Det å kjøpe en bruktbil med høy kilometerstand (km) kan være både lurt eller veldig dyrt, derfor må du passe ekstra godt på hvis du ser på en bruktbil med høy kilometerstand. Enten det er en bruktbil som har gått 200 000 eller 300 000 km så er det ikke nødvendigvis ett dumt kjøp, men prisen må være riktig.
For det første er det veldig avhengig av hvordan bilen har blitt brukt, er den kun noen år gammel og har blitt brukt til pendling så er det absolutt en fordel. Er bilen derimot både gammel og har høy kilometerstand må prisen virkelig være lav for at det er noe du burde vurdere.
Hva er motivasjonen bak kjøpet?
Grunnen til at du ser på bil med høy kilometerstand kan være en indikasjon på om det er et godt kjøp. Er det fordi det er en luksuriøs bil som du egentlig ikke har råd til, men med høy kilometerstand så er det mulig å realisere drømmen?
Vel det er ikke et veldig godt tegn. Biler som kostet millionen eller mer for noen år siden og nå er mulig å kjøpe langt rimeligere kan ruinere deg økonomisk. Her må du virkelig gå i deg selv og være realistisk med tanke på hva du klarer å fikse selv på bilen. Skal du levere en Cayenne eller x5 inn til service koster det ikke noe mindre fordi bilen er gammel og har kjørt langt, det koster mye mer!
Det er grunnen til at jeg ikke vil anbefale deg å kjøpe en bil som kostet veldig mye tidligere. Er du fast bestemt på å gjøre det må du sette deg godt inn i modellen og kjente problemer, det går an å gjøre gode kjøp på eldre luksus biler også men det er ikke noe de aller fleste får til.
En bil som har blitt brukt til langkjøring og har høy kilometerstand kan fint være i bedre stand enn en bil med lav kilometerstand som har blitt brukt til mye småkjøring. Grunnen til det er at småkjøring, spesielt på vinteren med kald motor sliter på bilen. Det er også mye clutching, starteren blir brukt oftere og andre ting som gjør at småkjøring sliter mye på bilen. Det betyr derimot ikke at alle biler som har kjørt langt er gode kjøp.
De fleste biler vrakes på grunn av alder, og ikke på grunn av kjørelengde. Det vil si at de er for rustne, dårlig vedlikehold og lignende. Det er som regel ikke høy kilometerstand i seg selv som er grunnen til at biler vrakes.
Alder eller Kjørelengde – Hva er viktigst?
Nyere biler er dekket av garanti, men kjørelengde er fortsatt en viktig faktor for prisen selv om bilen har garanti. For biler som har kjørt langt vil det være ekstra smart å ta en garantiutløpstest.
Hva som er viktigst av alder og kjørelengde avhenger av både hvem selgeren er, og hvem kjøperen er. Nyere biler er generelt i bedre stand, men det er veldig mange faktorer som spiller inn, spesielt vedlikehold. Derfor anbefaler vi at du er bilkyndig og vet hva du kjøper hvis du ser etter en eldre bil med høy kilometerstand. Prisen må også være riktig, høyere kilometerstand skal også bety at prisen er lavere.
Servicehefte og generelt vedlikehold
Det som burde være avgjørende for hvilken bil du kjøper er at det er tatt servicer og at vedlikehold har blitt gjort av tidligere eier. Er bilen noen år gammel er det heller ikke dumt å søke den opp for vanlige feil. Selv de mest kjente merkene lager noen ganger biler som får store og kjente feil, som regel blir de kalt inn igjen til fabrikken men det er noe du må finne ut om har blitt gjort.
Har alle servicer blitt tatt når de skulle så er det ett godt tegn, men det sier deg ikke så mye mer enn at bilen egentlig bare er tatt vare på som den skal. Hvis det ikke er servicehefte til bilen og den koster noe særlig mer enn vrakpant er det god grunn til å bli veldig skeptisk. Sevicehefte kan selvfølgelig mistes, men da er det mulig å hente inn dokumentasjon fra servicer rett fra verkstedet. Finnes ikke dette er det så godt som umulig å vite hva du egentlig kjøper, og det beste er etter alt å dømme og holde seg langt unna.
Er derimot servicehefte i orden kan du begynne å se over det generelle vedlikeholdet som er gjort. At bilen er ren innvendig og utvendig sier litt om eieren, ser det ikke bra ut når du kommer for å prøvekjøre den ville jeg blitt litt skeptisk. At bilen har blitt regelmessig vasket utvendig er spesielt viktig for rust, og da er det understellet som fort avslører om det har blitt vasket ordentlig.
Får du en følelse av at det selgeren sier ikke stemmer, eller bare generelt en dårlig følelse så ikke glem at du alltid kan trekke deg. Eller ikke alltid, men før du gir ett bud så står du fritt til å trekke deg, det er også en grunn til å ikke by på en bil du ikke har sett. Noen ting er vanskelig å verifisere om er riktig, f.eks. om bilen faktisk er mest kjørt på motorvei til pendling, derfor er det viktig at du er kritisk og ikke forelsker deg i bilen før du vet om det er en god bil.
Inspiser bilen – Helst med en mekaniker
Litt avhengig av prisen, men nesten alltid uten unntak vil jeg anbefale deg å levere bilen inn til f.eks. en NAF test, uavhengig verksted eller i det minste få med deg en mekaniker til å se over bilen før du bestemmer deg.
Ofte vil selger være villig til å betale dette selv, men hvis du må bruke litt penger på å gjøre det selv og ikke ender opp med å kjøpe bilen så har du nok uansett spart mye penger! Er det noen store feil eller mangler snakker vi fort om flere titusener i kostnader og det er utrolig kjedelig å få i ettertid spesielt hvis det egentlig kunne vært unngått med en gjennomgang på forhånd. En slik test eller gjennomgang vil ikke kunne avdekke alt, men det vil gi en god indikasjon på tilstanden til bilen. Og finner de feil så er det selvfølgelig noe eier må utbrede eller du må få i avslag på prisen, derfor er det så viktig at bilen blir testet før kjøp.
Du kan fikse litt selv – men det koster penger det også
Husk at hvis det er en eksklusiv bil du ser på som tidligere har kostet veldig mye så vil det ikke være billig med nye deler. Det er dessverre ikke sånn at deler til en Toyota og Porsche koster det samme, så selv hvis du har tenkt til å gjøre mye selv burde du lese deg litt opp på delepriser før du bestemmer deg for om det er ett godt kjøp.
Hvordan kjøpe billig bruktbil!
Konklusjonen er at en bil som har gått langt kan være ett godt kjøp, så lenge den har blitt vedlikeholdt og tatt servicer på. Hvor gammel bilen er blir en ekstra faktor, desto nyere bilen er med høy kilometerstand tilsier at den har blitt langkjørt. Når vi sier høy kilometerstand snakker vi om fra minst 200 000 – 250 000 kjørte kilometer, og at den kun er noen få år gammel. En 20 år gammel har som regel høy kilometerstand, men hvis den ikke er i god stand er det langt fra sikkert at det har noe å gjøre med kilometerstanden.
Hvorfor har bilen kjørt langt?
Dette er noe du burde spørre om så raskt som mulig, for det kan være helt avgjørende for om det kan være ett godt kjøp. Har bilen vært taxi, politibil, demobil, privatkjørt eller brukt i næring kan si mye om hvordan bilen har blitt kjørt. Jo mer du graver om dette jo bedre er det.
Finn ut om bilen har blitt langkjørt, hvor mange som har disponert bilen og om selger er den som har hatt bilen mens den har fått høy kilometerstand.
Elbil med høy kilomterstand
Dette kan være ett godt kjøp, men alder vil spille en stor rolle. I og med at elbiler som regel er nyere er alderen i seg selv ikke avskrekkende som regel. Det er derimot batteripakken som er det største usikkerhetsmomentet.
Vurderer du å kjøpe en dyr bil? Dette er hvor dyr bil du kan kjøpe!
Elbiler har færre deler som kan gi i stykker enn en forbrenningsmotor har, men de kan ha veldig kostbare deler som batteriet. Er bilen derimot fortsatt innenfor garantien og du får en god pris er det absolutt mulig å gjøre gode kjøp på elbiler med høy kilometerstand.