Hvordan kjøpe bil – Sjekkliste for bilkjøp!

Hjem » Blog » Bilhold » Bilkjøp » Hvordan kjøpe bil – Sjekkliste for bilkjøp!

Når du skal kjøpe bil er det som regel en ganske stor investering som er en ganske stor del av din privatøkonomi. For mange er det faktisk den største etter huskjøp, derfor er det veldig viktig at du har en grundig prosess før kjøp.

Finn ut hvilken bil du ønsker å kjøpe

Hvilken bil du skal kjøpe burde avhenge av flere faktorer. Det viktigste er selvsagt at den dekker behovet du har. Da er det lurt å begynne prosessen helt fra starten av, det handler om drivstofftype (elbil, hydrogen, bensin, diesel, hybrid), automat/manuell, karosseritype og om det skal være bakhjul, forhjuls eller firehjulstrekk.

Det er fordeler og ulemper uansett hva du velger. Hvilken prisklasse og årsmodell burde også ha noe å si for valgene du tar. Enkelt sagt så kan vi si at en eldre bil med mye ekstrautstyr potensielt kan ha flere dyre reparasjoner i vente av den enkle grunn at det er mer som kan gå i stykker på de.

Tenk nøye igjennom hva du trenger bilen din før du prøver å finne ut hvilken bil du ønsker å kjøpe. Er det for eksempel mye småturer er kanskje en elbil perfekt for deg, men sjekk at du har lademuligheter for den. Noe annet du burde ta med i regnestykket er hva bilen er verdt når du skal selge den, og hvor lenge du ønsker å ha den. Ser du for eksempel etter å kjøpe en ny dieselbil så burde du nok ta med i regnestykket at den ikke er så lett å selge om noen år, eller at verditapet har vær større enn for andre drivstofftyper.

Bortsett fra drivstoff er karosseritype noe du burde se på før du ser på hvilken bilmodell du ønsker å kjøpe. Stasjonsvogn, kombi 5-dørs (typ golf, Audi a3 osv.), SUV og sedan  er de vanligste typene. Stasjonsvogn gir deg litt ekstra lastehøyde i forhold til sedan, men de bråker mer enn sedaner. Sedaner har bagasjerommet avskilt fra resten av bilen, det gjør det mindre utsatt for tyveri, og om vinteren er det mindre i kupeen som trengs å varme opp så bilen blir varmere rask innvending. SUV har økt veldig i popularitet de siste årene, du sitter høyt og føler deg trygg. De fleste sitter best i en SUV, og det er som regel minst like mye plass som i en stasjonsvogn. Mange SUV er selges også med bare drift på to hjul som er med på å holde prisen nede. Det er verdt å ta en vurdering på, om du egentlig trenger firehjulstrekk. De fleste snakker om den siste biten opp til hytta hvor de trenger firehjulsdrift, men husk at det er en høy pris det er snakk om vanligvis for noe du muligens kommer til å bruke veldig lite.

For elbiler er det kun automat som er aktuelt uansett, men for diesel og bensinbiler så kommer spørsmålet om du ønsker automat eller manuell. Det er litt unikt i Europa at det fortsatt selges så mange biler med manuelle girkasser. Er det bruktbil du ser etter så er det ikke nødvendigvis så dumt å kjøpe en bil med manuell hvis det er noe du klarer deg fint med. Det er selvsagt hvis du får en ekstra god pris siden det er manuell. Det er i køkjøring de fleste setter mest pris på automat, da er det deilig å slippe giringen. Bortsett fra hvis du kjører mye i kø så klarer de fleste seg veldig fint med manuell. Vi kan jo ta med noen få fordeler manuell girkasser har. Står du strømtom på fjellet så kan du dytte bilen i gang, og hvis bilen stopper så er det bare å sette den i fri og taue den.

Kjøpe av bilforhandler eller privat

Vi kan enkelt forklart si at å kjøpe av en bilforhandler koster litt mer, og er litt tryggere. Kjøp av en privatperson burde være litt rimeligere, og du har ikke like mye trygghet. Dette er veldig forenklet, det finnes både useriøse bedrifter og privatpersoner samtidig som det finnes veldig seriøse privatpersoner og bedrifter du kan handle bil fra.

En Forhandler er pliktig til å gi deg hele fem års klagerett på bruktbil, det sier seg selv at det gjør at de er nødt til å ta en høyere pris for bilen når de risikerer såpass mye kostnader i etterkant av salget. Men det er ikke sånn at du ikke har noen rettigheter hvis du handler av en privatperson. Kjøper du bil av en privatperson så er det kjøpsloven som gjelder, den gir deg reklamasjonsrett på to år. Dette er ikke noe du kan benytte deg av mot kjente feil eller mangler, men feil som selger burde ha opplyst om.

De fleste vil nok oppleve det som litt enklere å handle bil av en forhandler, de driver trossalt med kjøp og salg av bruktbiler profesjonelt så det skulle jo egentlig bare mangle. Til syvende og sist må du ta en avgjørelse selv for hva som er viktigst for deg, du kan spare flere titusener av kroner på å handle bruktbil privat. Gjør du en grundig prosess før du handler kan du også gjøre en relativt trygg handel når du kjøper bruktbil privat også.

Les mer om å kjøpe bruktbil av bruktbilforhandler her!

Trenger du finansiering eller ønsker å kjøpe ekstra bruktbilgaranti er dette mulig å få selv om du kjøper bruktbil av en privatperson, og det burde ikke være en grunn til å handle fra forhandler. I og med at forhandlere som regel har salgsmål og ikke ønsker å ha biler til salgs lenge som tar opp plass i butikken så er det noen ganger og gjøre kupp hos en forhandler. Poenget er at du burde la prisen være det avgjørende, og ta med i beregningen at du får litt mer trygghet som burde være verdt enn litt dyrere bil hvis du handler av bruktbilforhandler.

Prøvekjøre bil

Har du ikke kjørt så mye bil før er det vanskeligere å vite hva du burde se etter. Det minste kravet burde i så fall være at du har med deg en som har kjørt litt forskjellige biler tidligere

Å prøvekjøre bilen er det viktigste du gjør når du skal kjøpe bil. Hvor lenge du kan prøvekjøre bilen er opptil selger, mange lar deg ha den over natta eller en helg hvis du ønsker det. Får du ikke prøvekjøre bilen så lenge som du ønsker og det er en bruktbil så ville jeg heller sett på en annen bil som du får prøvekjøre så lenge som du selv ønsker, selvfølgelig innenfor rimelighetenes grenser.

Før du kommer så langt som å prøvekjøre bilen burde du starte med å se over eierhistorikk, finne ut hvordan de tidligere eierne har vedlikeholdt bilen og se hvilke servicer i servicehefte som er tatt. Se også etter hvilke servicer som snart burde bli tatt, dette kan du bruke til slutt for å prute på bilen. Hvis du har med deg en bilkyndig så er du sannsynligvis i gode hender, ellers burde du absolutt vurdere å ta en NAF test eller lignende.

Se over bilen først grundig utenfra, gå over lakken og se om alle paneler sitter som de skal. Legg deg inn under bilen og se etter rust og lekkasjer. Åpne panseret og se hvordan det er vedlikeholdt der, er det nettopp blitt tatt en motorvask burde du se om det er like fint der etter en kjøretur. En motorvask kan tyde på godt vedlikehold, men også være gjort for å skjule f.eks. en oljelekkasje. Sjekk alle væskenivåer og motoroljen grundig før du prøvekjører bilen, og etter en lengre prøvetur burde du sjekke nivåene igjen for å forsikre deg om at det ikke er noen lekkasjer.

Se over hvor gode dekk bilen har, og vinter/sommer hjulene som ikke er på bilen som mens du ser på den også. Dekk koster ganske mye og er noe du kan bruke til å prute på bilen avhengig av tilstanden til de.

Inni bilen kan du godt få hjelp av selger til å vise deg alle funksjonene den har, så slipper du å lære deg alt selv på egenhånd. Men gå over ekstrautstyr listen og sjekk at alt fungerer som det skal, det er kjedelig å finne ut etter en uke at det ene vinduet ikke går ned eller at setevarmeren ikke fungerer. Så test alle funksjoner grundig på egenhånd etter at selger har vist deg hvordan infotainment utstyr og lignende fungerer.

Oppdager du allerede nå at det er noe galt som selger ikke har opplyst om så burde du være veldig på vakt etter andre potensielle feil. Det kan selvfølgelig være at det var noe selger ikke visste om, men de fleste tester bilen litt før de legger den ut for salg så det er en god grunn for at du som kjøper burde være bekymret. Får du en dårlig følelse kan du like så godt avbryte prøvekjøringen, det er viktig at du kjøper en bil av en person som du faktisk stoler på.

Er alt hittil ellers i orden så er det tid for å prøvekjøre bilen, sjekk at alt av kjørelys fungerer som det skal. Når du starter bilen skal den ikke ha noen ulyder, og se på termostaten at bilen er kald. Hvis bilen er varm når du starter den kan det være av naturlige årsaker fordi selger har brukt bilen, men det kan også være at selger har kjørt den varm for at den skal starte lettere. Du burde prøvekjøre bilen både på småveier, landevei, motorvei og i tettbygde strøk for å lettest mulig finne ut at bilen oppfører seg som den skal. Etter kort tid burde du sjekke at bilen oppnår driftstemperatur og at bremser fungerer som de skal uten at den sporer til en siden når du bruker de.

Prøv og akselerer hurtig  f.eks. i påkjøringsfelt til motorvei, bilen skal klare dette fint uten å riste eller lignende. Kjør igjennom alle girene, og hvis det er manuell at kløtsjen ikke slurer. Rett og slett test bilen i alle situasjoner, bremse opp hardt, kjøre over fartsdumper. Sving også rattet til begge sider for å høre etter ulyder, kjenn etter at bilen ikke drar til en side når du kjører rett frem. Jeg vil absolutt anbefale at du prøvekjører bilen uten selger, men veldig gjerne med en som er mekaniker eller kan bil.

Selve kjøpsprosessen – Dette må du sjekke nøye

Før du gjør deg klar for å skrive en kontrakt, som du forøvrig alltid burde gjøre når du handler bruktbil så burde du sjekke nøye for om bilen har noen heftelser. Hvis bilen har noen heftelser kan du faktisk risikere å ta over disse, når vi snakker om heftelser i dette tilfellet så er det billån som er mest aktuelt. Sjekk her (link til brønnøysundregistrene) for å se om det er registrert noen heftelser på kjøretøyet.

Når det er avklart burde du se igjennom servicehefte en gang til, og andre kvitteringer som er for bilen på reparasjoner og vedlikehold. Hvis noe ikke virker riktig så burde du absolutt ta en telefon til de som angivelig har gjort servicene eller reparasjonene for å verifisere at det er riktige opplysninger.

Hos vegvesenet kan du også få opplyst hvor mange tidligere eiere kjøretøyet har hatt. Hvis selger ikke har eid bilen lenge eller ikke kan oppgi all informasjonen du lurer på så er det ikke noe i veien med å ta kontakt med tidligere eiere. Det er selvsagt ikke sikkert at du får noe svar, men da er det kanskje en indikasjon på om det egentlig er en bil du burde kjøpe.

Avhengig av prisklassen til bilen er det nå du burde bestemme deg for om du er villig til å ta bilen inn på en NAF test før du kjøper den. Hvis selger ikke ønsker å betale for den så er det ikke nødvendigvis så dumt at du betaler for den selv hvis det er en bil du faktisk ønsker å kjøpe hvis alt er i orden. Alternativet er at du finner feil i ettertid og de koster deg nok mye mer enn en test av bilen før kjøp vil koste deg. Mange selgere er uansett villige til å betale for denne testen selv.

Noe av det viktigste du gjør er å skrive en kontrakt! Uansett hvor hyggelig selger er å lover gull og grønne skoger så kan ting fort snu i etterkant, derfor er det så viktig med en kontrakt. Her finner du en kontrakt for kjøp av bruktbil laget av forbrukerrådet. Denne kontrakten kan også fylles ut digitalt. Sørg for at du har med deg legitimasjon og at du ser selger sin legitimasjon før du skriver under på kontrakten, og at dette stemmer overens med navn i vognkortet.

Hvordan du kan prute på bilen

Pruting på bil er noe som noen liker mens andre misliker sterkt å gjøre selv. Det er selvfølgelig alltid lov å prøve seg, men ett skambud har som regel lite for seg. Har du testet bilen grundig og bestemt deg for at det er en bil du ønsker så er det allikevel som regel alltid litt å gå på i pris for selgeren.

Er du usikker på hvor dyr bil du kan kjøpe? Dette er fasiten!

Har du funnet noe feil på bilen, eller det er en stor service som burde bli tatt snart så er det ting som ofte ikke er så vanskelig å prute på. Husk at selgeren sannsynligvis ønsker en rask handel, så sjansen er stor for at selger er åpen for å gå ned i pris. Hvor langt ned du prøver å legge deg på første bud er noe du må ta en avgjørelse på etter hva du mener selv er sannsynlig å få kjøpt den for. Husk at det beste er å være i godt humør mens du pruter, ellers er det fort gjort at selger også kan bli litt irritert og det kommer det ikke noe godt ut av.

Gjør selvfølgelig litt undersøkelser på hva lignende biler har blitt solgt for den siste tiden, så kan du med fordel legge deg litt under det på første budet ditt. Er det av forhandler du skal kjøpe bil så er det noen ganger at de har mer å tilby av f.eks. gunstig finansiering eller bruktbil garanti. Det er noe du kan vurdere, men hvis det ikke var noe du hadde tenkt deg i utgangspunktet burde du heller fokusere på å prute på prisen så selger forstår at det ikke er noe du er interessert i.  

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen