Bremser som henger – Unngå kostbare reparasjoner

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bremser » Bremser som henger – Unngå kostbare reparasjoner

Hvis bremsene dine henger så er det ikke tvil om at det er noe som må gjøres, fortsetter du å kjøre med det så kan det føre til enda mer kostbare reparasjoner!

Årsaken kan være flere ting, biler har bremser på hvert hjul så det første du må gjøre er å finne ut hvilken bremse problemet er på. Det er sjeldent vanskelig å høre det, men er du usikker kan du få en til å stå utenfor bilen å høre for å høre etter hvilken bremse det er som henger.

Du kan også jekker opp bilen, når bremsene ikke er på skal hjulet kunne rulle fritt rundt. Når en brems henger vil ikke hjulet rulle helt fritt rundt.

Om du ikke har tenkt til å gjøre jobben selv kan du godt inspisere bremsene på egenhånd, men bremsen må uansett demonteres. Derfor er det bedre å levere bilen rett til verksted hvis du ikke ønsker å fikse på bremsene selv.

Bremsevæske trekker til seg vann, som gjør at kvaliteten forringes. Bremsevæsken skal byttes ca hvert andre år, hvis det ikke gjøres kan det føre til at bremsene og caliperen ikke fungerer som det skal etterhvert. Les mer om bytte av bremsevæske her.

Kostnaden for å få fikset bremser som henger på ett verksted vil variere veldig ut ifra hva årsaken er. Må du ha ny bremsekaliper vil prisen bli noen tusen mer enn hvis problemet kun hadde vært glidepinnene eller lignende. Les mer om bytte av bremsecaliper her.

Finn årsaken til at bremsen henger

For å gjøre dette må du først vite hvilken av bremsene problemet er på, og deretter jekke opp bilen. Ofte kan også problemet relateres til håndbrekket.

Bremseslangen – Det er flere måter bremseslangen kan være ødelagt på. Hvis bremsen henger, og problemet skyldes bremseslangen så er det en feil på bremseslangen ganske nær caliperen. Les mer om bytte av bremseslange her.

Press inn bremsen noen ganger før du gjør dette så det er trykk i kaliperen. Pass på siden det kan sprute ut bremsevæske når du åpner luftenippelen.

Hvis stemplet kun går tilbake når du åpner luftenippelen så er det en indikasjon på at det er bremseslangen som er problemet. Hvis det er bremseslangen det er feil på så skal du kunne rotere bremseskiven når luftenippelen har fått ut trykket.

Det vil også bety at det ikke er selve stemplet som det er feil med. Du må lufte bremsene etter du har åpnet luftenippelen, les hvordan du gjør det her.

Det er heller ikke så uvanlig å først tro at problemet skyldes caliperen. For så å oppdage at problemet vedvarer, derfor er det viktig å feilsøke grundig før du begynner å bytte deler.  

Glidebolter – Hvis glideboltene ikke er montert riktig, eller det har kommet noe der som har ødelagt pakningene eller lignende kan feilen også være her.

Hvis det er glideboltene som er ødelagt så er det både billig og enkelt å fikset det, glidebolter får du kjøpt rimelig!

Bremsecaliper – En bremsecaliper fungerer ved at når du bremser, så er det et stempel som skyves litt fremover så bremseklossene kommer i kontakt med bremseskiven. Når det skjer begynner bilen å bremse.

Hvordan skru bremsestempel tilbake i kaliper!

Det kan skje flere feil med bremsecaliperen. I dette tilfellet handler det om hva som skjer hvis stemplet i caliperen ikke fungerer som det skal. Når du slipper bremsen så skal stemplet gå tilbake så bremseklossene ikke lenger er i kontakt med bremseskiven.

Hvis det ikke skjer så vil bremseklossene fortsette å «henge» igjen på bremseskiven.

Det som både er dyrest og mest vanlig er at det er caliperen som er ødelagt. Men det gjør også at mange ofte overser de andre symptomene som kan skyldes andre langt mindre kostbare ting.

Uansett hva feilen skyldes så må du nesten alltid bytte bremseklossene. Det er fordi de blir feil slitt, og det går ofte utover bremseskiven også.

Om du har lyst til å gjøre mest mulig selv kan du spare mye på å bytte caliperen selv, og i noen tilfeller kan overhale den selv med et overhalingssett.

Bytte av kaliperen er en jobb de fleste får fint til selv, men det er fint å være to personer når du skal lufte bremsene.  

Ikke kjør med bremser som henger

Hvis bremsene henger så er det noe som ikke går over av seg selv, for det skyldes en feil med noe i bremsesystemet. Det gir også nesten alltid følgefeil hvis det ikke utbredes raskt, og etterhvert kan hjulet låse seg helt!

Har du byttet bremser på bilen selv før så vil det være lettere å forstå hvordan bremsene skal fungere, og du vil fortere se hva feilen skyldes. Les mer om bytte av bremser her.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen