Feil på håndbrekk – Og riktig bruk av håndbrekket!

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bremser » Feil på håndbrekk – Og riktig bruk av håndbrekket!

Håndbrekk har som med det meste annet på bilen også blitt elektrisk. Virkemåten er ganske lik, og de elektroniske håndbrekkene har faktisk noen fordeler. Mange har derimot fortsatt manuelt håndbrekk, og de trenger ofte litt service som at de må strammes.

Om bilen ikke har kjørt på en stund er det ikke uvanlig å oppleve at håndbrekket kan henge seg opp. Det kan skyldes både Wire eller selve bremsene. Les hvordan du kan komme til for å inspisere bremsene her.

Stramme håndbrekk

Merker du at håndbrekket ikke tar i som det pleide å gjøre før så kan det være at det trengs å bli strammet.  Hvis håndbrekket derimot er helt løst kan det ofte være bremsewiren som har røket helt.

Akkurat hvor mange klikk/ knepp håndbrekket skal ta før det er stramt er det ikke noen fast regel på, og det varierer fra bil til bil. Rundt 4-6 klikk for at håndbrekket får bilen til å stå helt stille er en grei huskeregel.

Trengs det bare en liten justering av håndbrekket så kan det ofte gjøres fra midtkonsollen innvendig i bilen.

For å justere håndbrekket innefra bilen og bare gjøre små justeringen så er det ofte under midtkonsollen bak selve håndbrekket. I bunn av den er det ofte et deksel som må åpnes opp, og her kan du stramme med en skralle eller fastnøkkel.

Akkurat hvor strammeskruen er på bilen din varierer, det beste er å finne en instruksjon spesielt for akkurat din bil. Selve jobben er noe de fleste fint får til selv.

Hvis håndbrekket tar mange «klikk» før det tar i ordentlig så holder det ikke å bare stramme innvending i bilen. Når du strammer så sjekk hele tiden at det blir færre klikk før håndbrekket tar i ordentlig. Du burde ikke stramme håndbrekket innvending i bilen for mer en 2-3 klikk.

 Når det er mer en 1-3 klikk som må strammes inn på håndbrekket – I så fall må du jekke opp bilen, og helt sette den på støttebukker. Begge bakhjulene må tas av.

Har du trommelbremser så skal de egentlig ha selvjustering, men etter hvert fungerer ikke denne alltid så godt. Som regel burde du ta av bremsetrommelen, men noen ganger kan du justere uten å gjøre det.

Når du først har gjort dette er en bremsespray lurt å bruke, og sjekk den generelle tilstanden til bremsene. Er du usikker så sammenlign på begge sider, sjekk også at bremsebåndene er tykke nok.

Søk opp for din bil, eller kjøp f.eks. en Haynes bok for bilen din for å se akkurat hvor det er du får strammet opp på trommelbremsen din. Husk at du må gjøre dette på begge sider.

Du burde ha litt teknisk innsikt for å gjøre dette selv, eller få hjelp av en som kan det. Det er ikke alltid at det holder å kun stramme, og da burde man ha litt erfaring for å se hva som må byttes. Husk at bremsene kanskje er den aller viktigste tingen på bilen din!

På noen biler så er håndbrekkfunksjonen på forhjulene.

Først må du finne ut om bilen din har skivebremser eller trommelbremser. Her ser du hvordan trommelbremsen og skivebrems generelt er satt sammen.

Hvis du er usikker på om dette er noe du får til selv, og du ikke finner en god instruksjon på hvordan det gjøres på bilen din så er dette en jobb som ikke ruinerer de fleste å få gjort på et verksted.

Har du derimot lyst til å lære, er litt handy og vil spare litt penger så er det gode forutsetninger til at dette er noe du kan klare å få til på egenhånd.

Hvordan elektronisk håndbrekk fungerer

De fleste nye biler har en knapp som styrer elektronisk håndbrekk, men noen biler har det også kun helt automatisk hvor det ikke er en knapp du selv kan trykke på.

I teorien er det kanskje smart med elektronisk håndbrekk, men det er ikke alltid like enkelt å skru på det selv. Det gjelder spesielt når du får feilmeldinger på håndbrekk systemet.

Virkemåten er ganske lik, istedenfor at du selv drar opp håndbrekket og wiren går til bakhjulene for å stramme inn bremseklossene. Det varier litt fra produsentene akkurat hvordan det fungerer.

På biler med elektronisk håndbrekk så fungerer det ved at små motorer istedenfor manuell kraft presser på bremseskoene.

Med elektronisk parkeringsbrems møter mange på feilmeldinger etter de har byttet bremser selv. På noen biler kan dette løses med et 9 Volts batteri. Det er en liten prosess, og det er ikke mulig på alle biler.

Med diagnoseapparat kan du derimot få tilbakestilt parkeringsbremsen.

Bruk av håndbrekk

På endel nyere biler så trenger du faktisk ikke å skru av det elektroniske håndbrekket hver gang du starter bilen. Mange nye biler har en funksjon som gjør at hvis du tar på deg setebeltet før du setter bilen i Drive så skrur bilen automatisk av håndbrekket for deg.

De fleste har lært seg bakkestart med håndbrekk, i nyere biler derimot så er ikke dette noe du lenger trenger å tenke på.

Det er derimot veldig viktig at du vet hvordan det elektroniske håndbrekket fungerer i bilen din. Er det alltid aktivert automatisk, eller om du må trykke inn knappen selv når du vil bruket det.

Når elektronisk håndbrekk kom på markedet så merket forsikringsselskapene at det var mange flere biler som trillet av gårde når de var parkert. Det skyldtes at mange ikke viste hvordan de egentlig ikke skulle bruke det.

På mange biler så må du selv trykke inn knappen for å skru på parkeringsbremsen, og hvis du ikke gjør det risikerer du at bilen triller av gårde.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen