Foliering av bil – Dette er hva det koster

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Lakk og Folie » Foliering av bil – Dette er hva det koster

Det er både fordeler og ulemper ved foliering av bil. Noen kjøper en bruktbil de vil bytte farge på, andre vil bare bevare lakken lengst mulig og noen vil ha reklame/ logo som folie på bilen.

Om resultatet blir bra avhenger av flere faktorer. At det gjøres et godt grunnarbeid av noen som kan faget er helt nødvendig for å få et godt resultat. For at det skal holde seg bra så må også folien være av god kvalitet.

Dette er hva foliering koster

Kostnaden for foliering av bil avhenger av et par store faktorer. Helfoliering koster typisk rundt 25.000 – 35.000 Kroner. Hvis håndtak, vinduslister og andre deler som krever demontering ikke folieres blir jobben enklere siden det er rettere flater igjen, og folieringen koster typisk fra 15.000 kroner og oppover.

Foliering i prisleiet 25.000 – 35.000 kroner er hva det koster for en god jobb med folie av høy kvalitet. Prisen kan derimot fint overstige 100.000 kroner også, men det er for folie på luksusbiler.

Det er ikke kun folien som koster så mye når prisen blir så høy. Det skyldes mest at demontering og monteringsjobben blir veldig kostbar.

Det kan spares inn litt hvis du har erfaring med bilpleie og kan levere en bil som er helt rein. Alle vil ikke la deg gjøre dette selv, siden de skal stå inne for folieringen de leverer og derfor også vil gjøre forarbeidet selv. Vi vil derfor ikke anbefale at du gjør det selv hvis du ikke er helt sikker på at du kan gjøre det minst like godt selv, og er fullt klar over at du kan miste noe av reklamasjonsretten.

Ved å demontere på forhånd kan du derimot spare inn endel penger. En stor del av kostnaden for å foliere en bil er arbeidet som gjøres og ikke kun materiell kostnader. Husk derimot på at dette kan være mye jobb for en som ikke er vant til å gjøre det.

Selv om du kan spare inn litt penger på det så vil de som jobber med det til daglig være både kjappere men også med mye mindre risiko for å ødelegge noe. Tar du deg derimot god tid, og leser deg opp på forhånd så er det mye du kan demontere helt fint selv.

Foliere bil selv

Det er fint mulig å foliere bil selv, men det er absolutt ikke noe de fleste burde gjøre!. På en side kan man si at hvis du har en eldre bil som du vil shine opp litt så kan du foliere den selv. Men har den allerede dårlig lakk så kan folie gjøre det vondt verre.

Det vil også uansett koste noen tusenlapper, som kunne vært brukt på å sette bilen i bedre stand og gjøre lakkutbedringer.

Hva du ønsker å gjøre er selvsagt opp til deg selv. Men vær klar over at det å foliere er et fag, og har du dårlig lakk kan den bli veldig stygg og ødelagt når folien fjernes.

Det er faktisk vanskeligere å ta de små detaljene selv. Derfor vil det enkleste være å ta de store rette flatene. Hvis de små detaljene ikke blir tatt vil det fort synes godt. Det å utføre chrome delete på egenhånd med folie er derfor ikke den enkleste folieringsjobben du kan ta!

Fordeler/ ulemper med å foliere bil

Har du et motiv, en veldig sprek farge eller ønsker reklame på bilen er folie en god måte å til dette på. Om det er fordi du ikke fikk tak i den fargen du ønsket på bilen, eller var bekymret for at en veldig sprek farge kunne påvirke bruktbilverdien.

Det at foliering er rimeligere enn hellakering er riktig. Men en bil med dårlig lakk kan få enda dårligere lakk hvis den blir foliert, det er derfor en sannhet med modifikasjoner.

Problemet hvis lakken er dårlig er at når folien tas av kan den bli enda mer ødelagt. Når folien ligger over vil den også kunne bli dårligere siden den ikke har god beskyttelse fra den originale lakken. Er det derimot at lakken bare har falmet kan det i noen tilfeller folieres over.

Hvis det ikke er originallakk så er det ekstra viktig å sjekke tilstanden til lakken før foliering. Et seriøst folieringsverksted vil også ganske enkelt kunne avgjøre om lakken er egnet for å kunne folieres over.

En av de største fordelene med å foliere bil er å slippe like mye skader fra steinsprut og lignende. Panser og fronten er generelt mest utsatt for dette, men å kun foliere disse stedene vil gjøre at det blir veldig synlige forskjeller i fargen på bilen.

Det er endel som tilbyr delfoliering som er endel billigere, for at resultatet skal bli bra er det viktig at det gjøres på en god måte. Ved å bruke en blank folie (ppf) så kan dette bli gjort på en godt måte hvor du kan foliere kun de stedene som er utsatt for steinsprut.

Dette koster betydelig mindre, fra rundt 5.000 – 15.000 kroner avhengig av bil og hvor mye som skal delfolieres.

Lønner det seg å foliere bilen?

For bedrifter som uansett har et behov for reklame på bilen, og selger bilen etter 3-5 år kan foliering være lønnsomt. Lakken holder seg bedre når bilen har folie, men når det har blitt brukt 25.000 – 35.000 kroner så vil det være vanskelig å si helt sikkert om du har fått igjen pengene for det.

Hvis bilen selges etter 5 år, og du har hatt folien i 5 år og den burde skiftes ut før du selger den så vil det være gunstig når du selger bilen. Og hadde det måtte blitt fikset steinsprut eller andre lakkskader så er dette penger du har spart siden bilen har folie.

Problemet blir at når du har folie så vil du aldri vite helt sikkert hvor mye skade lakken hadde hatt uten folien.

De fleste som kjøper en bruktbil vil nok ikke betale mer for at bilen har hatt folie. Men at lakken er i god stand vil være viktig for alle som kjøper en bruktbil som fortsatt er en kostbar bil. Det handler om at lakken er i god stand, og en bil som er i god stand er alltid enklere å selge!

Kjøper du derimot en bil som du ønsker i en sprek farge, men som kanskje ikke er så lett å selge eller gir bilen verditap er folie et veldig godt alternativ.

Hvordan vedlikeholde/ behandle foliert bil

Vasking av foliert bil er veldig likt som å vaske bil uten folie. Det er ekstra viktig at du ikke lar kjemi som avfetting få ligge lenge nok på folien til at det tørker inn. Folien reagerer mer på dette en lakk og det kan ødelegge folien.

Biler uten folie skal heller ikke vaskes i sollys, men dette er ekstra viktig for folierte biler. Stå i skyggen, og gjerne ikke vask bilen på de varmeste dagene.

Sjekk alltid med produsenten av folien om de har noen produkter de fraråder. Avfetting er vanligvis ikke noe problem, men det må brukes mer varsomt når bilen er foliert.

Siden folien ikke skal ha kjemikalier, spesielt fra såpe liggende på bilen er det ekstra viktig at bilen skylles ekstra godt etter den har blitt vasket med såpe. I kanaler og lister kan det ligge såperester hvis det ikke skylles grundig, dette er viktig å unngå ved å skylle grundig.

For biler med matt folie er det ekstra viktig at såpen aldri får tørke inn. Pass også på at du er mer forsiktig med høytrykkspyler. Spesielt i kantene av folien skal du ikke spyle med vinkel inn mot kantene til folien. Kantene av folien kan du også med fordel la være å høytrykksspyle, dette er noe som kan gjøre at folien får en mye lengre levetid.

Spesielt med matt folie er det noen ting du må vite, men det er ikke mer enn at du fint kan fortsette med å vaske bilen selv. Produktene du bruker skal ikke ha noe glansmiddel i seg, det vil ødelegge den matte effekten til folien.

Polering av foliert bil

Folie er generelt ikke laget for å bli polert, og tåler varme dårlig. Hvis folie blir ødelagt så skal den byttes ut, ellers fungerer den ikke som den skal. For biler med matt folie derimot så frarådes generelt polering siden mattheten forsvinner.

Det sagt, endel biler med folie kan også fint poleres. Skal du gjøre dette er det viktig at du er helt sikker på at det er noe produsenten av folien anbefaler at gjøres på forhånd, så du ikke risikerer å miste garanti/ reklamasjonsrett.

Ved å polere folien for hånd er det enklere å kontrollere hvor mye varme folien utsettes for. Er det første gang du skal polere en bil, er det ikke lurt å starte med en foliert bil. Det som kan ødelegge er hvis folien blir for varm når den poleres.

Pass på at de kjemikaliene du bruker er noe folien tåler. Selv om folie er veldig enkelt, må du ta noen ekstra hensyn ved vasking og polering.

Reparere ødelagt folie

Det som gjør at en folie varer lenge er flere grunner som til sammen gir lang levetid. Ved å velge en god folie, og et seriøst folieringsverksted så er det gode forutsetninger for å få en folie som varer lenge.

Folien skal ikke legges på dårlig lakk, og lokalet som brukes når det legges på folie må være fritt for støv. Luftpartikler havner for i mellom lakken og folien, og dette gir ikke et bra resultat. Sørg for at du går over jobben før du godkjenner folie arbeidet som er gjort på bilen din.

Luftbobler derimot skal det ikke være på folien. Det er ikke alltid så lett å se om det faktisk er luftbobler eller at det er noe under folien som ikke skal være der. Er det luftbobler så må det fikses, men det skulle vært gjort før bilen ble levert ut.

Ofte går folie i stykker ved skjøter, som burde holdes til et minimum. Generelt vil de som er flinkest på foliering også ha færrest kanter/skjøter på folien.

Når dette skjer så er det på tide med ny folie. Noen ganger må ikke all folien byttes ut, som gjør at det ikke nødvendigvis blir veldig kostbart.

Forskjellige typer folie til bil

PPF (paint protection film) – Dette er en av foliene som har blitt mest populære de siste årene. PPF kalles også ofte bare for lakkbeskyttelse eller steinsprutfolie. Folien er gjennomsiktig, og den brukes ofte bare på de delene av bilen som er utsatt for skader som steinsprut.

PPF blir lagt på bil
PPF lagt på panser

Til mange biler kan du få kjøpt steinsprutpakker med PPF som gjør at folieringen blir mye mindre kostbar. Denne typen folie har som hensikt å beskytte lakken, og derfor er den gjennomsiktig.

Matt folie – Dette er en folie som gir et tøft utseende, men folien krever også at du tar vare på den for å beholde den i god stand. Med matt folie er det også enda viktigere å være varsom med hvilke produkter du bruker når du vasker bilen.

Vanlig/ glanset folie – Den vanligste formen for folie, her kan du velge mellom alle farger og med eller uten glans. Ønsker du deg en sprek farge er dette den type folie som er vanligst å velge.

Av andre typer folie så finnes det også karbon og reklamefolie. Noen velger å foliere hele bilen med eget motiv, dette vil i praksis være det samme som reklamefolie bortsett fra at folien har det motivet du ønsker istedenfor.

Et alternativ for de som ikke alltid ønsker å kjøre rundt med reklame på bilen, eller har reklame som ofte byttes ut er magnet reklameskilt. Disse kan enkelt tas av, eller byttes ut hvis du trenger å skifte mellom hvilken reklame du har på bilen.  

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen