Biler er ikke laget for å stå stille, og de har faktisk ikke godt av det heller. Skal du lagre en bil er det en del ting du burde gjør på forhånd, det kan du lese om her. Når en bil har stått lenge er det som regel forskjellige væsker bilen bruker, bremser og strøm som gir problemer når bilen skal brukes igjen.
Har bilen stått veldig lenge får du muligens problemer allerede når du prøver å sette nøkkelen i tenningen. Heldigvis er det som oftest bare litt låsolje som trengs for at nøkkelen går fint rundt i tenningslåsen for å starte bilen.
Innhold i denne artikkelen
- Tilstanden til motorrom, oljer og væsker
- Tømme bilen for drivstoff
- Starte bilen
Tilstanden til motorrom, oljer og væsker.
Det første du burde gjøre er å åpne panseret og se hvordan tilstanden er der først. Fugler kan lage reder i motorrommet og blader samler seg opp der. Rydd bort alt du ser der først, når motoren blir varm kan det potensielt starte en brann i motorrommet. Har du tid så er det en god ide å gi bilen en god motorvask også.
Etter du har sett over motorrommet er det på tide å sjekke de viktigste væskene. Start med å peile motorolje, og se at oljen ser fin ut. Vet du ikke om det er lenge siden motoroljen og oljefilter ble byttet sist er det en billig og enkel forsikring for godt bilvedlikehold. Motorolje og oljefilter er noe du fint klarer å bytte selv, og det er noe av det enkleste du kan gjøre for å sikre at bilen holder seg i god stand.
Kjølevæsken kommer til å avsløre hvordan bilen har klar seg gjennom vintrene den har stått ubrukt. Først må du sjekke nivået til kjølevæsken, på ekspansjonstanken (hvor du fyller kjølevæske) skal det være merket hvilket nivå det skal være. Er det over eller under der det står max -min så må du enten fylle på eller suge ut litt kjølevæske. Det du burde gjøre i tillegg er å sjekke frysepunktet med en frostvæskemåler, viser den at frostvæsken ikke tåler den kulden som bilen har stått i kan dette ha gitt store konsekvenser for motoren. Hvis du etterfyller kjølevæske må du sørge for at det er samme type (farge).
Etter at kjølevæske og motoroljen er sjekket er det trygt å starte motoren så lenge begge de to var i orden. Men det er endel væsker til du burde sjekke når du først er i gang, det tar kort tid og er veldig greit å ha gjort.
Servoolje varierer fra bilmodeller hvordan du sjekker nivået på. Noen har en beholder som du ikke trenger å åpne for at du ser nivået på den. Andre må du skru av lokket på så er det peilepinne i lokket. Servostyringen er avhenging av olje for å fungere, spesielt over lengre tid. Så fyll opp hvis det trengs så vil sannsynligvis servostyringen fungere fint i lang tid.
Med bremsevæske er det som regel alltid en beholder som du kan sjekke uten å åpne lokket, du kan selvsagt fint starte bilen selv om nivået ikke er riktig. Hvis nivået ikke er riktig er det veldig viktig at du får testet bremsene ordentlig, noe du uansett burde gjøre hvis bilen har stått en stund.
Tømme bilen for drivstoff
Her må du ta en vurdering selv på hva du syntes er verdt å gjøre med bilen. Har bilen stått i over ett års tid og har verdi for deg er dette noe som er verdt å vurdere om du burde gjøre. Gammelt drivstoff er ikke like bra som nytt, derfor velger flere å tømme bilen på drivstoff og fylle på nytt.
Den riktige fremgangsmåten er å bruke en pumpe som suger ut drivstoffet til en kanne. Noen velger derimot å bare bruke en slange som de suger i enden på til det begynner å renne av seg selv grunnet tyngdekraften. Uansett hvilken fremgangsmåte så må du levere inn drivstoffet til en miljøstasjon som tar i mot gammelt drivstoff.
Har du en gressklipper eller annet som bruker bensin kan du prøve å bruke det på den hvis du mistenker at bensinen fortsatt er bra.
Starte bilen – Hvis alt er sjekket og i orden
Er det fordi det var noe feil med bilen som er grunnen til at den har stått så lenge så må det utbredes før du prøver å starte den.
Det samme gjelder hvis du mistenker at det er noe annet galt med den, eller ser noen synlige lekkasjer. Er det noe galt med bilen så kan du noen ganger gjøre mye skade på den ved å forsøke å starte den. Få derfor hjelp eller ta den med til et verksted før du prøver å starte den hvis du har en indikasjon eller mistanke om at det er noe galt. Det gjelder spesielt hvis det er noe med motoren.
Hvis kjølevæske eller motorolje ikke var i orden burde du ikke prøve å starte bilen. Er det derimot i orden kan du prøve å starte bilen. Har den stått lenge er det store sjanser for at bilen har flatt batteri. Du kan enten prøve en jump starter eller lade opp batteriet. Selv om batteriet er helt flatt så betyr det ikke nødvendigvis at det er ødelagt. Etter du har ladet batteriet helt opp kan du sjekke spenningen på det for å finne ut tilstanden til batteriet.
Starter bilen opp med engang er det lurt å la den kjøre seg varm. Test også bremsene godt før du tar bilen ut på kjøretur. Er bremsene rustne kan noen harde brems ta bort noe av overflaterusten. Har bilen stått lenge kan det ofte være at du må bytte bremseskiver og klosser.
Er det ulyder når du starter den burde du skru den av med engang og inpsisere for å finne ut hva det kan gjøre før du lar motoren gå noe mer.
Hvis bilen ikke starter må du prøve å feil søke litt. Det enkleste er å vri om tenningen og konstatere om bilen har strøm eller ikke, har den ikke det må du lade eller bytte batteri så den har strøm. Hører du at starteren går men bilen ikke starter så kan du prøve å gi den startgass. Hvis bilen slutter å gå når den ikke får mer startgass er det ofte ett tegn på at den ikke får drivstoff.
På den første kjøreturen burde du være ekstra oppmerksom på ulyder og andre ting som ikke er normalt. Når den har stått lenge kan det godt være at det er ting som har gått i stykker som burde utbredes. Sjekk også lufttrykk og tilstanden til dekkene.
Og kjør en lang tur så du får ladet batteriet helt opp og motoren får oppnådd driftstemperatur en god stund. Bilen vil ha veldig godt av at alle delene som er i bevegelse igjen blir brukt og på den måten smurt opp igjen.