La turboen kjøle seg? Unngå dyrt turbohavari!

Hjem » Blog » Bilhold » La turboen kjøle seg? Unngå dyrt turbohavari!

Det begynner å bli en stund siden «alle» viste at en turbomotor må avkjøle seg. Selv om det på nyere biler ikke skal være nødvendig så er det nok noe mange kunne fått igjen for å gjøre.

Om du trenger å avkjøle turboen ved å la bilen stå på tomgang avhenger av flere faktorer vi går igjennom i denne artikkelen.

Når du starter bilen trenger du ikke å la bilen stå på tomgang før du kjører. At du kjører rolig til bilen oppnår driftstemperatur er derimot alltid viktig!

Hensikten med å la en turbo få avkjøle seg

Hvor varm turboen blir avhenger mest av hvor mye den må yte. Når du kjører hardt, har tung bil eller drar henger så vil den jobbe hardere og derfor bli varmere. På moderne biler så er det under disse omstendighetene det er viktigst at du lar turboen få kjøle seg ned.

Hvordan type turbo du har, og hvilket kjølesystem som er til den har veldig mye å si. Noen biler så vil kjølingen fortsette etter du har skrudd av motoren. Er det tilfelle så er ikke tomgangskjøring nødvendig.

En turbo på en bensinmotor kan blir rødglødene varm når den blir brukt hardt. Temperaturen kan overstige 900 grader. Ved vanlig kjøring derimot så er temperaturen som oftest endel lavere. Dieselturboer blir ikke like varme som turboen på bensinbiler.

Du må ikke nødvendigvis tomgangskjøre bilen heller. Bare det å kjøre roligere enn stund før du skrur av bilen vil ha mye å si for turboen. Generelt skal en turbo aldri skrus av når den yte mye. Derfor burde du uansett aldri skru av bilen før turtallet har senket og stabilisert seg. Les om hvorfor du ikke burde la bilen din varme seg med tomganskjøring her.

Hvor lenge burde en turbomotor stå på tomgang

Det er snakk om 1-2 minutter noen turboer kan trenge for å få avkjølt seg. Er det en eldre bil burde du alltid gjøre dette, men vi anbefaler generelt å gjøre det uansett. En turbo koster mye å bytte, og kan du forlenge levetiden til turboen så enkelt så ser vi ingen hensikt med å la være å gjøre det.

Er du helt sikker på at turboen din har god nok kjøling så skal det ikke være nødvendig. På eldre biler er det vanlig at det står i instruksjonsboken hva som er anbefalt fra bilprodusenten.

Problemet hvis turboen ikke får avkjølt seg er at temperaturen til turboen får fortsette å stige. Har du kjørt hardt eller trukket tilhenger så kan det være nok til at turboen ryker hvis du skrur av motoren med engang og den ikke får noe kjøling.

Mest av alt er det en enkel forsikring å la turboen avkjøle seg. Ryker turboen på en bruktbil så kan det fort vente deg en verkstedregning på over 20 000 kr. Er du usikker på om turboen har fått avkjøle seg av tidligere eiere så er det en god grunn til å la den få gjøre det fremover.

Turbohavari grunnet dårlig kjøling

En turbo kan ryke grunnet dårlig kjøling. Dette var et større problem på eldre biler, men det finnes fortsatt mange av disse som kjører rundt på veiene som eldre bruktbiler.

Hvordan turboen kjøles ned har også mye å si for om den alltid burde få kjøle seg ned. Før de fikk vannkjøling så var olja ekstra utsatt for å kunne koke hvis turboen ikke ble avkjølt, som kan resultere i en havarert turbo.

Vannkjølingen gjør derimot at det skal mer til, og at det vanligvis ikke skal være nødvendig å la turboen avkjøle seg. Men har du kjørt hardt eller trukket tungt så burde du uansett gi bilen ett minutt eller to på tomgang før du skrur av motoren. Det å kjøre rolig før du parkerer hjelper også.

Før motoren har blitt varm så burde bilen aldri kjøres hardt. Har du en bil med turbo er det enda viktigere at du ikke gjør dette.

Jevnlig bytte av motorolje er viktig. Kjenner du ikke godt til historikken på bilen din så er det alltid lurt å bytte motorolje. Les hvordan du gjør det selv her!

Selv om dårlig motorolje og mangel på kjøling eller varmgang kan føre til turbohavari så er den hyppigste årsaken til at det kommer ting inn i turboen som ikke skal være der.

En turbo er dessverre å anse som en slitedel. Er bilen din fortsatt under garanti så skal det mye til for at den ikke blir dekket. At en turbo ikke varer hele bilens levetid ut er derimot ikke uvanlig.

Ved å la turboen få avkjøle seg kan du absolutt forlenge levetiden, men på biler hvor den uansett har god nok kjøling vil det ikke være noen hensikt med å gjøre det.

Har du fått turbohavari finnes det flere muligheter. Turboer kan overhales, det kan sette i en brukt turbo eller det kan byttes til ny turbo. Nyere biler byttes det som regel til en ny turbo på, men har du en eldre bil som uansett ikke har så mange år igjen på veien med kan det byttes til en overhalt turbo. Det blir et kostnadspørsmål som er individuelt i hvert tilfelle. Mange som driver med turbo tilbyr bytteturbo hvor du får igjen for den gamle turboen din.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen