Verditap Elbil, diesel, hybrid og bensinbiler – Hvilken har mest verditap?

Hjem » Blog » Bilhold » Bilkjøp » Verditap Elbil, diesel, hybrid og bensinbiler – Hvilken har mest verditap?

På noen biler er verditapet så stor at det kan være snakk om flere årslønner. For de fleste biler er det heldigvis ikke så ille, men helt nye biler kan fort være verdt halvparten etter tre år selv om ca 30% verditap etter tre år er mer vanlig.

Innhold:

Vi er inne i en tid med forandring for biler, og det skaper usikkerhet for bilkjøpere. Ingen vil være den som kjøper en bil som er halvert i verdi om få år. Vi skal derfor se på hva du kan gjøre for å redusere sjansene for verditap.

Verditap er nesten unngåelig

I følge Santanderconsumer så ligger typisk verditap for biler på 20% første året og deretter 10% hvert år. Dette vil selvsagt avhenge av mange forskjellige faktorer, og noen av de faktorerene er rett og slett ikke mulig å forutsi.

Du kan bruke annonser på bruktbiler som en pekepinn for hvor mye tilsvarende biler faller i verdi. Men det som ofte er mer interessant er å se hvilke biler som har lengst liggetid før de blir solgt. Det kan skyldes at de mangler noe utstyr, eller har noe ekstrautstyr som de ønsker mer for enn hva markedet er villig å betale.

Det er viktig at du husker på at prisen som bilen ligger ute for sjeldent faktisk er prisen bilen blir solgt for. Så skal det være ett troverdig estimat burde du trekke fra litt på prisen som andre bruktbiler ligger ute til salgs for.

Siden vi vet at det første året oftest gir prosentvis mest verditap så er det ett godt poeng for å ikke kjøpe helt ny bil. Det er selvsagt stas med en helt ny bil, men om det er verdt prisen det koster er en annen ting. Hvor lenge du har tenkt å beholde bilen er også en faktor, men du kan fint kjøpe en ganske ny bil som er under garanti i noen år selv om du ikke kjøper en helt ny bil. Mange ønsker gjerne å eie en bil som har garanti, derfor er det lurt å sette seg inn i hvor lang garanti de forskjellige produsentene har.

Alt handler til slutt om hva som er viktigst for deg. For å unngå verditap får du kanskje ikke de kuleste felgene du kunne tenkt deg, eller det råeste infotainment systemet. Derfor må du ta en avgjørelse på hva som er riktig for deg og passer behovet ditt best.

Når du uansett regner på hva verditapet kan komme til å bli så er det verdt å sjekke om du egentlig kunne klart deg med å leie bil når du trenger det, eller om leasing passer deg bedre. De fleste eiemodellene har noe positivt ved seg, og det avhenger mest av hva behovet ditt er.

Verditap for Elbiler

For elbiler har det faktisk vært sånn at noen har vært heldige og unngått veditap på bilen selv om de har eid den godt over ett år. Det at produksjonen av biler og spesielt elbiler ikke har vært like stor som etterspørselen gjør at det er litt vanskelige å forutsi hva verditapet kommer til å bli. Hvis du ser bruktbilprisen på den elbilen du vurderer å kjøpe ny nå, så kan det godt være at den er vesentlig lavere om tre år hvis markedet har fått nok biler til den tid.

 Spesifikt for elbiler så handler mye om avgiftspolitikken, og den er det vanskelig å forutsi helt sikkert. Det er derimot ikke sånn at elbiler har hatt noe mer verditap enn fossilbiler generelt. Her vil det selvsagt kunne være bilmodeller som skiller seg spesielt ut i både positiv og negativ retning.

Hvordan elbilen har blitt kjørt vil kunne påvirke verditapet. Til noen biler så kan det leses ut data om batteriets tilstand via OBD2 porten. Det er derimot ofte litt begrenset hva du kan se med diagnoseapparater til privat bruk, og de passer ofte kun til ett bilkonsern. Du kan derimot ta med bilen til ett merkeverksted og få de til å undersøke tilstanden til batteriet, det koster litt. Siden batteriet er det mange er mest skeptisk til med elbiler kan det være en god investering å gjøre det.

Hvor mye informasjon, og hvor enkelt det er varierer mellom produsentene. På endel elbiler så kan du se ganske mye via displayet i bilen også.

Ekstrautstyr for indirekte varme kan være en god investering for elbiler. Det gjør at du kan holde varmen uten å bruke like mye strøm til oppvarming i bilen som du ellers hadde trengt.

Hvis en elbil passer kjøremønstret ditt godt, så vil du potensielt kunne spare så mye penger at du uansett kan forsvarere ett større verditap.

Verditap Hybrider

Hybridbiler finnes i mange forskjellige varianter, enten det er plug-in hybrid som har blitt mest vanlig de siste årene, og om det er diesel eller bensin hybrid.

Korona har gjort hybridene mer populære, det skyldes mest at ferien har blitt tatt i Norge og det derfor har blitt bilferie på mange. Med fullastet bil passer ikke elbil for alle, og da har hybrider som har vært godt subsidierte de også vært populære. Det har ikke vært produsert nok hybridbiler, og derfor har de fleste opplevd ett lavt verditap.

Fordeler og ulemper med Hybridbiler!

Hva som blir fasiten de neste årene avhenger mye av avgiftspolitikken. Hybridbiler har ikke hatt helt de samme fordelene som elbiler, men de har vært subsidierte. Det kan derfor slå heldig ut på lavere verditap, spesielt hvis de godene forsvinner etterhvert.

Det er både fordeler og ulemper med hybridbiler. Det at du har to forskjellige drivlinjer er både positivt og negativt. Det positive er at det er mulig å oppnå økonomisk kjøring, det er viktigst for de som har ett kjøremønster som passer godt til hybridbiler. Korte turer hvor du kan bruke batteriet mye er det beste, på lange turer hvor batteriet blir utladet så får hybridbiler høyere forbruk enn fossilbiler. Servicekostnader er litt høyere for hybridbiler, av den ekle grunnen at de har to motorer og det derfor er mer som må vedlikeholdes.

Plug-in hybridbil er først og fremst en mellomting til elbiler blir bra nok for alle. Det skjer ikke over natten, og derfor får nok ikke ladbare hybridbiler ett voldsomt verditap de neste årene.

For å unngå ett stort verditap for ladbar hybridbil er det lurt å velge biler som det selges mye av, det er større sjanse for at disse vil holde seg godt i pris og være populære om noen år også. Tenk på hvem som kommer til å kjøpe bilen av deg, og ikke kjøp med dyrt ekstrautstyr som du vet du uansett ikke kommer til å få igjen for når bilen skal selges.

Selv om verditap er kjedelig så er det ditt totale regnskap med utgifter for bilen som er det viktigste. Hvis du har regnet på at du kommer til å spare mye penger på å velge en hybridbil så vil ett større verditap kunne rettferdiggjøres.

Verditap Bensinbiler

Selv om bensinbiler ikke er like politisk betent som det dieselbiler er, så går de også en usikker fremtid i møte etterhvert. Det selges fortsatt en del bensinbiler, og de kommer til å være på bruktbilmarkedet i mange år fremover.

Som for de andre type bilene vi har tatt for oss i artikkelen så er det viktigste at du velger en bil som det selges en del av. De populære bilmodellene vil være lettere å få solgt stort sett, og det er den letteste måten å sikre seg på.

Hvis du er usikker på om det er dumt å kjøpe en bensinbil, men det er det som passer behovet ditt best så er det nok nettopp det du burde gjøre. Men da er det lurt å sjekke hva som egentlig er verdt da av ekstrautstyr, og velge den utstyrspakken som du får mest igjen for når bilen skal selges.

Det betyr ikke at bilen ikke burde ha noe utstyr, som f.eks. tilhengerfeste. Endel utstyr som det kan du få igjen for ved salg, og ikke minst få en bil som er mye lettere å selge når den tid kommer.

Det som dagens bensin og diesel kan med tanke på rekkevidde og trekkraft er noe de fleste store SUV-er som er plug-in hybrider også kan. De får avgiftslette og det kan derfor være at om noen år så vil Plug-in hybrider faktisk klare seg bedre med tanke på verditap. Det er derimot langt fra sikkert, og det er fordeler og ulemper med alle drivlinjene. Plug-in hybrider veier mer pga batteriet og ekstra motor, for de som ikke vil få brukt batteriet noe særlig så kan det være at ren diesel eller bensinbil passer bedre.

Store SUV-er som BMW X5 har fått betydelige avgiftsfordeler kontra de som er solgt med kun diesel eller bensinmotorer.

Verditap Dieselbiler

Det er ikke til å komme utenom at de fleste ikke spår at dieselbilene skal være med oss i fremtiden, og nybilsalget av dieselbiler er ikke veldig stort lenger.

Hvordan dette kommer til å utvikle seg avhenger sannsynligvis mest av avgiftspolitikken. Dieselbiler har faktisk gjort det godt på bruktbilmarkedet de siste årene. Hva som skjer om tre år derimot hvis du kjøper en ny dieselbil nå er veldig vanskelig for noen å si helt sikkert.

Dieselbiler har den fordelen at de er ganske rimelige å kjøre med, spesielt for de som bor i distriktene uten bompenger. Hvis de i tillegg trenger en bil som kan kjøre langt uten å bruke mye drivstoff så vil det muligens være at de ikke faller mer i pris enn de har gjort de siste årene. Grunnen til det er at de som kjøper denne dieselbilen om tre år eventuelt vil sammenligne med om de kan få en elbil til samme prisen. De elbilene som kan kjøre lengst og passer godt til en familie er de dyreste elbilene, derfor er det mulig at dieselbiler fortsatt vil være det endel kommer til å velge de neste årene også.

Bilene som selges som dieselbiler er ofte SUV-er og større personbiler, som gjerne har høyt dreiemoment og firehjulsdrift. For de som trekker tilhenger og campingvogn så vil dieselbiler være fristene som bruktbiler også. Det er når vi sammenligner med det som kommer til å være av elektriske biler på det samme bruktbilmarkedet. Etterhvert vil utviklingen for elbiler gjøre at disse fordelene blir mindre for dieselbiler, men det er fortsatt mange år til det vil være helt likt.

Les mer om fordeler/ulemper med dieselbil!

Det er uansett ett faktum at dieselbiler har en usikker fremtid, og at fremtidig verditap kan bli både mye større enn det tidligere har vært.

Mindre dieselbiler er det lettere å erstatte med en elektrisk bil. Derfor gir det mening at det kan være de større dieselbilene som kan trekke tunge hengere, og ta med hele familien på langtur som eventuelt får minst verditap. Noen ser også for seg at det kan være at disse dieselbilene vil kunne få mindre verditap enn de historisk har hatt, av den grunn at det kommer til å bli veldig få av de etterhvert. Dette er umulig å gi ett fasitsvar på, og det blir rett og slett at tiden må vise hva som kommer til å skje.

Hvilket utstyr burde du velge

Det som avgjør mest er hvilken bil du har! En rimeligere liten pendlerbil stilles det ikke så store krav til. Kjøper du med noen ekstra store felger til en slik bil, eller oppgradert stereoanlegg så burde du ikke forvente at det er noe du får noe særlig igjen for når du skal selge bilen. Du må huske på hvem kjøperen av bilen kommer til å være når du skal selge den, det er neppe noen som er veldig opptatt av det. Det er selvfølgelig veldig generaliserende, men det er også sånn vi må tenke hvis vi skal prøve å minimere verditapet.

Er det utstyrspakker som det selges mye av, og du ser at mange av bruktbilene som ligger ute har de pakkene så er det ofte ikke så dumt. Det kommer selvsagt an på hva som er inkludert i utstyrspakkene, men de fleste ønsker å kjøpe en bil som har litt utstyr.

Tenk fornuftig så langt det er mulig, elektriske passasjerseter f.eks. vil ofte kunne være ekstrautstyr som ikke er inkludert i en utstyrspakke. Om du vil få noe særlig igjen for det når du skal selge bilen er tvilsomt, og hvor ofte kommer du egentlig til å få bruk for det selv?

For dyrere og større biler derimot så forventes det ofte at bilen har endel mer ekstrautstyr. Det betyr derimot ikke at du trenger å gå noe særlig utover de utstyrspakkene som tilbys fra produsenten. Det du derimot alltid burde gjøre er å sjekke om det er noe utstyr som de fleste biler har blitt valgt med, men som ikke er ekstrautstyr.

Ved å gjøre litt undersøkelser for den spesifikke modellen du ser på så er det mye lettere å ta veloverveide avgjørelser. Nordmenn er veldig glad i tilhengerfeste, takboks og firehjulsdrift, men om det er noe du burde velge er ikke automatisk tilfelle. Det kommer mer an på hvilken type bil det er snakk om. På noen biler så kan det være tilfeller hvor du f.eks. må ha soltak for å kunne ha takstativ, da er det viktig at du er klar over alt sånt før du bestemmer deg for hva skal ha av ekstrautstyr.

Hvilken farge du skal velge har faktisk litt å si. Ikke glem det at alt handler jo ikke om verditap, men hvis du ønsker å unngå mer verditap eller sitte med en bil som er vanskeligere å selge så er det som regel lurt å gå for de mest populære fargene.

Når du regner på verditap så er det viktig at du faktisk ser på helt identiske biler for å få en pekepinn på hva selv kan forvente av verditap. Du må derfor ta med motorstørrelse, batteripakke og firehjulsdrift f.eks. som faktorer når du sammenligner for å finne verditap. Disse forskjellenes kan faktisk være flere hundretusener i forskjell fra nybilpris.

Hvilke bilmerker holder seg best i pris

Blant de bilmodellene som holder seg best i pris så finner vi anerkjente produsenter som har holdt på i mange år. Det å se på hvilke biler som har holdt seg best i pris gir selvfølgelig en indikasjon på hvordan de kommer til å holde seg fremover også. Men hvordan de som nybiler nå kommer til å være i pris om 3-7 år sier det ikke så mye om.

Ofte så er det at en produsent har kommet med en bil som virkelig har slått godt an, og så har de ikke klart å levere så mye som markedet har etterspurt. Noen bilmerker er også kjent for eiere som tar godt vare på bilene sine, og det vil telle positivt for lavere verditap. Det generelle ryktet til produsenten om driftsikkehert og kvalitet vil også ha mye å si for hvilket verditap bilen kommer til å få.

Blant de bilprodusentene som har hatt bilmodeller som har skilt seg ut med lavt verditap har vi blant annet Volkswagen, BMW, Audi og Volvo.

Verditap per år

Etter ett år regnes det ofte med 10% per år i verditap, og 20% det første året. Det vil derimot kunne være både høyere og lavere enn det. Det som bestemmer mest hvor høyt verditap du får er hvor stor etterspørsel det er etter den type bil du har.

Selv om du tar veldig godt vare på bilen så kan du være uheldig med at det rett og slett ikke er en veldig lett omsettelig bil du har. Den letteste måte å sikre seg på at du har det er å velge en bil som er populær. Det gjelder også for fargevalg, ekstrautstyr og motor. Velger du det de fleste vil ha så er det også lettere å selge til en fornuftig pris.

Har du derimot kjøpt deg en bil med en stor motor som ikke er vanlig til den modellen så kan det være at det ikke er så lett å finne en som er villig til å betale det du ønsker for den. Hvis vi regner med 20% verditap det første året og 10% per år etter det så blir dette verditapet per år.

Verditap på bil ved skade

Mange er bekymret for om en bil som har vært involvert i ett uhell eller fått en skade også kommer til å få ett verditap. Det er veldig individuelt ut ifra skaden om det kan medføre ett verditap. Forsikringsselskapet skal jo sørge for at skaden blir utbredet og at bilen blir god som ny igjen, spørsmålet blir om en fremtidig kjøper av bilen heller vil velge en annen bil som ikke har vært involvert i en skade.

Hvilke skader du må opplyse om er ikke alltid så godt å vite. Det heter seg at du skal opplyse om vesentlig ting du vet om bilen, og spørsmålet blir da om det er vesentlig eller ikke. Større skader som er utbredet ved verksted er veldig vanskelig å si om har blitt gjort ordentlig, og det er derfor vesentlig at det blir opplyst om det. Grunnen til det er at hvis det senere blir problemer så er det som regel snakk om dyre reparasjoner.

For mindre skader som små bulker så er det mer tvil rundt om du trenger å opplyse om det. Men selv da vil en kjøper som oppdager det og det f.eks. begynner å flasse der kunne gå til sak mot deg siden kjøper ikke var opplyst om det. Det beste er derfor å alltid opplyse om det du vet. Og så lenge du kan vise til at det er profesjonelt utført så skal det i utgangspunktet ikke gi deg mye verditap.

Det er sjeldent noen automatikk i at du får dekket noe slags verditap for bil som er skadet. Selv om uhellet ikke er din skyld så vil det være du som sitter igjen med problemet, det virker selvfølgelig urettferdig for deg som bileier. Problemet blir at forsikringsselskapet argumenterer med at skaden er utbredet og at bilen er god som ny.

Det første du burde gjøre er å snakke med forsikringsselskapet og høre hvordan de ser på saken, og om de også tenker at skaden kan gi verditap selv etter at skaden er utbredet. Dette vil i stor grad avhenge av hvordan type skade det er snakk om. Mange skader vil faktisk heller ikke gi noe verditap, men kan gi økt verdi. Det kan typisk være hvis du får ny motor .

Kommer du ingen vei med forsikringsselskapet så må du prøve å få tak i bevis for påstandene dine, ellers kommer du ingen vei. Det kan f.eks. være en takstmann eller advokat som syntes saken din høres fornuftig ut.

Elbil, diesel, hybrid og bensinbiler – Så hvilken har mest verditap?

Vi har sett at mange nye elbiler har fått ett heftig verditap, men det skyldes også avgiftspolitikk og store endringer i bilparken. Det selges nesten kun elbiler, men de andre drivlinjene har også store verditap når de kjøpes nye nå.

I den tiden vi er i nå er det store endringer hvor verditap skjer over natten når store bilprodusenter endrer prisene sine. Det samme gjelder i stor grad for avgifter, dette påvirker også fort bruktbilprisene.

De bilene vi ser har minst verditap er de mest fornuftige bilene, som er utsyrt for å klare seg godt i nordisk klima. Typiske familiebiler, gjerne et par år gamle.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen