Innenfor drifting så brukes hydraulisk håndbrekk. Fordelen er at det ikke låses som et vanlig håndrekk når du drar det opp, det vil bare falle ned når du ikke holder det oppe.
Mange prøver seg på håndbrekk sladd i starten, men med et hydraulisk håndbrekk blir dette en helt annerledes, og mye morsommere oppgave.
Håndbrekket i bilen er heller ikke laget for å tåle å bli brukt så hardt som et hydraulisk håndbrekk blir, pluss at det hydrauliske låser bakhjulene både hardere og raskere.
Med et hydraulisk håndbrekk så får du ikke brukt det som parkeringsbrems når du står stille siden det ikke låses, derfor velger noen å beholde det originale brekket i bilen også.
Hydraulisk håndbrekk med spak | Sjekk prisen |
Montering av hydraulisk håndbrekk
De fleste monterer det hydrauliske håndbrekket ca der det originale er. Men dette avhenger ofte litt av plass, og utstyret du har for å tilpasse selv.
I endel biler er det mest hensiktmessig og lage en plate som du monterer det på, mens i andre biler så er det enklere å bruke festene som er der fra før av.
Søk opp hva andre har gjort med samme bil som du har, og finn gode løsninger før du starter selv.
Akkurat hvor mye av det eksisterende bremseopplegget du kobler det hydrauliske håndbrekket til varierer etter både bilen du har, og hvor aktivt du skal kjøre.
I denne videoen kan du se selve virkemåten og hvordan du kan montere det hydrauliske håndbrekket. Selv om de er litt forskjellige så er virkemåten til hydrauliske håndbrekk ganske så like.
Selve monteringen av det hydrauliske håndbrekket er ikke så komplisert, og det er en jobb de fleste får til. Det å koble det opp derimot kan være vanskeligere, men det avhenger også veldig av hvor mye av det eksisterende opplegget du velger å koble det opp mot.