Kast i felg – Det lønner seg å fikse dette!

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Felger og Dekk » Kast i felg – Det lønner seg å fikse dette!

Lavprofil dekk og tunge biler som kjører på dårlige veier er en kombinasjon som kan føre til at du får kast i dekket.

Det er spesielt biler som har store felger, med dekk som har lav dekkside at støt fra veien får plantet seg god i dekket. Mindre felger med dekk som har høy dekkside vil ikke få det samme støtet fra veien når du kjører i en dump eller andre ujevnheter.

Er felgene kun kantkjørte? Les hvordan du kan fikse kantkjørte felger selv her.

Store hjul er også kostbare, derfor er det veldig ofte lønnsomt å reparere de hvis du får kast i hjulet. Det første du burde gjøre er å finne ut om vibrasjoner du merker i rattet og på generelt dårlige kjøreegenskaper i bilen skyldes feil i balansering eller kast i hjulene.

Om det er kast i felgen eller bare dårlig balanserte hjul er ikke alltid så lett å vite. Å fikse kast eller å balansere hjulet krever spesialverktøy som de færreste har hjemme. Derfor er det å ta med hjul/felg til et dekkverksted som gjelder. Det er ofte veldig lønnsomt å fikse kast i hjulet, også er det veldig behagelig at bilen slutter å riste når du kjører!

Hva er kast i felger

I motsetning til kantkjørte felger så må felger med kast i seg repareres. Ofte er det at du kjører i et hull i veien som gir skaden. Kast i felger kan bety mye, enten det er en liten skade som det krever en maskin for å se eller at man ser en kraftig bulk i felgen.

Les hvordan å kjøpe dekk på nett her!

Selve skaden kan også skje på innsiden av felgen som gjør at det er vanskelig å oppdage. Forskjellen mellom kast og at felgen sprekker er at ved kast så er felgen ikke delt opp. Det er en deformasjon men det er ingen sprekker i strukturen til felgen.

Skaden fra kast er ikke bare irriterende men fører også til slitasje på hjulopphenget, det er derfor noe som burde fikses ganske raskt. Det er spesielt når du kjører i landevei og motorvei hastigheter at kast i felgene merkes godt.

På rimeligere felger er det ikke alltid lønnsomt å reparere kast i felgene. Det varierer ut ifra hvor mye kast det er felgene, men mange som har kast i felgene vil kunne spare mye på å få reparert de istedenfor å kjøpe nye.

Du kan klage til de som har ansvaret for veien, i en artikkel fra E24 forteller Mesta i 2012 at 17% av de som klaget fikk medhold. Om du ikke vet hvem som har ansvaret for veien ta kontakt med statens vegvesen. Hvis du skal ha noe sjans for å få medhold burde du ha bilde av skade og skadested, gjerne informasjon fra eventuelle vitner også.

Hvordan fikse felger med kast i seg

Selv for et dekkverksted er det ikke alltid lett å vite hvilket dekk problemet er med hvis skaden ikke er synlig. Derfor settes alle dekkene i en balanseringsmaskin hvis skaden ikke er synlig for å finne ut hvilket hjul problemet er hos.

Deretter kan de få en diagnose på om problemet skyldes dekk, hjul, en kombinasjon av dette og hva ubalansen kommer fra.

Med en felgrettemaskin så måles felgen og den finner avviket i felgen som er der kastet er. For at den skal kunne rette felgen så varmes felgen opp, ellers går det ikke å jobbe med aluminiumet. Deretter er det felgrettemaskinen som retter ut felgen mens felgen er varmet opp og snurrer rundt. Etter felgen er rettet ut så må den også balanseres, ellers vil du oppleve at det er ubalanse.

Prisen for å rette ut felg med kast i starter typisk rundt 600-700 kroner og øker jo høyere dimensjon det er på felgene. Er det for mye kast i felgene så kan felgen sprekke opp i felgrettemaskinen, men felgen hadde ikke kunne blitt brukt uansett.

For at det ikke skal lønne seg å rette opp felgene istedenfor å kjøpe nye skal det være ganske rimelige felger du har. Jo fortere du får gjort det jo mindre slitasje vil også bilen få av å kjøre rundt med en felg som har kast i seg.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen