I Norge kan vi ha en ganske heftig vinter, som gjør at behovet for å lagre entusiastbilen fort melder seg, det er ikke alle biler som burde være ute på salte vinterveier. Hvis du har en bil du skal vinterlagre er det ofte fordi det er en veteranbil, men det er stort sett uansett de samme reglene som gjelder.
Har du mulighet til å lagre bilen innendørs så er det absolutt det beste. Noe av det første og viktigste du burde sjekke når du starter vinterlagringen er kjøle/ frostvæske. Står bilen så det ikke blir minusgrader er det selvfølgelig ikke like viktig, men det er uansett greit å ha det i orden så du ikke risikerer noe hvis strømmen går en liten stund om vinteren der du har bilen lagret.
Velger du å fylle på ny frostvæske så er det viktig at du kjører bilen litt og at den oppnår driftstemperatur etter væsken er byttet. Hvis ikke kan du bruke en frostvæskemåler for å finne ut hvilken frysetemperatur væsken har.
Vaske bilen utvendig og innvendig – Dette er hvordan du unngår at bilen ruster.
Grunnen til at du velger å vinterlagre bilen er kanskje nettopp for å unngå rust, da hjelper det ikke mye hvis du vinter lagrer en bil som har salt og skitt på seg. Derfor er viktig at du får spylt og vasket bilen ekstra godt utvendig, og spesielt de stedene du kanskje ikke vasker så godt til vanlig. Det dreier seg for det meste om underspyling, men også ekstra godt i hjulbuer og lignende. En skikkelig motorvask er heller ikke dumt å få tatt.
Innvendig er det selvfølgelig fint og få støvsuget og vasket, men det du burde se ekstra godt etter er fuktighet. Finner du noe fukt må du finne ut hvor fukten har kommet fra og tette så det ikke kommer mer fukt inn i bilen. Der hvor det har vært fuktig er du kanskje heldig og bare trenger å tørke godt, men hvis det har rent vann ned i paneler eller lignende så må du gå grundig til verks så du får fjernet all fukten.
Når du er helt sikker på at du har fått bort alt av salt og skitt utvendig og i paneler (f.eks. dørpaneler) så er den viktigste jobben gjort. Bilen blir selvsagt glad for en poleringsjobb, men så lenge saltet er borte så er det trygt å la bilen stå inne gjennom vinteren. Husk også på at kan være salt på veien om sommeren også, så vasken er det siste du gjør før bilen kjøres rett inn til lagring.
Koble fra batteriet, vedlikeholdslade og fylle luft på bilen
Står bilen i gode forhold for batteriet, kaldt men ikke minusgrader og det er tørt og mørkt i rommet så må du ikke ta ut batteriet. Snikstrøm forekommer ofte på biler, så jeg ville uansett valgt å koble fra batteriet selv om du ikke tar det ut fra bilen. Det beste for batteriet er at du vedlikeholdslader det ett par ganger gjennom vinteren.
Er det bensinbil du skal lagre? Les alt om problemet med E10 Bensin her!
Dekkene dine er noe av det som lettest kan bli ødelagt ved lagring, den letteste måten å unngå det på er å fylle litt ekstra luft i dekket. På den måten holder de seg bedre, savner du å gjøre noe med bilen på vinteren kan du godt kjøre den litt frem så du endre hvor hjulene får belastning, og sjekke at luftrykket holder seg stabilt.
Burde du kjøre bilen en tur om vinteren?
Det er veldig mange meninger om dette. Det som åpenbart taler i mot er selvfølgelig å kjøre bilen der hvor det er salt på vinteren, for så å sette den tilbake til vinterlagring. Det vil gi perfekte forhold for at rust oppstår. Mange mener at bilen har godt av å bli varm og at delene får beveget seg, dette er vanskelig å argumentere i mot. Så hvis du har muligheten til å gjøre dette i oppkjørselen eller inne på en låve så vil det nok gjøre mer godt enn det vil skade bilen din.
Biler er laget for å kjøre, og for at bilen og motoren skal smøres ordentlig er den eneste måten å gjøre det på å skru på motoren og la bilen kjøre litt. Du trenger ikke å gjøre så mye mer enn å kjøre litt frem og tilbake, og når du først er i gang så er det fint å la bilen oppnå driftstemperatur.
Det er litt forksjell på hvordan biler fungerer, blant annet om de er luftavkjølte. Så det er lurt å gjøre litt undersøkelser for akkurat din bil modell. Men det er ikke sikkert at du blir så mye klokere av det, for som sagt er det veldig mange meninger om akkurat dette temaet.
Hvis du må lagre bilen ute
Har du en bil av litt verdi, eller affeksjonsverdi så er dette noe du ikke burde gjøre. Vinteren i Norge er hard og er en påkjenning for bilen din. Det verste er nok ikke kulden, men været skifter og snøen smelter inni alle kanalene på bilen som fort fører til skade. Det kan være fristende og bruke en presenning, men det er heller ingen god ide. Vinden drar denne frem og tilbake, og når den i tillegg er full av is så er dette en god oppskrift på hvordan bilen blir full av riper. Det finnes presenninger som er bedre enn andre, men de er fortsatt langt fra like gode som å lagre bilen innendørs.
Har du mulighet til å parkere under ett tak, det kan være fra garasjetelt eller carport så har du ett mye mer gunstig utgangspunkt. Klarer du i tillegg å unngå at det kommer snø og vann inn til bilen så er ikke lagring av bilen der så ille. Fordelen her er at bilen vi få godt med lufting, og det vil være mye bedre enn å lagre bilen uten noe beskyttelse eller under en bilpressening.
Sørg for at bilen er helt ren innvendig også, det gjør også at du unngår vond lukt og mus i bilen!
Står bilen lagret utendørs, og det er sånn du vil lagre den så er det enn bedre ide å faktisk bruke den litt på vinteren. Da slipper du kanskje unna noen av de «ståskadene» den kanksje ville fått hvis den ikke ble brukt i det hele tatt. Det kan være fastrustne bremser eller utladet batteri.