Er du litt handy, eller bare vil lære deg noe nytt for å spare en god sum med penger så er bremsebytte en fin jobb å starte med!
Bytte bremser selv eller på verksted
Det å bytte bremser selv er en jobb mange vil kunne klare å få til uten store problemer. Men er du usikker på dine egne mekkeferdigheter så burde du få hjelp første gangen. Bremsene er en av de aller viktigste tingene på bilen din, og derfor må jobben også gjøres grundig.
Noen ganger kan det også være at det dukker opp flere feil, f.eks. at caliperen er ødelagt eller bolter som er skrudd over.
Tar du bremsebytte på et verksted så kan du reklamere på jobben, og du vet at det er mekanikere som har gjort jobben. Det er selvsagt en stor fordel ved å ta bremsebytte på et verksted.
Har du derimot lyst, verktøy, plass og motivasjon for å spare penger så klarer de fleste å bytte bremsene selv. Husk å ta godt med bilder underveis, det kan spare deg for veldig mye frustrasjon i ettertid.
Tar du et bilde for hver gang du demonterer en bolt og andre deler så har du dette klart hvis du blir usikker når du skal montere igjen. Du burde også finne en instruksjon for nettopp din bil, men det kan fortsatt ofte være små forskjeller som mange kan bli usikre på grunn av.
Er du litt erfaren bytter du bremser på bilen selv på 1 – 1.5 timer, for nybegynnere burde du beregne 2-4 timer. Møter du på noe som er feil eller ødelagt kan det ta enda lengre tid, og mange vil kunne bruke kortere tid enn 2 timer første gangen også.
Et verksted vil ofte bruke en halvtime til en timestid på å bytte bremser på en personbil.
Verktøyet du trenger for å bytte bremser selv
- Garasjejekk (ikke bruk den lille ustødige jekken som ligger i bilen)
- Støttebukker (for ekstra sikkerhet så ha verkstedjekken som en sikkerhet mens du mekker på bilen også)
- Hammer (Bruk denne kun hvor du ikke kan ødelegge noe, et godt slag er effektivt most rustne bolter og bremseskiver
- WD-40 (eller annen lignende rustløser)
- Fastnøkler (ikke bruk skiftenøkler, gode fastnøkler minsker sjansen betydelig for å skade og skru over bolter) Med et pipesett vil du ha det du kommer til å trenge.
- Stålbørste og fil (dette er viktig for å vedlikeholde ordentlig)
- Bremsestempelverktøy (de enkle og rimelige fungerer ofte fint, kjøp en hvor det følger med flere adaptere til kaliperstempelet)
Noen ganger vil du trenge bits eller en skrutrekker, dette er grunnen til at du burde finne en god instruksjon på forhånd for akkurat din bil. Kjøp f.eks. en Haynes reparasjonsbok som er for bilen din på forhånd.
Hvordan skifte bremser selv
Start med å finne frem en god instruksjon for bilen din, og finn frem verktøyet du trenger. Og jobbe i et ryddig verksted er alltid mye bedre. Ha gjerne noen plastbokser eller lignende hvor du kan sortere bolter, deler og lignende for å ha system mens du jobber.
Jekke opp bilen – Du skal ikke ha på håndbrekket hvis du skal skifte bremser på bakhjulene også. Har du elektronisk håndbrekk så les lenger ned for å finne ut hvordan du kan bytte bakrbremser selv på biler med elektronisk håndbrekk.

I tillegg til å ha bilen i gir, så bruk både støttebukker og treklosser, steiner eller lignende under hjulene for å sikre at bilen ikke kan trille mens du jobber på den. Les om hvordan støttebukker skal brukes her.
Bruk gjerne en muttertrekker eller et hjulkryss når du løsner hjulbolter. Før du starter med skifte bremsene så forsikre deg om at bilen står trygt når du har jekket den opp. Legg gjerne et hjul under bilen også for enda mer sikkerhet. Les mer om hvordan å jekke opp bilen her!
Du kan godt snu på rattet så hjulet blir snudd og det blir enklere å komme til mens du skifter bremsene.
Demontere bremsene – det er ofte best å starte med å skru løs den nederste bolten på caliperen. Sjekk hvordan bremseslangen vil bevege seg når du løsner bolten, og sørg for at caliperen ikke vil falle nedover motsatt vei av bremseslangen.
Ofte sitter caliperen festet med to bolter, og noen ganger trenger du to fastnøkler for hver bolt. Pass på at du rengjør boltene og gjerne bruker rustløser hvis det sitter godt. Så fort du får løs caliperen så heng den opp i en krok eller tau så du ikke belaster bremseslangen.
Skal du ikke skifte bremseskiven, men kun bremseklosser så trenger du ikke å løsne noe mer enn calipperen. Når caliperen er løsnet og henger fast så skal bremseklaven løsnes (caliper braketten).
Her er det også to bolter som skal skrus ut. Pass på at du tar bilder mens du tar ut både de gamle bremseklossene og bremseskiven. Caliper braketten kan du gjerne sette i en skrustikke hvis du har det.
Bruk gjerne en fil i sporene og en stålbørste rundt på den. Ved å gjøre dette ordentlig så vil det holde lengre, men viktigst av alt så vil du unngå problemer i ettertid. Det viktigste når du skifter bremser er å bytte pakninger og smøre/ bytte glidepinner som er dårlige.
Er bremseklossene slitt ujevnt så kan det tyde på flere forskjellige typer feil avhengig av hvordan de er slitt. Les mer om det og hvordan du burde sjekke glidepinnene på caliperen her.
Skru ut skruene som bremseskiven sitter festet med, hvis den har det. Det varierer litt hva som er brukt her, men ofte bits eller stjerneskrue. Disse kan sitte godt fast, og det er veldig mye ekstra jobb hvis du skrur de over.
Siden klossene og bremseskiven er slitt så har stemplet heller ikke nok plass. Dette løses ved å presse stemplet bakover. På forhjulene kan du ofte bare bruke en vannmpumpetang, men på bakjulene så trenger du bremsestempelverktøy.
Press stemplet helt bakover, men pass godt på at pakningen til stemplet er hel. Hvis du ser noen lekkasjer mens du jobber på bremsene så er dette noe som absolutt ikke må overses. Klarer du ikke å fikse det på egenhånd så er det noe du må ta med bilen til et verksted for!
Før du starter monteringen – Se godt over at bolter og deler ikke er ødelagt, rengjør og smør opp alt som trengs. Vi anbefaler også at du bruker et monteringssett for bremseklossene, og i det minste går over slidepinnene hvis du ikke bytter de ut. Noen ganger er det forskjellig lengde/spor på de, pass på at du ikke blander de.
Start med å montere i motsatt rekkefølge og bruk det du har av nye bolter og deler. Sett bremseklossene på bremseklaven og deretter monter calipperen. Når stempelet er presset/ skrudd tilbake så skal det være nok plass.

Sørg for at boltene sitter godt nok, her må du bruke ordentlig verktøy og ikke skiftenøkler. Smør inn med bremsepasta og sørg for at du har pusset bort rust før du starter monteringen.
Skifte bremseklosser på bil med elektronisk håndbrekk
Noen biler kan du skifte bremser på selv om bilen har elektronisk håndbrekk uten bruk av diagnoseutstyr. Metoden vist på bilen under (volvo) skal også fungere på noen andre biler.
Hvis det ikke går så må du enten bruke diagnoseutstyr eller overlate jobben til et bilverksted.
Vedlikehold av bremser – Unngå rustne bremser
Dette har spesielt blitt et tema på elektriske biler, men problemet gjelder for alle biler. Med en elbil så er det viktig at du bruker bremsene, og ikke kun regenerering. Det som skjer er at når bremsene ikke blir brukt så får rusten muligheten til å sette seg.
Ved bytte av bremser er det også veldig viktig at bremsene blir smurt opp, og at det pusses godt der hvor det er rust.
Får du steiner eller andre ting i bremsene så er dette noe som må fjernes så fort som mulig. Når det skjer så pleier det å gi mye lyd. For å inspisere ordentlig er det lurt å ta av hjulet, ser bremsene bra ut så er det ofte på grunn av en stein eller lignende at ulyden kommer.
Bruk en lang flattrekker eller lignende til å fjerne steinen. Men du burde også undersøke om det har ført til noe skader, hvis det er tilfelle så er det best å bytte ut det som er ødelagt så fort som mulig.
Siden bremser har blitt dyrere, og spesielt på elbiler brukes mindre har service på bremser blitt mer aktuelt. Dette er veldig lurt å gjøre for de fleste, enten du gjør det selv eller får et verksted til å gjøre det for deg. Noen har det med i serviceprogrammet, men du kan også få det gjort utenom hvis det ikke er endel av serviceprogrammet.
Her blir bremsene demontert, skiver og klosser blir rengjort. Viktigst av alt er derimot at caliper også blir smurt opp. Dette er en service som mange med fordel kunne tatt, og ville spart dem for mye penger i det lange løp. Og ikke minst så vil bremsene fungere bedre.