Rotasjonsretning og rotering av dekkene dine

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Felger og Dekk » Rotasjonsretning og rotering av dekkene dine

Før du bytter dekkene dine, eller hvis du har fått dekkhotell til å bytte hjul for deg så burde du faktisk sjekke at hjulene har blitt montert riktig.

Det er overraskende mange som ikke er klar over hvilken kjøreretning hjulene skal stå, og hvordan du ser det.

 Vi anbefaler at du tar en kikk på dette før du starter hjulskiftet, så kan du heller utsette hjulskiftet hvis det er noe feil. Mål også mønsterdybden før du starter dekkskiftet, den skal være 1,6 mm for sommerdekk og 3 millimeter for vinterdekk.

Hvordan skifte dekk selv!

Hvis du har ulike dekk på bilen din så kan det være en god ide å bytte ut disse så alle er like. Du får best grep og sikkerhet i bilen når alle dekkene er like, det er også faktisk lovpålagt i noen land.

Finn riktig rotasjonsretning/ kjøreretning på dekket

Rotasjonsretning dekk

Vanligvis brukes ordet «rotation» eller «direction» sammen med en liten pil som viser hva som er rotasjonsretningen, noen ganger er det også kun en pil. Denne pilen skal peke fremover når du skrur hjulet på bilen. Noen ganger er det markert på baksiden, og andre ganger på fremsiden av dekket. Mange dekk har heller ikke en bestemt rotasjonsretning.

Mens dekk uten rotasjonsretning ofte har U for i mønsteret så har dekk med en kjøreretning V form i mønstret.

Hovedårsaken til det er at mønstret skal hjelpe til for at vann og snø lettest dreneres ut av dekket. Derfor er det også veldig viktig at dekk med en rotasjonsretning faktisk monteres riktig, for ellers vil du miste mye av de egenskapene dekket har.

Det er vanligst at det er vinterdekk som har en bestemt rotasjonsretning, men noen sommerdekk har det også. Av både vinterdekk og sommerdekk er det også vanlig at de ikke har noen rotasjonsretning i det hele tatt.

Les hvordan å kjøpe dekk på nett her!

Selv om det er et dekkhotell som har byttet hjul for deg så sjekker du dette fort når du etterstrammer hjulene, det er en god rutine å ha!

Rotering av dekk

Poenget med rotering av dekkene er at slitasjen på dekkene skal jevnes ut så dekkene holder seg gode lengst mulig. Har du f.eks. forhjulsdrift vil ofte dekkene foran slites mer ut, og siden hjulene fremme svinges på vil de også på den måten få ekstra slitasje.

Ikke bare sparer det dekkene for slitasje, men du vil også kunne få bedre grep med samme dekkene. Rotasjon er derfor noe alle burde gjøre, og lar du et dekkhotell bytte hjul for deg så er det lurt at du forteller dem hvilket hjul som skal hvor.

Det som bestemmer hvordan du kan rotere hjulene dine er hvilket mønster dekkene dine har.

Med Symmetrisk dekkmønster som er det mest vanlige så kan du stort sett rotere hjulene dine akkurat som du selv ønsker. Symmetrisk dekkmønster gjenkjennes ved at dekket har likt dekkmønster på begge halvdelene av dekket.

Hvis dekket derimot har forskjellige dimensjoner kan de være tilpasset akslene, og derfor ikke roteres med hjulene foran og bak, men med hjulene på hver side av samme aksel.

Et Asymmetrisk dekkmønster kan ikke roteres med hjulene som er på samme aksel. Dekk som har asymmetrisk dekkmønster har forskjellige mønster på de to halvdelene. Biler med høye ytelser/ sportsbiler har ofte disse dekkene.

Da kan det også være forskjellige dimensjoner og rotering er ikke alltid mulig. Har du derimot samme dimensjon så kan bakhjulet roteres med forhjul på samme side, men de kan ikke roteres mellom hjulene på samme aksel.

Dekk med asymmetrisk dekkmønster skal være merket så du ser hvilken side de skal stå på, det er veldig viktig at de monteres på riktig side!

Hvis du har Rotasjonsbestemte dekk så vil pilene bli feil vei hvis du roterer i mellom hjulene som er på samme aksel.

Pilen i V mønstret skal peke fremover, men bruk heller pilen for å se kjøreretningen til dekket. Her kan du rotere med hjulene fremme og bak på samme side, men pass på at dimensjonene er like.

Er dekkene gamle?

De fleste dekk bruker en standard som heter DOT (department of transportation) som enkelt sier år og uke dekket er produsert. XXXX Her er de to første XX uken dekket er produsert, og de to etterfølgende XX sier hvilket år dekket er produsert. 3810 vil være uke 38 i 2010 for eksempel.

Etter 5 år vil de fleste dekk begynne å bli gamle og klare for å skiftes ut, mange bytter dekk etter 3-4 år også.

Det er flere faktorer som spiller inn her, blant annet hvor godt du har lagret dekkene også. Noen ganger så kan dekket være et halvt og år gammelt og mer når det blir kjøpt. Siden dekkene lagres riktig før de blir solgt kan du legge til denne tiden hvis du vet hvor når dekket ble tatt i bruk for første gang.

Dekk slites ikke kun ut når du kjører, men også av temperaturer, sollys og flere andre faktorer. Derfor vil dekk som ikke kjøres så mye på ofte burde byttes før mønsterdybden er for lav til at dekket er lovlig å kjøre med.

Sjekk den generelle tilstanden til dekkene

Vask både felger og dekk når du legger hjulene inn for lagring. Det er mye viktigere å vaske de godt før du legger de inn for lagring.

Når du setter de på burde lufttrykket være ganske riktig, men de kan ha mistet litt luft i sesongen de har ligget til lagring. Sørg i så fall for at du får riktig luftrykk i dekkene med engang.

Du kan bruke litt såpevann du sprayer på når dekket er fylt opp med luft hvis du mistenker at det er sted det siger ut luft, for å finne ut hvor det er luftlekkasje.

Sjekk mønstret rundt alle dekkene og at det ser fint ut. Er de skitne så er det lettest å vaske hjulene ordentlig før du setter de på bilen.

Hvordan se forskjell på sommerdekk og vinterdekk

Veldig ofte vil du se at vinterdekk har snøfnugg på siden av dekket. Dette indikerer at det er vinterdekkene dine du ser på.

På et sommerdekk har du dype langsgående riller, ofte i flere rader som går rundt hele hjulet. Mens på et vinterdekk så har du mer mønster og dypere spor.

Er du usikker, for det har faktisk skjedd at folk har satt på feil hjul! Sammenlign både vinterdekkene og sommerdekkene dine så vil du både kunne lese og se hva som er sommerdekk og hva som er vinterdekk!

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen