Hvordan bytte bremseklosser selv? komplett guide

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bremser » Hvordan bytte bremseklosser selv? komplett guide

Er du litt handy, eller bare vil lære deg noe nytt for å spare en god sum med penger så er bremsebytte en fin jobb å starte med! Vi lærer deg hvordan du bytter bremseklosser selv!

Bytte av bremseklosser selv er en jobb du kan spare mye penger på å gjøre selv, det er også en jobb de fleste får til selv. Bremseklosser skal alltid byttes parvis, altså bytter du bremseklosser bak, skal de byttes på begge sider bak. Det samme gjelder hvis du bytter bremseskiver også.

Hvordan skifte bremser selv

Trenger du å bytte bremseskiver også? Les hviordan du bytte både bremseskiver og bremseklosser her!

Verktøyet du trenger for å bytte bremser selv

  • Garasjejekk (ikke bruk den lille ustødige jekken som ligger i bilen)
  • Støttebukker (for ekstra sikkerhet så ha verkstedjekken som en sikkerhet mens du mekker på bilen også)
  • Hammer  (Bruk denne kun hvor du ikke kan ødelegge noe, et godt slag er effektivt most rustne bolter og bremseskiver
  • WD-40 (eller annen lignende rustløser)
  • Fastnøkler (ikke bruk skiftenøkler, gode fastnøkler minsker sjansen betydelig for å skade og skru over bolter) Med et pipesett vil du ha det du kommer til å trenge.
  • Stålbørste og fil (dette er viktig for å vedlikeholde ordentlig)
  • Bremsestempelverktøy (de enkle og rimelige fungerer ofte fint, kjøp en hvor det følger med flere adaptere til kaliperstempelet)

Noen ganger vil du trenge bits eller en skrutrekker, dette er grunnen til at du burde finne en god instruksjon på forhånd for akkurat din bil. Kjøp f.eks. en Haynes reparasjonsbok som er for bilen din på forhånd.

Kjøp bremseklosser og alt du trenger til bremseskifte på nett – Finn riktig del med registernummersøk!

Stort utvalg av bremseklosser – Alt til bremseskifte!
Sjekk utvalget!
Stort utvalg av bremseklosser – Alt til bremseskifte!
Sjekk utvalget!

1. Jekk opp bilen – og sett den gjerne på støttebukker

Start med å finne frem en god instruksjon for bilen din, og finn frem verktøyet du trenger. Og jobbe i et ryddig verksted er alltid mye bedre. Ha gjerne noen plastbokser eller lignende hvor du kan sortere bolter, deler og lignende for å ha system mens du jobber.

Jekke opp bilen – Du skal ikke ha på håndbrekket hvis du skal skifte bremser på bakhjulene også. Har du elektronisk håndbrekk så les lenger ned for å finne ut hvordan du kan bytte bakrbremser selv på biler med elektronisk håndbrekk.

I tillegg til å ha bilen i gir, så bruk både støttebukker og treklosser, steiner eller lignende under hjulene for å sikre at bilen ikke kan trille mens du jobber på den. Les om hvordan støttebukker skal brukes her.

Bruk gjerne en muttertrekker eller et hjulkryss når du løsner hjulbolter. Før du starter med skifte bremsene så forsikre deg om at bilen står trygt når du har jekket den opp. Legg gjerne et hjul under bilen også for enda mer sikkerhet.  Les mer om hvordan å jekke opp bilen her!

Du kan godt snu på rattet så hjulet blir snudd og det blir enklere å komme til mens du skifter bremsene.

2. Ta av bremsecaliperen

Det er ofte best å starte med å skru løs den nederste bolten på caliperen, som regel 14 eller 17mm bolt. Sjekk hvordan bremseslangen vil bevege seg når du løsner bolten, og sørg for at caliperen ikke vil falle nedover motsatt vei av bremseslangen.

Ofte sitter caliperen festet med to bolter, og noen ganger trenger du to fastnøkler for hver bolt. Pass på at du rengjør boltene og gjerne bruker rustløser hvis det sitter godt. Så fort du får løs caliperen så heng den opp i en krok eller tau så du ikke belaster bremseslangen. Om det er nødvending så bruk forsiktig en gummihammer på godset av kaliperen for å få den løs.

3. Rengjør festepunkter med stålbørste – Sjekk glidebolter

Bruk gjerne rustløser og stålbørste på bolter før du prøver å løsne de. Det gjør at sjansene blir mye mindre for at de blir ødelagt. Når kaliperen er av så bruk stålbørste godt på alle festepunkter, og sjekk at glidebolter ikke er slitt, gå også over at pakninger er tette og fungerer som de skal.

4. Press/Skru kaliperstempelet bakover

Stemplet i kaliperen presser bremseklossene mot bremseskiven når du bremser, når du bytter bremseklosser trenger du derfor mer plass for å montere de nye bremseklossene. Noen stempler kan presses bakover med en tang, hvis du har en plate med to huller i stemplet trenger du bremsestempelverktøy for å skru stemplet tilbake. Sørg for at du skrur verktøyet riktig vei, og at verktøyet sitter helt rett, så du ikke skrur skjevt inn.

Sørg for at du bruker riktig adapter som passer til bremsetemplet ditt, og at du ikke beveger kaliperen for mye mens du gjør dette for å ikke skade bremsestemplet. Om det er vanskelig å få til kan du ta av bremseskiven og montere kaliperen i bremseklaven for så å bruke bremsestempelverktøyet. Med denne metoden sitter kaliperen bedre festet mens du skrur bremsestemplet tilbake. Les vår komplette guide for å skru bremsestempel tilbake hvis du ikke får det til!

5. Monter de nye bremseklossene

Når stemplet er skrudd eller presset inn igjen er det klart for å montere de nye bremseklossene. Sørg for at du har rengjort kontaktlaften for montering med stålbørste først. Bruk bremsemonteringspasta i kontaktflaten mot bremsekaliper, men det skal ikke på sliteflaten til bremseklossen! Altså delen av bremseklossen som går mot bremseskiven.

6. Monter kaliper tilbake

Bruk de samme, eller nye bolter hvis nødvendig å monter kaliper i motsatt rekkefølge av hvordan du monterte den. Pass godt på at du ikke beveger for mye på bremseslangen, kaliperen skal aldri henge løst i bremseslangen.

7. Funksjonstest grundig!

Skru på hjulet igjen, og jekk ned bilen. Start bilen, og sjekk at bremsene fungerer som de skal mens du fortsatt står på flatt underlag. Når bremseklossene er helt nye burde du kjøre rolig de første turene og gjøre rolige nedbremsninger for å sikre at bremsene bremser likt på begge sider. Sjekk også at bremsevæskenivået er riktig!

Skifte bremseklosser på bil med elektronisk håndbrekk

Noen biler kan du skifte bremser på selv om bilen har elektronisk håndbrekk uten bruk av diagnoseutstyr. Metoden vist på bilen under (volvo) skal også fungere på noen andre biler.

Hvis det ikke går så må du enten bruke diagnoseutstyr eller overlate jobben til et bilverksted.

Bytte bremser selv eller på verksted

Det å bytte bremser selv er en jobb mange vil kunne klare å få til uten store problemer. Men er du usikker på dine egne mekkeferdigheter så burde du få hjelp første gangen. Noen ganger kan det også være at det dukker opp flere feil, f.eks. at caliperen er ødelagt eller bolter som er skrudd over.

Har du derimot lyst, verktøy, plass og motivasjon for å spare penger så klarer de fleste å bytte bremsene selv. Husk å ta godt med bilder underveis, det kan spare deg for veldig mye frustrasjon i ettertid. Tar du et bilde for hver gang du demonterer en bolt og andre deler så har du dette klart hvis du blir usikker når du skal montere igjen.

Du burde finne en guide for hvordan bremseklosser skal byttes på din bil! Spesielt for om du trenger noe spesialverktøy som diagnoseutstyr for å tilbakestille elektronisk håndbrekk.

Er du litt erfaren bytter du bremser på bilen selv på 1 – 1.5 timer, for nybegynnere burde du beregne 2-4 timer. Møter du på noe som er feil eller ødelagt kan det ta enda lengre tid, og mange vil kunne bruke kortere tid enn 2 timer første gangen også.

Kjøp bremseklosser og alt du trenger til bremseskifte på nett – Finn riktig del med registernummersøk!

Stort utvalg av bremseklosser – Alt til bremseskifte!
Sjekk utvalget!
Stort utvalg av bremseklosser – Alt til bremseskifte!
Sjekk utvalget!

Vedlikehold av bremser – Unngå rustne bremser

Dette har spesielt blitt et tema på elektriske biler, men problemet gjelder for alle biler. Med en elbil så er det viktig at du bruker bremsene, og ikke kun regenerering. Det som skjer er at når bremsene ikke blir brukt så får rusten muligheten til å sette seg.

Ved bytte av bremser er det også veldig viktig at bremsene blir smurt opp, og at det pusses godt der hvor det er rust.

Får du steiner eller andre ting i bremsene så er dette noe som må fjernes så fort som mulig. Når det skjer så pleier det å gi mye lyd. For å inspisere ordentlig er det lurt å ta av hjulet, ser bremsene bra ut så er det ofte på grunn av en stein eller lignende at ulyden kommer.

Bruk en lang flattrekker eller lignende til å fjerne steinen. Men du burde også undersøke om det har ført til noe skader, hvis det er tilfelle så er det best å bytte ut det som er ødelagt så fort som mulig.

Siden bremser har blitt dyrere, og spesielt på elbiler brukes mindre har service på bremser blitt mer aktuelt. Dette er veldig lurt å gjøre for de fleste, enten du gjør det selv eller får et verksted til å gjøre det for deg. Noen har det med i serviceprogrammet, men du kan også få det gjort utenom hvis det ikke er endel av serviceprogrammet.

Her blir bremsene demontert, skiver og klosser blir rengjort. Viktigst av alt er derimot at caliper også blir smurt opp. Dette er en service som mange med fordel kunne tatt, og ville spart dem for mye penger i det lange løp. Og ikke minst så vil bremsene fungere bedre.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen