Motorfeste – Bytte Av Motorfester og symptomer

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Motor » Motorfeste – Bytte Av Motorfester og symptomer

Motorfester finnes for nesten alle motorer, både biler, båter traktorer og fly trenger disse veldig viktige festene. Oppgaven er ikke kun å holde motoren på plass, men også unngå mye vibrasjon og lyder fra motoren. Hadde det ikke vært for at feste gjør at vibrasjoner unngås så ville bilen din ha ristet veldig mye.

Et motorfeste består av en solid del metall som er det bærende, men for å unngå vibrasjoner er det også endel av festet som består av gummi. Ofte vil motorfestene vare bilens levetid ut, men det er heller ikke så sjeldent at de etterhvert må byttes ut.

Er motorfestene dårlige er det dumt å utsette det å skifte de. Det fører til mye mer vibrasjoner som gir skader og økt slitasje på bilen.

Feilsøke motorfester

Når et motorfeste er ødelagt er det som regel gummien som egentlig er ødelagt. Det gjør at du får mye mer vibrasjoner, som ofte kjennes godt så fort du begynner å kjøre bilen. Utenom at det er irriterende at bilen vibrerer kan det også gi endel følgefeil siden andre deler i bilen ikke er laget for å tåle vibrasjonene de blir utsatt for når ett motorfeste har gått i stykker.

Den letteste måten å se om motorfestene er dårlig på er å få en annen person til å se om motoren beveger seg mens en person setter bilen fra P til D eller R, det samme gjelder hvis det er manuell kasse. Ser du tydelig at motoren er i mye bevegelse så er det ofte dårlige motorfester.

Vibrasjoner mens du kjører i høyere hastigheter, og mens du girer er også vanlige symptomer. Ulyder som klunke lyder kan også skyldes dårlige motorfester. Ved å ta en visuell inspeksjon kan du fort se tilstanden til festene. Har du hatt en lekkasje så kan det ha ødelagt gummien på motorfestene. Noen ganger kan du også se sprekker i metallet til motorfestene.

Bytte av motorfester

Vanligvis er det 3-4 motorfester på en personbil inkludert girkassefeste. Utseende varierer litt, hvor noen har det som ligner mer på en arm som motorfeste.

Det vanskeligste med å bytte motorfester er å komme til, her varierer det også veldig hvor vanskelig det er å komme til. Start med å finne de på bilen din, og gjør en visuell inspeksjon av hvordan de ser ut mens bilen jekket opp. Det er på gummien du ser hvordan tilstanden til motorfestene er.

For å komme til trenger du ofte en pipeforlenger, og er motorfestene gamle trengs det ofte en latmannsarm for å klare å få de løsnet.

Når motorfestene er løsnet varierer det litt hvordan de enklest fås ut. Ofte er det å bruke et kubein det enkleste. Ofte er det enkleste hvis du bruker en jekk for å jekke opp motoren, da får du enkelt ut motorfestene. Skal du gjøre dette må du være helt sikker på at det er punkt på motoren som tåler det hvor du jekker den opp.

Du må også ha bilen stående på støttebukker for at det skal være trygt mens du jekker opp motoren. Det skal være noe helt solid du bruker som jekkfeste, gjør du det på oljepanna eller andre steder som ikke tåler det vil det gi store skader. Les mer om hvordan bruker støttebukker riktig her!

Når du har satt inn det nye motorfestet så skal det skrus til med riktig moment, for å gjøre det så trengs det en momentnøkkel.

Girkassefeste

Et motorfeste og girkassefeste er ikke det samme, men det er endel likheter. Prosessen for å bytte girkassefeste er også ganske lik, men det er ofte enklere å komme til girkassefeste.

Istedenfor at det er motoren som jekkes opp er det her girkassen som jekkes forsiktig opp for å få satt inn og ut girkassefeste. Det er fortsatt like viktig at støttebukker brukes og står trygt mens denne jobben gjøres.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen