Kjøpe seg en elbil til under 60.000 kr, kan det være lurt? Det som har mest å si er hvilke behov du har. Det finnes ingen elbiler i denne prisklassen som kan superlades eller er noe særlig å bruke på langturer.
Mange bruker ikke bilen mest til langturer, det er de korte kjøreturene det er flest av. Når du kjøper en bil i denne prisklassen så er det litt risiko involvert, hvor oppsiden er høy og nedsiden ja potensielt er å miste 60.000 kroner.
Har du mulighet til å lade hjemme, ønsker deg en rimelig bil og kjøreturene er korte så kan dette være det absolutt rimeligste bilholdet som er mulig å få. Skal bilen fungere som en bil nummer to i hjemmet, eller at du kan låne annen bil til lengre turer så er det store sjanser for at en rimelig brukt elbil kan være smart.
Noen av bilene kan hurtiglades, men det er ikke sammenlignbart med hva vi nå kaller for hurtiglading. Rekkevidden vil for mange være god nok på noen av modellene, men husk at vinteren er ekstra hard for de litt eldre elbilene. Så forskjellen mellom rekkevidde sommer og vinter kan være veldig stor.
Dette er også biler som er ganske rimelige å forsikre generelt, og service kostnadene er lave. Det sagt, utgiftene kan bli store men hvis du ikke er veldig uheldig vil du betale mye mindre hver måned enn du ville gjort med en rimelig fossilbil.
Dette er elbilene som er tilgjengelig til under 60.000
Det dukker stadig opp noen biler som havner i denne kategorien. Det være seg modeller som vanligvis som vanligvis ligger høyere men f.eks. har veldig lang kjørelengde. Det er også endel biler som har blitt importert og/eller ble solgt så få av at det i perioder ikke er noen av de tilgjengelige på bruktbilmarkedet.
Mitsubishi i-Miev – Citroen C-Zero – Peugeot iON
Det var Mitsubishi som kom først på markedet I 2010 av disse trillingene, mens Citroen og Peugeot kom i 2011. Av garantier fra fabrikken var det noen forskjeller, men det er såpass lenge siden nå at de har kjørt så lenge uten garanti at forskjellene vil ha jevnet seg ut.
Her får du biler mellom 30.000 – 40.000 kroner som er både eu-godkjente og har kjørt under 100.000 kilometer. Rekkevidden er kort, vinterstid kan du være så lavt som rundt 50 kilometer. Holder det for deg kan du gjøre et godt kjøp hvis du vil ha en billig bil!
Dette er jo definitivt typiske bybiler, og de kommer med kun fire seter. Det er nok like greit, for dette er smale biler hvor du fysisk begrenses fra å få inn 5 seter.
Det er ikke spesielt mye feil på bilene, men en grundig prøvekjøring er viktig. Noen veldig god vinterbil er den ikke, og rekkevidden er heller ikke så mye å skryte av spesielt vinterstid. I byer så er ikke vinterkjøring som på landeveiene, så mange vil fint kunne være fornøyd med den året rundt!
Nissan Leaf
Dette ble en virkelig storselger fra Nissan når den kom høsten 2011. Selv om det er over ti år siden og vi har fått elbiler som kan kjøre mye lengre så var Leaf virkelig starten på ett skifte. Den minte om en ganske vanlig bil, og sørget for at markedsandelen blant elbiler over doblet seg!
Her får du også ganske brukbart med bagasjerom og fem seter. Utenom rekkevidden så er det ikke så mye å trekke ned for til denne prisen!
Hvor mye kan man spare på å kjøpe elbil?
I forhold til hva mange mente om disse elbilene når de kom så klarer de seg overaskende godt. Elbiler preges ikke så mye av korte kjøreturer som fossilbiler gjør, og det er noe mange av de her type elbilene som er ment mest for kortere kjøreturer har gjort mye av.
I denne prisklassen er det første generasjon Leaf som er mulig å få tak i. Prisen er ofte fra rundt 40.000 kroner men også rundt 30.000 hvis du følger litt med rundt omkring. Til denne prisen får du en nokså driftssikre biler som typisk har kjørt litt i overkant av 100.000 kilometer.
Leaf har en indikator hvor du kan se hvor god batteritilstanden er. Endel Leaf ble importert fra USA med forskjellig utstyr. Det kan være lurt å gjøre litt undersøkelser med hvilken vinterpakke den eventuelt har, og navigasjon om det er viktig for deg.
Think City
Dette er biler med en Norsk historie! Bygget i Norge med deler fra endel forskjellige merker som Ford, Renault og Peugeot. Fra 2007 fikk Th!nk Zebra batteri som ga bilen vesentlig bedre rekkevidde. Men det selvutlades så å gå fra bilen i mange dager uten at den er koblet til strøm kan by på utfordringer.
Noen stor familiebil er det ikke, og mange av disse ble brukt for pendling til byene. Det var en tid hvor du kunne spare mye tid på å kjøre i kollektivfeltet!
Det er få igjen av disse på veiene, og derfor er det ganske store variasjoner i prisene. For mellom 30.000 og 60.000 kroner kan du få ganske greie biler som ofte ikke har kjørt særlig mer enn 50.000 km.
Hva nåværende eier opplever av reell rekkevidde vil være det mest interessante for deg som kjøper. 170 km rekkevidde får du ikke, og du har nok heller aldri fått det selv om det er hva som ble oppgitt. Rundt 150km kan være mer realistisk, men vinterstid er det neppe noe særlig mer enn 100km. På endel vil det også være betydelig lavere, bilene begynner å bli gamle!
Om det blir et samlerobjekt er vel heller tvilsomt, spesielt ett som går opp i verdi. Men det er ganske enkle biler, så for den miljøbevisste eller eksentrikeren er det absolutt muligheter! Fra tid til annen kommer det også delebiler for salg.
Smart Fortwo
Hvis du sliter med å finne parkeringsplass er ikke denne dum! Men du er begrenset til å kun ha med deg en passasjer. Hvis det kun fantes en bybil ville vil sagt at det er denne!
Bilen er veldig liten, men for de som heller ikke har behov for større bil er det meget praktisk. At den er liten er også en fordel for elbiler med tanke på rekkevidde.
Det er også en bil som har vært i produksjon lenge! Hvor første generasjon kom i 1998, det var først i 2009 at den ble lansert med elmotor.
De starter på rundt 60.000 kroner i bruktmarkedet. Men utvalget er heller ikke så stor så det vil kunne være ganske store avvik. For 60.000 kroner får du en 2015 modell som kun har kjørt i overkant av 34.000 kilometer!
Du burde kunne forvente i overkant av 100 km rekkevidde, men type kjøring har mye å si. Mange av disse bilene har nok levd mye av livet sitt innenfor ring 3.
Renault Twizy
Her har du ingen problem med parkering, men du får heller ikke kjørt på motorveier. Designet er spesielt, men det er noe lekent over det også. Det er plass til to personer, hvor passasjeren sitter i et sete bak føreren.
Twizy er heller ikke en bil det er veldig mange av, og det er strengt tatt ikke helt riktig å kalle det for en bil. Du er begrenset til maks 80 km/t, men du kan kjøre den med vanlig førerkort for personbil.
Det er ikke veldig mange av den på bruktbilmarkedet, men du finner noen. Fra rundt 30.000 kroner finner du eksemplarer som er 5-6 år gamle og har kjørt under 50.000 kilometer.
Dette må du undersøke ekstra grundig ved kjøp av billig brukt elbil
En brukt elbil til under 60.000 kroner er ikke en bil du kan forvente at det ikke blir noen problemer med. Driftssikkerheten vil også variere, og mange eldre elbiler har faktisk imponert veldig på dette punktet.
Siden rekkevidden til elbiler blir dårligere over tid er det å prøvekjøre, og høre andres erfaringer med akkurat den bilen du ser etter det beste du kan gjøre. Prøvekjører du bilen om sommeren burde du høre om eierens og andre sine erfaringer med rekkevidden vinterstid.
Hva slags servicer, garantireparasjoner, og hvordan bilen har blitt tatt vare på er veldig viktig at du setter deg inn i. Les deg opp på hva som er de vanligste feilene for akkurat den bilen du ser på og se ekstra etter det når du skal prøvekjøre bilen.
Batteri – Det første du burde gjøre er å sette deg inn i hvordan man kan få en status på elbilbatteriet fra infotainment systemet i bilen. På noen biler som Nissan Leaf er dette veldig enkelt hvor det vises med antall streker som er igjen på batteriet.
Med OBDII kan du også få endel informasjon, men dette koster litt penger hvis du skal kjøpe inn. Et annet alternativ er å kjøre bilen når den er fulladet, og se hva rekkevidden er!
Tar du med bilen til et verksted kan de også lese ut ganske mye informasjon for deg. Det kan være vel anvendte penger hvis det er mye tvil om tilstanden på batteriet.
Bremser – Bremser en noe som må byttes etterhvert, regenerering gjør at de ofte ikke brukes så mye på elbiler. Det kan være litt uheldig for levetiden til bremsene.
Om bilen trenger nye bremser er det også noe du kan ordne på egenhånd, les hvordan du bytter bremser selv her! Er bremsene dårlige er det noe du kan bruke som et argument for å prute på prisen.
Ulyder – Kjør gjerne over litt dumper, sving og ta oppbremsinger. Dette kan også avdekke feil i hjuloppheng og støtdempere. Merker du noe som er unormalt er det god grunn til å sjekke dette nærmere.
Du må vite hva du kjøper – En bil i denne prisklassen burde ikke kjøpes uten at du er klar over at det er endel risiko. Kjøper du en nyere bil så er du dekket for flere uforutsette utgifter, det finnes ganske mange nye elbiler til under 300.000 kr.
Fordelen med en bil til såpass lav pris er at det store verditapet er allerede tatt. Går batteriet i stykker vil du også kunne få noen tusenlapper i deler og vrakpant. Det er verste scenario, men uansett greit å være klar over.
For mange vil det være det absolutt mest lønnsomme bilholdet som er mulig å ha. Månedlige utgifter kan være noen hundrelapper og det inkludert driftsutgifter avhengig av hvor mye du lader.
Er du i tillegg villig til å gjøre litt selv så kan har du uansett ingen garanti å miste. Selve batteriet får du ikke gjort noe med, men en elbil har også slitedeler som må byttes. Dette er også litt eldre biler så her er det mange gode instruksjoner å finne på bytte av slitedeler.
At du gjør gode undersøkelser på forhånd gjør at du minimerer risikoen mye mer. Du har ingen garanti å lene deg på, og derfor er det enda viktigere at du faktisk forsikrer deg om at du vet hva det er du kjøper.