjort som lett fører til stygge skjolder. Dette er noe du ser veldig tydelig mellom en bil som ikke har det, og en som har det.
Beskyttelse – Lakkforseglingen fungerer som et belegg, og det hindrer at det som kommer utenfra får påvirket lakken din. Dette er bare sant til en viss grad, for alle ytre påkjenninger som en kraftig steinspurt vil den ikke alltid klare å stå i mot.
Hva den klarer å beskytte mot varierer i forhold til kraften, og hva det er coatingen blir påvirket av. Mot skitt derimot er coatingen veldig god, og belegget slipper ikke inn dette til lakken.
Sollys er heller ikke lakken sin beste venn. Med en god coating så er det et belegg og dette vil beskytte lakken godt mot uv strålene fra solen. Når coatingen fra før av er hydrofobisk vil de to faktorene sammen gjøre at du er godt beskyttet.
Angående riper så sies det mye forskjellig, det er hovedsakelig to grunner til det. Forskjeller mellom coatinger, og forskjellen mellom hvor dype ripene bilen får er.
En ripe kan være dyp, bred og mange andre varianter. Av denne grunnen er det også forskjellig hvor godt du er beskyttet av den keramiske lakkforseglingen. Noen riper vil ikke komme gjennom belegget.
Andre kan komme i selve belegget, som vil si at lakken fortsatt er beskyttet. Er det en kraftig ripe vil den komme til lakken. Men coatingen kan gjøre at lakken under fortsatt kan fikses uten å måtte lakkeres, som kanskje ikke ville vært tilfelle uten coatingen.
Vedlikehold av coatingen – Skitt og smuss fester seg ikke like godt når lakken er coatet, men den må fortsatt vaskes!
Endel reklamerer nærmest for at keramisk lakkforsegling gjør så bilen vasker seg selv, og ikke kan få riper. Det stemmer ikke, men at bilen holder seg pen mye lengre så lenge den vaskes med riktige produkter er helt riktig.
Selve vasken/ vedlikeholdet er også enklere når bilen er coatet. For å forlenge garantitiden på den keramiske lakkforseglingen er det noen som tilbyr oppfølgning av behaldningen for å kunne gi dette.
Ulemper – Pris og varigheten er en ulempe, selv om keramisk coating også er verdt det for de fleste. Gjør du jobben selv, og du får et godt resultat vil det være en fin bonus som gir deg en god lakk til en rimelig pris.
Når du gjør det hos en profesjonell blir det bedre i 99% av alle tilfeller. Du betaler endel for arbeidet, derfor så burde det være fordi du ønsker å beskytte lakken og få kjøre en bil med fin lakk at du gjør det.
Om det er verdt å ta en keramisk coating avhenger av veldig mange faktorer. Blant annet hvilken bil du har, og hvordan du regner på det. Om du sitter igjen med mer når du selger bilen fordi du har tatt en keramisk lakkforsegling er langt fra sikkert.
Er det verdt mye for deg å vite at lakken er godt beskyttet, og at du kan vaske den pen på egenhånd derimot vil det være verdt det.
Varighet av coating – Selv om en keramisk lakkforsegling er det som holder lengst sammenlignet med lignende produkter så holder ikke de evig lenger. Keramisk coating varer typisk 1-3 år, det er litt variasjoner for når de begynner å miste egenskapene sine. Ett år burde de minst holde uansett hvilken du bruker.
Keramisk lakkforsegling eller foliere bil
Det er noen fordeler og ulemper med begge deler. Keramisk lakkforsegling beskytter ikke like godt mot steinsprut f.eks. Du beholder derimot den originale lakken din og kan få en mer skinnende og fin lakk.
Ønsker du en annen farge på bilen din er det kun foliering som gjelder, eventuelt hellakkering.
Du kan derimot kombinere med å foliere med en PPF på utsatte steder (delfoliering) som fronten på bilen. Det vil gi en god beskyttelse mot steinsprut, og resten av bilen kan behandles med en keramisk lakkforsegling.
En keramisk lakkforsegling, uansett om du gjør det selv eller profesjonelt er betydelig billigere. Les mer om foliering av bil her!
Påføring av keramisk lakkforsegling
Noe av det aller viktigste her er at lakken skal være renere enn den noen gang før har vært. Husk det er en forsegling, og forsegler du noe som ikke er pent så blir heller ikke resultatet pent.
Det er derfor ingen vits å vente til bilen er noen år før den får keramisk coating, desto tidligere jo bedre!
Noen små forskjeller er det mellom hvordan de forksjellige keramiske coatingene skal påføres, og hvilke produkter som skal brukes til forarbeidet.
Du må ha et godt sted å stå, spesielt med tanke på lys og støv i garasjen. Temperaturen er også veldig viktig.
Selve coatingen påføres med en applicator, dette følger med i de fleste kit. Coatingen er i flasker hvor du får ut små drypp av gangen.
Når den er påført så skal den også tørkes av igjen. Du må derfor ha et system på hvor du jobber, ellers kommer du til å bli usikker på hvor du har påført coating.
Dette er ikke en jobb du burde ta hvis du ikke har tiden til det, og ønske om å lære deg hvordan det kan gjøres.
Finn ut på forhånd hvor mange lag du ønsker å legge. Typisk dobler du holdbarheten på den keramiske coatingen ved å legge to lag.
Kostnad for Keramisk Lakkforsegling
Det er store forskjeller i pris, hos en profesjonell kan du få jobben gjort fra 4.000 – 17.000 kroner. Prisen ligger stort sett rundt 4.000 – 9.000. Ønsker du å gjøre jobben selv får du kit fra rundt 1.200 kroner.
Du kan gjøre jobben selv, men er du i tvil og ikke har veldig lyst til å gjøre det selv kan det være lurt å la være. Det er mange glade amatører som er veldig flinke, så lenge du vet hva du gjør og har god motivasjon kan du fint gjøre det selv.
Skal en profesjonell gjøre det for deg må du undersøke godt. De som har spesialisert seg på keramisk coating ville vi foretrukket. Snakk gjerne med den personen som skal gjøre jobben, da vil du raskt få inntrykk om han har peiling.
En god keramisk coating kan bli ødelagt når feil person legger den på, og resultatet blir ikke godt. Les hvilke erfaringer andre har med detailverkstedet før du bestemmer deg for hvilket du går for. Om de har sertifiseringer fra anerkjente produsenter er det også veldig positivt.
Endel profesjonelle kan også gi utvidet garanti hvis du tar inn bilen til oppfølgning. Andre steder bruker de produkter som kun er tilgjengelig for profesjonelle.
Hva som er den aller beste lakkforseglingen er vanskelig å si, og beror også på hvilken bil du har. Kjøp noe som er anerkjent, og sørg for at de som legger den på vet veldig godt hva de gjør!
Vaske bil med coating/ keramisk lakkforsegling
Angående herdetid for coatingen er det veldig viktig at du følger det produsenten opplyser om, typisk at bilen ikke skal vaskes den første uken!
Pass også på om det er noen bilvaskeprodukter du skal være ekstra påpasselig med for akkurat den coatingen du har.
Utenom dette er vask av bil som er coatet veldig likt for vanlige biler. Husk at under bilen er det helt likt som før! Og det er her salten kan være verst hvis bilen ikke vaskes ofte spesielt på vinteren.
Når du vasker bilen så ikke tenk at nå kan du vaske «hardere» fordi lakken har fått en forsegling. Bilen kan absolutt fortsatt få riper, men den er enklere å vaske!
Skummet kan oppføre seg litt annerledes når du såper inn bilen, spesielt hvis du bruker den såpen du alltid har brukt. Bruk en såpe med litt andre egenskaper som er godt egnet til bil som er coatet!
Keramisk glassforsegling
En god glassforsegler er en aha-opplevelse for mange, når det er gjort riktig. Du får mange av de samme egenskapene som en keramisk coating har på lakken, men på vinduene istedenfor.
Både for dugg, sikt og regn hjelper det, og du vil bruke vindusviskerne langt sjeldnere. Skitne vinduer er noe som ofte får være sånn altfor lenge, og når det blir gjort noe med tenker du at det skulle du gjort oftere.
Ved bruk av en glasscoating så kan du oppnå nettopp dette. Men for at resultatet skal bli bra så krever det veldig grundig forarbeid, og ikke minst egnet sted å utføre jobben.
Har du ikke det, så er det mye bedre å få profesjonelle til å legge glasscoating for deg.
Voks eller keramisk coating/ lakkforsegling
I noen tilfeller kan du faktisk legge voks på keramisk coating, men her er det delte meninger. Skal du gjøre det så sørg for at det er noe produsenten av coatingen i det minste anbefaler. Uansett, dette understreker at dette er to helt forskjellige produkter som har hver sine fordeler. Du kan aldri legge coating på voks!
Har du en veteranbil som blir tatt ut noen finværsdager i året er kanskje voks det beste alternativet. Her kan du med en voks også få frem finishen i lakken bedre.
En keramisk coating varer mye lengre! Ofte flere år. Voks derimot varier typisk opptil 6 måneder.
Hvilken bil du har, og hvor glad du er i å detaile har mye å si. En coating varer lengre, og gir en bedre beskyttelse på mange måter.
Men voksen har absolutt også sine fordeler som finishen du kan få. Begge produktene som er i kategorien lakkforseglere vil også påvirkes av flere faktorer. Som hvor bilen står parkert (spesielt sollys), hvor mye vedlikehold den får og hvor mye bilen blir kjørt (spesielt på vinterveier).
For mange vil coating være det opplagte, mens mange entusiaster muligens heller vil vokse bilen et par ganger i året. Det er også mange som liker det å vokse bilen selv, er det tilfelle vil voks kunne fungere bedre til formålet hvis bilen skal skinne skikkelig.
På en bruksbil som brukes mye, og vaskes endel ganger i året vil ofte en coating være det beste. Det er fordi lakken vil være bedre beskyttet når bilen vaskes.