Mange syntes spacere gjør at bilen ser mye tøffere ut, og ofte er det også tilfelle. Men er det lurt å montere Spacere? Vi ser her på de største fordelene og ulempene med Spacere, og hvordan du kan montere de selv.
Selv om spacere, sporutvidere og mellomlegg omtales som det samme er utførelsen av disse veldig forskjellige. Fra helt simple varianter til kostbare som er ment å brukes på sportsbiler. De fleste ønsker å bare få hjulene litt lenger ut i hjulhuset på en rimelige måte, i Norge er det ikke enkelt å få til det med spacere på en lovlig måte.
I og med at de er festet mellom hjulet og navet så er også sikkerheten veldig viktig her. Det er store krefter i sving, derfor må kvaliteten også være høy og ikke minst monteringen være gjort ordentlig for at det skal kunne være trygt å bruke.
Hva er spacere til bil
I noen tilfeller brukes spacere for å få hjulene til å passe bedre, men som oftest er det på grunn av utseendet at spacere monteres. Spacere finnes i mange forskjellige varianter, hvor de simpleste er universelle plater som legges på hjulboltene så når hjulet skrus inn så er de lengre ute.
Når det er en plate i mellom så fører det til at hjulet er lengre ute i hjulhuset som mange syntes gjør bilen tøffere. Det finnes også andre alternativer som er mer forseggjorte og ikke universelle. Dette er bolt on kit, som vil si at spacerne festes på originalboltene og så har spacerne egne bolter som hjulet festes på.
Skal du bruke spacere er det viktig at du kjøper det fra en stor og seriøst produsent, som f.eks. Eibach.
Fordeler og Ulemper med Spacere
Noe bedre veigrep kan muligens spacere gi, men det er ikke snakk om noe du vil merke på vanlige personbiler. I praksis vil det oftest være mest negativt hvor slitasjen det kan føre til er den største ulempen.
Ulempene er ganske store, hvis det ikke er godkjent så er det også ulovlig som kan gi store konsekvenser hvis du havner i en ulykke. Av mindre men også kostbare konsekvenser så sitter hjulet lengre ute enn hva forstilling/ bakstilling er laget for.
Det gjør at vekten ikke lenger er sentrert like godt som den ellers ville vært, og ujevn dekkslitasje er en vanlig konsekvens. Styringen kan også bli dårligere, for når hjulet er lengre ute så er det heller ikke i den posisjonen som styringen er innstilt for.
Hvor brede spacere som blir brukt har også mye å si. Om det er snakk om ett par millimeter eller betydelig mer vil gjøre store forskjeller for hvor mye ekstra slitasje det vil påføre bilen din.
Lovligheten rundt spacere er ganske enkel. I utgangspunktet er det ikke lov, med mindre kjøretøyfabrikanten enten har tillat det er eller kan gi deg dokumentasjon på at det kan brukes i følge lovdata (6.1 a og g).
I praksis vil det si at for de aller fleste vil det ikke være mulig å benytte seg av spacere. Det beste alternativet for de aller fleste vil være å heller bruke bredere dekk og felger. Men pass på for her er også reglene ganske strenge.
Hvordan montere Spacere
Montering av spacere er veldig enkelt, men for at det skal være trafikksikkert er det veldig viktig at det gjøres riktig.
Spaceren skal legges utenpå hjulnavet, så det må rengjøres godt før du legger den på. Så lenge du bruker spacer fra en anerkjent produsent er det ikke farlig. Ved å ikke bruke en universal spacer men heller en som er riktig tilpasset og laget fra en seriøs produsent får du et produkt som faktisk er laget for å passe helt riktig.
Hvis du skal bruke spacere burde du også være ekstra sikker på at du strammer med riktig moment.
Det har vært tilfeller hvor det har blitt brukt metallplater eller metallpakninger for å få den samme effekten som spacere gir, nemlig at hjulet er festet lengre ut fra hjulnavet. Dette er rett og slett farlig.