Punktert dekk – Dette er hva du må gjøre

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Felger og Dekk » Punktert dekk – Dette er hva du må gjøre

Ingenting er så kjedelig som å punktere når du er på tur, og dette ikke er noe du har planlagt for. Litt avhengig av hva du har i bilen kan det noen ganger ordnes på stedet uten at du trenger hjelp fra andre.

De fleste kan få veihjelp veldig rimelig, og det er ofte den beste løsningen. Er du langt borte fra veihjelp, eller de har mye å gjøre kan det ta veldig lang tid å få veihjelp. Gjør du noen forberedelser på forhånd kan du ganske enkelt slippe unna å være avhengig av veihjelp hvis du punkterer.

Finn årsaken til punktering

Begynn med å inspisere dekket mens det fortsatt står på bilen. Bruk hånda de og føl på dekket om det er noe som har satt seg fast i det. Hvis du ikke klarer å se hva som er galt burde du jekke opp bilen og ta det av for å inspisere det. Les mer om hvordan å jekke opp bilen her!

Skrue i dekk. Plugge dekk

Hvis du finner en spiker eller lignende så burde du ikke dra den ut. Hvis du gjør det så kommer dekket til å lekke enda mer luft. Vurder om det er forsvarlig å kjøre med det til et dekkverksted. Hvis du kjører forsiktig og ikke hører noen ulyder så kan du som regel komme deg til et dekkverksted. Du kan også fylle mer luft i dekket og se hvor mye luft det lekker. Sørg for at du ikke kjører steder hvor det vil være vanskelig eller uforsvarlig å stoppe hvis dekket lekker mye luft.

Hvordan skifte dekk selv!

Ofte vil dekket kunne repareres hvis du har fått en spiker i det. Men det er lettere for de å vurdere hvis du ikke drar ut spikeren eller det som sitter fast i dekket.

Inspisere dekket for luftlekkasje – Du kan enten fylle opp med luft å parkere et sted hvor det er varmt, hvis det ikke lekker luft nå så kan du ha funnet årsaken. Eventuelt så kan du ta av hjulet og fylle det med luft. Så bruk en sprayflaske med såpevann for å finne lekkasjen. Da vil du se luftbobler der hvor det lekker luft.

Du må bruke mye såpevann for at du skal klare å se det hvis det bare er en liten lekkasje. Dette gjør du også best i en garasje hvor det er varme, og med et dekk som er fylt opp med luft.

Bruk av dekkreparasjonssett fikser ikke selve skaden. Det er mulig å plugge dekk selv, men det ansees også for å være midltertidig. Plugging av dekk er ikke det samme som å bruke skum, begge deler kan være gode alternativer.

Bytte dekk eller fikse punkteringen

Har du et reservedekk i bilen er det bare å skifte hjul selv. De fleste biler har en såkalt saksejekk lignende i bilen. Den fungerer greit til nødbruk, men sørg for at det er på et godt underlag du bruker den. Hvis ikke kan den fort knele helt, og da faller bilen ned (bruk også støttebukker eller et hjul som sikkerhet under bilen når du jekker den opp).

På de fleste nyere biler så følger det ikke med noe reservedekk. Det følger derimot som oftest med et dekkreparasjonssett. Dette består av en liten kompressor, og et tetningsmiddel som skal tette igjen hullet.

Test av kompressor til bil!

Ved bruk av slike kitt skal du heller ikke ta ut spikeren eller det du har sittende fast i dekket, for da blir hullet for stort. Er det en større skade du har er det heller ikke sikkert at dekkreparasjonssettet klarer å tette hullet.

For at du skal klare å få tetningsmiddelet inn i dekket så er det ikke plass til å få det inn hvis du har ventilen sittende fast. Derfor følger det med et verktøy som brukes for å ta ut ventilen.

Les bruksanvisningen din nøye for kittet, for hvis du gjør det feil vil du sjeldent få et tett hull så du får kjørt videre. Der skal det stå beskrevet hvor stort hull du kan tette, og hvor langt du må kjøre etter du har bruk kittet. Grunnen til det er at tetningsmiddelet må bli fordelt rundt i dekket så det ikke blir ubalansert.

Ofte er 4-6 mm hull det produsentene sier at kan fikses med dekkreparasjonssett, men hvis du har en spiker stående i vil det kunne være større hull du kan tette. Grunnen til det er at det er rundt det du har fått i dekket at tetningsmiddelet tetter igjen.

Som regel skal du ikke kjøre fortere en 80 km/t, eller enda saktere hvis produsenten opplyser om det etter du har brukt kittet. Du må også kjøre til ett dekksenter hvor de kan fikse dekket ordentlig. Bruken av slike dekkreparasjonssett er ment for midlertidig bruk, og det er ikke noe du skal kjøre mye med.

Hjul som lekker luft

Noen ganger kan det være at du ikke har punktert, men det bare lekker luft ut av dekket. Da kommer du som regel til et hjul som ser nesten flatt ut, men det er ikke helt tomt for luft som det ville ha vært hvis du hadde punktert.

Hvis det ikke er så langt til en bensinstasjon hvor du kan fylle luft er det bare å prøve. Men hvis det er veldig lite luft i dekket så burde du få det pumpet opp før du kjører noe sted. Da kan du bruke en pumpe som koblet til sigarettuttaket i bilen.Hvis det er veldig lite luft i dekket så kan du skade både felgen og dekket. Du risikerer også at dekket sklir av felgen som potensielt gir veldig store skader.

Selve grunnen til at det lekker luft kan være flere forskjellige ting. Fra en dårlig ventil, kantkjørt felg, til skrue som sitter i dekket, osv.

Det kan også være rester fra salt og skit på veien som har satt seg mellom felg og dekk. Da kan det være at selve felgen har fått så store skader at den må byttes ut. Dette er noe de færreste vil klare å se selv, og det er ikke sikkert at dekkverkstedet vil fikse felgen heller. Derfor må du få de til å inspisere de og så vurdere om det kan fikses eller om du må ha en ny (eller brukt) felg å sette dekket på.

Hvis skaden er på selve felgen, og dekket ikke har blitt skadet så slipper du sannsynligvis å kjøpe nye dekk. Hvis det er gode dekk så kan dekket legges på en ny felg. Men da må selvsagt dekket passe til felgen du kjøper.

Ventilen kan også lekke, spesielt om vinteren. Hvis det har kommet vann i ventilen så kan det ekspandere når det fryser og på den måten lekke ut luft.

Står bilen parkert på gateparkering så kan du heller ikke utelukke at noen faktisk bare har tappet luft fra dekket ditt. Hvis du ikke finner årsaken, og det slutter å lekke luft fra dekket etter det har blitt pumpet opp så kan dette være årsaken. Det er dessverre vanskelig å vite sikkert, men det er en mulighet at det er årsaken også.

Hva koster det å lappe et bildekk

I ordinære arbeidstider hvis du drar til et bilverksted så koster det ofte fra 300-700 kroner å få plugget et bildekk. Dekket vil være fint å kjøre med, og det er totalt ganske mye rimeligere enn å skifte dekk.

Mange som driver med dekk har også åpent på lørdager, spesielt når det er sesong for dekkskifte. Ringer du litt rundt på forhånd så kan dette ofte ordnes på kort tid. Selve jobben tar ofte ikke mer enn 10 minutter, men vær oppmerksom på at hvis dekket har fått stor skade må det noen ganger byttes.

Andre mulige midlertidige løsninger

Står du der på en søndag, eller det er langt til nærmeste dekkverksted, og du egentlig bare må komme deg hjem. Veihjelp kan i mange tilfeller hjelpe deg med enten leiebil eller fikse dekket på stedet.

Noen ganger vil de kunne hjelpe deg så du får kjørt videre, andre ganger vil de kun kunne kjøre deg til et dekkverksted som må fikse eller bytte dekket for deg. Mange har veihjelp inkludert via organisasjoner eller til en lav egenandel via forsikring!

Ønsker du å komme deg videre på egen hånd, men skaden ikke kan fikses med dekkskum eller lignende så kan du prøve å sjekke finn.no. Der vil du ofte finne hjul som selges, passer disse til bilen din så kan du kjøre med det til du får fikset dekket som var ødelagt.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen