Registerreim Eller Registerkjede – Hva er best ?

De fleste biler har registerreim, men det er endel biler som har registerkjede også. Det er noen fordeler og ulemper med begge deler. I utgangspunktet gjør de samme jobben, men den ene bruker en reim og den andre bruker et kjede for å gjøre jobben.

Noen biler, derimot veldig unike bruker faktisk tannhjul istedenfor registerreim eller registerkjede. Ferrari Enzo er mest kjent for dette, så godt som alle vanlige biler har registerreim eller registerkjede, hvor det vanligste er registerreim.

Forskjellen mellom Registerreim og Registerkjede

Registerreimer skal skiftes etter et visst intervall, men her er det ganske store forskjeller i mellom bilfabrikantene. Noen oppgir intervaller godt under 100 000km og andre godt over 100 000km. Det er også et maks antall år reimen kan være, hvor den må skiftes uansett selv om du ikke har nådd km lengden for skiftintervall.

Alle registerreimer har også til felles at hvis du ikke bytter den ut i tide så vil det ofte gi en verkstedregning på titusener av kroner. Det er fordi motoren kan skjære seg helt hvis registerreimen ryker.

Dette er den store fordelen til et registerkjede, det skal i utgangspunktet vare bilens levetid ut. Det er derimot ingen garanti for det, og når bilen begynner å bli gammel og har kjørt langt er det lurt å lese seg litt opp på motoren du har for å se hvordan de generelt holder seg.

Et registerkjede bruker et kjede som er laget av metallenker, det ser likt ut som en vanlig sykkelkjede men dimensjonene og kvaliteten er langt bedre på et registerkjede.

Etterhvert kan kjede bli slakt og det vil kunne føre til enda større konsekvenser enn når en registerreim ryker. Heldigvis hører det til sjeldenhetene at det skjer, etterhvert som bilen blir eldre er det lurt å ta en vurdering og høre med et verksted når bilen er på service om noe burde gjøres med registerkjede.

Registerreim derimot er laget av gummi. Den er langt mer kraftig enn for eksempel en drivreim, og har tagger på innsiden. Grunnen til det er at registerreimen må være riktig innstilt, og derfor må den være laget så taggene aldri kommer ut av posisjon. Registerreim kalles også for tannreim.

Uansett om du har kjede eller reim så må disse være stramme og sitte riktig. Hvis de hopper over et tannhjul så vil motoren gå ujevnt, og noen ganger ikke starte i det hele tatt. Både reim og kjede skal byttes ut lenge før det blir så slakt at dette kan skje.

Fordeler/ ulemper

Biler som har registerkjede er rimeligere å drifte, siden du ikke har servicekostnadene som er knyttet til å skifte registerreim. De har også vist seg og fungere godt, og det er ikke ofte det er problemer.

Noen motorer har derimot hatt problemer med registerkjede, og skal du kjøpe en bil som har registerkjede er det veldig lurt å sjekke litt angående det for bilen du vurderer. Det er en av de viktigste delene til motoren, og kjedet kan faktisk ødelegge motoren hvis det ryker.

Hvor mye koster det å bytte registerreim!

De fleste symptomene på at registerkjede begynner å bli dårlig er ganske like symptomene fra en dårlig registerreim også. Noen forskjeller er det derimot, og med et registerkjede kan du noen ganger høre raslelyder når motoren starter opp, eller ved oppbremsning. Lurer du på om det er den lyden du hører, så er det ikke en lyd du lett forveksler med andre ulyder.

Det er ett symptom du burde finne ut hva som skyldes hvis det gjelder for bilen din. Selv om det kan være andre ting en registerkjede, så må du i så fall feilsøke så det kan utelukkes helt.

Det kan også være metallrester i oljen. Dette finner du ikke så lett ut av, oftest når du skal bytte motorolje. Hvis du derimot finner noen små metallrester i motoroljen så må du absolutt finne ut hva det kommer fra. Finner du ut av dette, og får byttet registerkjede i forveien vil det spare deg for en verkstedregning som er skyhøy.

Kort oppsummert så er registerkjede mer solid og varer lengre. Men registerreimer er rimeligere å bytte, og de bråker mindre når motoren er i gang. Oppgaven de utfører er helt lik, men forksjellen er om det er med et kjede eller reim jobben blir gjort.

Du kan ikke bytte ut en reim med ett kjede eller motsatt. Det er fordi tennene ikke er like, og motoren blir laget ut ifra om det er registerreim eller registerkjede motoren skal bruke.

For at registerkjede skal smøres så bruker motoren motorolje, med registerreim så trengs ikke motorolje for å smøre en gummireim. Det gjør også at det er litt mer jobb for å bytte et registerkjede.

At registerkjeder aldri trengs å byttes er en sannhet med modifikasjoner, for etterhvert vil mange trenge å byttes ut. Det kommer an på mange faktorer, og ofte oppstår det andre feil på bilen som gjør at det uansett ikke er økonomisk å holde den på veien.

En bil som derimot er godt tatt vare på, og som begynner å bli gammel vil det ofte bli byttet registerkjede på etterhvert. Tannhjulene kan også bli slitt, og da vil det være greit å uansett bytte registerkjede.

Det er derimot ikke så mye mer jobb vanligvis, og det å skifte et registerkjede koster ofte mindre en det mange tror, men fortsatt som regel endel mer en å bytte registerreim. Les mer om å bytte registerreim her!

Har bilen din Registerkjede eller Registerreim

Er du usikker på om bilen din har registerreim eller registerkjede så er det ikke så enkelt å visuelt se det uten å gjøre en veldig stor jobb.

Heldigvis kan du som oftest lett se i servicehefte hva som gjelder for din bil. Eventuelt er det å prøve og søke opp motoren du har i bilen. Her må du være veldig nøyaktig, og finne ut akkurat hvilken motor du har i bilen din.

Du kan også prøve å skrive inn registreringsnummer hos bildeler.no og se om du får opp registerreim eller registerkjede som del. Er du veldig usikker kan de som regel hjelpe deg så du kan finne ut av det helt sikkert!

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen