Hvis du skal lufte bremsene selv så har du nok allerede skrudd litt på bil. Lufting av bremsene er ikke så vanskelig, men det må gjøres riktig. Og du burde være klar over at hvis du ikke får det til så kan du heller ikke kjøre med bilen, siden da fungerer ikke bremsene.
Så hvis du er usikker på om du burde gjøre det så er det lurest å la være, men hvis du har skrudd endel på bil eller har med deg en som har det så er det en jobb de fleste skal få til. På den tradisjonelle måten man gjør det hjemme så skal du helst være to personer, eventuelt så finnes det verktøy som gjør at du kan gjør jobben alene.
Du vil trenge 0,5 – 1 Liter bremsevæske når du lufter bremsene.
Prinsippet for lufting av bremser er ganske enkelt. Det er lufteskruer (luftenippel) på caliperen, og når bremsesystemet har vært åpnet så må luften «presses» ut av systemet.
Uansett om du gjør det med metoden som er for en eller to personer så skal du starte med å gjøre det på den caliperen som er lengst vekke fra bremsekraftforsterker.
På de fleste biler (alle moderne) så er det en abs modul som noen ganger kan skape litt utfordringer. Det er sjeldent at det skjer, men på noen biler så er det sånn. Derfor kan det være lurt å søke opp dette for bilen din før du setter i gang med å lufte bremsene.
Det er pga hvor abs pumpen sitter at noen ganger så er det ikke den vanlige rekkefølgen på hvilke sider som skal luftes først. Det vanligste er å starte med høyre bak, venstre bak, høyre foran og til slutt venstre luftenippel foran.
Topp opp med ekstra bremsevæske før du starter, for hvis det blir for lite bremsevæske i så må du starte forfra igjen. Følg med at det ikke er for lite bremsevæske på mens du lufter bremsene også.
På spesielt eldre biler så kan lufteniplene sitte veldig godt fast, sørg for at du bruker en fastnøkkel i riktig størrelse. Hvis du skrur over luftenippelen så må den byttes ut.
Lufte bremser med to personer – Det letteste er hvis dere er to personer. Da kan den ene personen sitte inne i bilen og trykke inn bremsepedalen. Pass på at når du åpner luftenippelen så renner det bremsevæske ned, den burde du la renne ned i bøtte eller lignende. Ikke la bremsevæsken sprute på lakken.
Du behøver ikke dreie luftenippelen flere runder rundt, og når det begynner å renne ut av den kan du lukke den igjen. Som oftest er en kvart runde nok. Få så personen i bilen til å pumpe bremsepedalen inn tre ganger, på det siste pumpet så skal bremsepedalen forbli presset inne. Nå åpner du luftenippelen igjen, da vil det som regel komme luft ut og den som sitter i bilen må presse pedalen så langt inn den går. Så skrur du igjen luftenippelen igjen. Hvis det ikke er noe luft i systemet så vil du se at bremsevæsken renner fint ut, uten at det kommer sprut som skyldes at det er luft i systemet.
Grunnen til at bremsepedalen skal være inne når du åpner luftenippelen er så du ikke slipper luft inn i bremsesystemet.
Pump inn bremsepedalen tre ganger igjen, og la den være trykket inn. Når du åpner luftenippelen så skal det helst komme flytende kun bremsevæske ut og ikke luft nå. Dersom det fortsatt kommer luft så må du fortsette prosessen. Du ser fort om det kommer luft ut, da er det veldig viktig at du fortsetter prosessen, men husk samtidig å sjekke at det hele tiden er nok bremsevæske på. Denne prosessen gjentar du på alle lufteniplene.
Lufte bremsene alene – Du kan få kjøpt bremselufter veldig rimelig, som denne. Eventuelt så trenger du en plastslange som passer på luftenippelen, og en 0.5 liter flaske som du fører slangen gjennom korken på.
Slangen som føres inn i flasken skal ligge i bremsevæske. Fyll den ca 1/3 full så du er sikker på at slangen ligger i bremsevæske. Vask og tørk flasken helt før du fyller den med bremsevæske
Når du skal lufte bremsene selv så er det viktig at du ikke åpner luftenippelen for mye. En kvart runde skal holde, ellers kan det komme luft inn rundt luftenippelen siden slangen ikke dekker hele.
Åpne luftenippelen og press bremsepedalen sakte inn. Etter du har presset den inn noen ganger så burde du se at det ikke kommer noen luftbobler ut. Igjen, pass hele tiden på at det er nok bremsevæske på. Fortsett det å komme luftbobler så må du fortsette prosessen.
Når det ikke lenger kommer luftbobler i slangen gjentar du prosessen på resten av lufteniplene.
Sjekk at bremsene er gode
Bremsepedalen skal føles ut som vanlig. Bremsepedalen skal ikke gå helt til bunn eller lignende, det er tegn på at det fortsatt er luft i systemet. Det viktigste er at du ikke kjører med bilen.
Er du usikker på om du har gjort det riktig så er det lurt å sjekke opp litt spesielt for bilen din. Får du det fortsatt ikke til så er ikke bremsene noe som ikke kan være i orden, derfor må du eventuelt få noen andre til å se på det for deg.
Det er veldig viktig at bremsevæsken du har i beholderen er god og den samme som du har fylt på bilen din med. Husk også under denne prosessen at du sjekker at det hele tiden er nok bremsevæske.