Dårlige bremsecalipere? – Vedlikehold kalipere selv!

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bremser » Dårlige bremsecalipere? – Vedlikehold kalipere selv!

Kalipere må stort sett byttes etterhvert, derfor er de også på mange måter en slitedel. Hvor ofte kaliper må byttes varierer veldig, og det avhenger av kjøremønster. Det er veldig vanlig at kaliper må byttes fordi den «henger» på bremsene, det syldes ofte dårlig vedlikehold. Kjører du på salte veier og lar bilen stå, og sjeldent bruker bremsene gir det gode forhold for at kaliperene henger seg fast. Har du elbil er det ekstra viktig å huske å bruke bremsene!

Bremsesystemet består av mange komponenter, og kaliperen er en av de vitkigste delene for at bremsene skal fungere. En dårlig kaliper kan gi kostbare reparasjoner som enkelt kunne vært unngått med reparasjon eller vedlikehold. Kjører du rundt med en dårlig bremsecaliper fører det ofte til at den må byttes selv om den kunne vært vedlikeholdt istedenfor. En dårlig bremsecaliper vil etterhvert gjøre at både bremseskive og bremseklosser også går i stykker. Kjører du rundt med en dårlig bremsecaliper risikerer du også en dag at hjulet låser seg helt.

Tegn på at kaliper er dårlig

Det er mange potensielle tegn på dårlig bremsecaliper, de fleste tegnene kan også være indikasjon på problemer som ikke kun gjelder for kaliperen. Det gjelder spesielt ujevn bremsing, bremsepedal som må presses ekstra hardt og at bremser henger.

For å inspisere er det beste du kan gjøre å jekke opp bilen, ta av hjulet og inspisere bremsene. Gjør det på begge sidene av den kaliperen du mistenker kan være dårlig, og deretter sammenlign for ujevn slitasje. Typisk vil bremseklosser og bremseskive være mer slitt på en side enn den andre. Det er viktig at du sammenligner med andre siden på bilen (samme aksel), for bakbremser og forbremser er helt naturlig at slites ujevnt.

Reparere eller bytte calipere

Bytte av kaliper trenger heldigvis ikke å gjøres på begge sider, med mindre begge er dårlige. Om du må bytte eller kan reparere/vedlikeholde kaliperen avhenger av tilstanden til kaliperen.

Ett verksted vil veldig sjeldent gjøre noe særlig for å reparere en kaliper, men det kan du gjøre selv! Hvis du jevnlig inspiserer bremsene dine, og spesielt passer på at glidebolter er i orden kan kaliperen vare bilens levetid ut.

Hvordan få bremstempel inn igjen i kaliper

Start med å inspiser kaliperen. Se etter lekkasjer og rust på stemplet, og om stemplet går inn og ut som det skal. Hvis det ikke er tilfellet kan du fortsatt overhale kaliperen selv. Har du demontert kaliperen og fortsatt ikke får ut stempelet så du kan overhale kaliperen kan det presses ut ved å buke trykkluft inn der hvor luftenippel skruen skal være.

Avhengig av hva som er feil på kaliperen så finnes det reparasjonssett til de fleste kalipere. Dette er sett som inneholder pakninger, monteringsfett og hette til luftenippel.

Hvordan fungerer bremsecalipere

Kaliperen sin oppgave er å skyve bremseklossene mot bremseskiven så bilen stopper. Bremseklossene holdes også på plass av kaliperen. Når bremsepedalen blir trykket inn så blir trykket send ut i kaliperen via bremsevæsken. Det er dette som gjør at stempelet som sitter i kaliperen blir trykket ut med stor kraft. Når bremseklossene blir skyvet mot bremseskiva så bremser bilen. Det produserer veldig mye varme, og derfor vil større bremseskiver og klosser gjøre at varmen blir fordelt utover en større flate. Som regel er de laget i stål, mens en del sportsbiler bruker karbon.

Pris for å bytte calipere

Velger du å få byttet caliper på verksted så avhenger prisen mye av hvilken bil du har. Store, raske og tunge biler har kraftigere bremser som gjør at kaliperen er dyrere. Er bilen ny så kan du undersøke muligheten for at det dekkes av garanti eller reklamasjon. Her vil premiummerkene skille seg ut med dyrere kalipere også, men ofte vil det å bruke uorginale deler være vel så bra.

Mange garanterer også for at de skal være minst like bra som produsenten sin originale. En kaliper koster typisk rundt 1-6000 kr, men kan i noen tilfeller være både litt rimeligere og dyrere. Hvis jobben gjøres på ett verksted så kommer arbeidet i tillegg, og det vil ofte være at bremseskiver og klosser også burde byttes.  Heldigvis så er det sjeldent at alle kaliperne må byttes samtidig, de skal trossalt vare lenge.

Forleng levetiden til bremsecaliper

Hver gang du skifter hjul, og gjerne oftere så burde du inspisere bremsene. Sjekk at hver side på bilen ikke har ujevn slitasje, og hør etter ulyder når du kjører bilen. Ved å trykke inn bremsepedalen når du ikke kjører kan du også ofte høre det hvis stemplet ikke glir inn og ut som det skal. Sjekk også at glideboltene er i orden. Et slidesett koster lite og burde være en del av vedliekholdet du gjør på bilen din når det er nødvendig.

Bremsecaliper slidesett

Kombinasjonen av salte veier, pakninger som er dårlige, og at bremsene ikke brukes er oppskriften på at kaliperen går i stykker. Bruk bremsene jevnlig, vær ekstra oppmerksom på det hvis du har elbil og bruker regenerativ bremsing.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen