For det første så finnes det forskjellige typer motorrens, og forksjellige prosesser for hvordan de skal brukes.
Litt av grunnen til at motorrens faktisk har noe for seg er på grunn av at det stadig vekk blir laget mer miljøvennlige motorer. Dette kan derimot bli ett problem etterhvert siden nye miljøvennlige motorer kan få mer smuss og rester inne i motoren som på eldre motorer hadde blitt sluppet ut som skadelige stoffer.
Det er spesielt kjent for dieselbiler at det kan sote seg til etterhvert, men dette gjelder absolutt for bensinmotorer også. Det finnes motorrens som utføres på verksted og andre som spesialiserer seg på dette. Og det finnes motorrens du kan tilsette selv, de skal som regel tilsettes før du bytter motoroljen på bilen.
Ved mye småkjøring hvor bilen så vidt rekker å oppnå driftstemperatur så er det større sjans for at det sotes til. Men selv det å kjøre med bilen på driftstemperatur er ikke alltid nok for å få renset ordentlig opp.
Karbonrens av motoren
Dette gjøres ofte når det først har dukket opp problemer, som feilmeldinger. Karbonrens gjøres med en hydrogenmaskin som kobles til luftinntaket på bilen. Så tar det fra 30-60 minutter før jobben er fullført.
Det er noen som spesialiserer seg på dette. Det koster endel mer en vanlig motorrens, men på en annen side så kan det også spare deg for mye penger siden det kan forhindre at du må bytte slitedeler like ofte.
Karbonrens er mest effektivt for å hindre/fjerne smuss og for eksosystemet på bilen din. Selv om det nok brukes mest på dieselbiler så kan det med hell brukes på bensinbiler også.
Rense motor selv
Det finnes noen motorrenser som du fyller på uten å måtte bytte motoroljen etter å ha fylt på. Skal det være særlig effektivt så er det beste med de du tar rett før du bytter motorolje. Også er det enkelt å huske på å gjøre det ca hverandre gang du skifter motorolje.
Det å bruke motorrens er ikke noe alle har så veldig stor tro på, og det absolutt viktigste du gjør er å bruke god motorolje. Og ikke minst bytte motorolje og filter når det er tid for det, ikke la det gå for lang tid.
At bilen har god olje som ikke er for gammel eller har blitt kjørt for langt med vil alltid være det viktigste. Men motorrens kan være fint å gjøre i tillegg, spesielt hvis du ikke kjenner til historikken med om det har blitt brukt bra motorolje og at intervallene har vært overholdt.
LIQUI MOLY er en av de største, og mest annerkjente produsentene av motorrens. De brukes også på verksteder.
Det er viktig å huske på at motorrensen er laget mest for at når du fyller på med ny motorolje så skal den virke så bra som mulig. Motorrens fikser ikke ting som er ødelagt, og er ingen erstatning for at bilen må ha vanlig vedlikehold.
![]() | Liqui Moly Pro-Line Engine Flush | SJEKK PRISEN |
Dette er en av de mest brukte motorrens, eller motorflush som de også kalles. Den skal fylles på mens motoren er varm, og virke i ca 10 minutter før du bytter motoroljen og oljefilteret på bilen.
Jeg har selv god erfaring med denne, og den er velprøvd blant mange tusen fra før av. Men all bruk av motorrens gjøres selvsagt på eget ansvar. Vær nøye med å følge instruksjonene veldig nøye.
Liqui Moly fjerner smuss, avleiringer og karbon rester som ikke har blitt forbrent ordentlig. Dette sørger for høyere ytelse, lavere drivstofforbruk og potensielt lavere kostnader av deler som ikke går i stykker på grunn av motorrens.
Så lenge man husker på at motorrens kun er et hjelpemiddel, og ikke et magisk middel som fikser motoren så er det noe som absolutt burde brukes på en fornuftig måte.
Diesel eller bensin motorrens
Mange, og Liqui Moly Pro-Line Engine Flush sin fungerer både på bensin og dieselbiler. Det er mange som tror at det kun er dieselbiler som trenger motorrens, men bensinbiler får også smuss innvending i motoren.
Se hele utvalget av motorrens hos eurodel.no de har også egne motorrens som er laget spesielt for dieselbiler. Her finner du også motorrens for motorsykler og andre forbrenningsmotorer.
Uansett om det er diesel eller bensinbil du har så vil en innvendig motorrens/ motorflush gjøre at du slipper høye verkstedregninger, men det erstatter ikke på noen måte servicene bilen uansett skal ha. I det daglige vil du også kunne merke at du sparer innpå med drivstoffkostnadene.
Husk at hvis du ikke kjenner helt til historikken på bilen så er skifte av olje aldri feil å gjøre, det er noe av det enkleste du kan gjøre for å gi de beste forutsetningene for at motoren skal ha det bra. Og da er en innvendig motorrens som regel lurt å gjøre først.
Det finnes slike tilsetninger som motorrens også for drivstoffsystemet og for kjøling av bilen.
Etter du har brukt de fleste motorrens tilsetninger så skal motoroljen byttes, les om hvordan du gjør det selv her!