Bytte av frontrute/ Steinsprut

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bytte av frontrute/ Steinsprut

Følelsen når du hører lyden av steinsprut er aldri god, spesielt ikke når du tydelig ser hvor den traff i frontruta. Her går vi igjennom hva du skal gjøre når du får en steinsprutskade, og hvordan du kan finne små steinsprutskader i frontruten som du kanskje ikke viste at du hadde engang.

Steinsprut i frontrute

Får du en steinsprut skade i frontruten så burde du helst ha en steinsprutplaster tilgjengelig. Det sørger for at det ikke kommer vann å skit inn der du har fått steinsprang, og det blir mer sannsynlig at skaden kan fikses uten at frontruten må skiftes. Steinsprutplasteret hindrer også at skaden får muligheten til å sprekke opp ytterligere.

For å unngå steinsprut skader er det å holde avstand til bil foran det viktigste du kan gjøre. Den motgående trafikken får du ikke gjort noe med, og du kan ofte få steinsprang fra motgående trafikk også. Når du først får steinsprut i frontruten er det viktig at du får det fikset så fort som mulig.

Hvis du ikke har et steinsprutplaster så fungerer en gjennomsiktig teip over skaden også. Du burde alltid ha med deg minst en av de to tingene i bilen din til enhver tid.

Om steinsprut skaden kan fikses avhenger av hvor du har fått den. Har den kommet over kamera eller en sensor i frontruten, for langt ut i siden, eller at det er en stor steinsprutskade i synsfeltet så er det ikke sikkert at den kan repareres.

Det er uansett bedre å la ett bilglassverksted se på det og vurdere skaden. Som regel kan det meste av steinsprutskader fikses på under 30 minutter. Venter du med å få steinsprut skaden fikset så er det større sjanse for at ruten må byttes, og hvis du får en ny steinsprut skade ved siden av en annen så er det ofte at det ikke kan fikses i det hele tatt.

Frontrute med sprekk eller riper i

Har du fått ripe i frontruten så kan de ikke være noe dype hvis de skal kunne fjernes. Årsaken til slike riper er ofte at vindusviskerne har skitt som sand eller småstein i seg. Det kan også skyldes at det har blitt noe som ikke er egnet til det for å skrape frontruten med.

Kjenner du at det er en ripe som er dyp er det beste å høre med et verksted om det kan fikses. De fleste finner ut at de har riper i frontruten på EU-kontroll når frontruten ikke er godkjent. For hvis ripene kan hindre sikten så blir ikke bilen godkjent.

Kjenner du ikke noe særlig dybde på ripen med tommelen din hvis du holder over ripen så er det mulig at den kan vaskes vekk. Bruk i så fall en ripefjerner på frontruten for å fjerne ripen.

Har du en sprekk i frontruten så er det lite sannsynlig at den kan fikses. Er det en veldig liten sprekk som ser mer ut som en steinsprut skade så er det derimot mulig.

En steinsprang skade som ikke fikses utvikler seg ofte til en sprekk i frontruten. Det er sjeldent at en rute sprekker uten at det har vært en skade der fra før av. Men det kan godt ha vært en veldig liten skade som etterhvert utvikler seg til en stor sprekk i frontruten.

Noen ganger er det litt vanskelig å si hva slags sprekk eller steinsprut en rute kan bli eu-godkjent med. Har du en skade i synsfeltet så blir det en 2èr feil, som vil si at det må fikses og bilen må vises igjen. For skader utenfor synsfeltet er det derimot at det ikke skal være av vesentlig betydning for sikt.

Derfor blir det mer individuelt for hvilke sprekker som blir godkjent på en EU-kontroll. Har du ikke delkasko eller kasko og uansett må betale for ruten selv så kan du selvfølgelig vurdere om du ønsker å vise den på EU-kontroll hvis skaden i frontruten ikke er stor. Men da må du være klar over at du muligens må bytte rute og betale for en ny EU-kontroll en gang til.

De som jobber på et bilglassverksted har ganske god oversikt, men selv de kan heller ikke alltid vite hva som faktisk blir godkjent.

Typisk skade som ender opp med at frontruten må byttes

Vask av frontrute innvendig og utvendig

Det å vaske bort belegget på frontruten om vinteren vil gi deg vesentlig bedre sikt. Er det lenge siden den har fått en skikkelig vask så burde du gi den det både innvendig og utvendig. Det er når sola skinner rett på ruta at du tydelig ser belegget, men det er der uansett og gir deg dårligere sikt en det du egentlig kunne ha hatt.

Innvending så fungerer det godt å bruke en klut med salmiakkvann, du kan også ha litt zalo i. Det fjerner belegget på en god måte, ellers finnes det også mye forskjellig å velge i av produkter laget spesielt for vask av innsiden av frontrute.

Utvendig så vil det å vaske bilen som regel gjøre ruten ren nok. Men du må til med svampen der for at det skal bli skikkelig rent. Og som med innsiden av fronruten så blir det fort skjolder hvis du ikke tørker bort vann etter du har vasket.

Er det lenge siden sist du har skiftet vindusviskerne er det noe som hjelper med å holde frontruten fin også. Og det å bare gi de en liten vask selv om du ikke bytter vindusviskerne er lurt å gjøre når du vasker bilen.

Frontrute med varmetråder

Det er ikke så mange biler som har oppvarmet front rute, men spesielt Ford har hatt dette på mange av modellene sine i ganske mange år.

Oppvarmet frontrute er genialt på vinteren, men du må fortsatt huske å få utbredt steinsprang skader på frontruter med varmetråd.

Hvis frontruten må byttes derimot er det faktisk ikke noe særlig mer det koster for en frontrute med varmetråder i, men frontrutene koster jo veldig mye allerede fra før av.

Hvordan vaske frontruten

Det er faktisk noen som har laget uoriginale frontruter med oppvarming til andre modeller som ikke har blitt levert med varme i frontrute også. Disse koster derimot ofte endel mer siden det ikke er noe som lages i stort antall.

Selve virkemåten er ikke så komplisert. Varmetrådene er som de i bakruten, bare at de er «usynlige». Siden bilen ikke har blitt levert med dette som standard så må strømmen til frontruten kobles på et sted man lager selv, for det er ingen kontakt som ligger klar for det.

Reparere steinsprut skader selv

Ofte vil du ha kostnadsfri fiksing av steinsprut skader hvis du har kasko eller delkasko.

Hvis frontruten derimot må skiftes så kreves det såpass med kompetanse og verktøy at det ikke er noe du får til på en god måte selv. På eldre biler derimot hvor frontruten ikke er limt på samme måte som moderne biler er det ikke så vanskelig å gjøre det selv.

Frontruten er faktisk ikke kun viktig for å sikre deg god sikt, den er en del av det bærende i karosseriet. Som vil si at den er en kritisk del av sikkerheten din hvis du havner i en ulykke.

Ønsker du å fikse steinsprut skade i frontruten selv så finnes det mange forskjellige kit for dette. De fleste av de er best på små steinsprutskader, og du kan få et fint resultat med dette.

Selv om du ikke har kasko eller delkasko og må betale for fiksing av steinsprutskaden selv så koster det som regel ikke mer en 600-700.- kr å få dette fikset. Et kit for å fikse steinsprutskade koster som regel noen hundrelapper uansett, så det er litt begrenset hvor mye du kan spare.

Hvis du fikser en steinsprutskade selv som er i synsfeltet eller hadde gjort at bilen ikke ble EU-godkjent så burde du passe ekstra godt på. For hvis du ikke får resultatet bra nok kan det være du må bytte frontruten etter EU-kontroll. Hvis du derimot hadde fått profesjonelle til å fikse steinsprut skade så vil de som regel kun gjøre det hvis de mener at det er noe bilen blir godkjent med.

En frontrute koster veldig mye, så det å prøve å spare litt penger på å fikse en steinsprutskade selv kan fort ende opp med å koste deg mye mer en det egentlig hadde trengt.

Bytte frontrute

Har du delkasko eller kasko så betaler du som oftest rundt 2000,- kr i egenandel. Har du derimot ikke dette dekket i forsikringen din så må du betale for den selv.

En ny frontrute koster typisk fra 5.000 – 30.000  kroner i vanlige biler, i de aller mest premium bilene som Bentley kan de koste opp mot 50.000 kroner.

Før du bestemmer deg for om du ønsker å kjøpe en ny frontrute burde du forsikre deg om at bilen faktisk ikke kan bli EU-godkjent med ruten, spesielt hvis du er litt i tvil. Du kan også med fordel høre litt rundt med flere verksteder om skaden faktisk ikke kan fikses. Dette er mest aktuelt hvis det er mindre skader, er det en stor sprekk i synsfeltet så kan det som regel ikke fikses.

Du burde høre rundt på forskjellige verksteder for å få den beste prisen. Det å kjøpe ruten et annet sted en der du ønsker den derimot kan by på litt praktiske utfordringer. For det første må du finne et verksted som ønsker å montere en frontrute kjøpt et annet sted. Men du må også få den transportert til glassverkstedet. Får du det derimot mye rimeligere på denne måten kan det jo selvfølgelig vurderes.

I de aller fleste tilfeller vil det derimot være best å både kjøpe og få montert frontruten samme sted. Da vil de også gi kunne gi garanti på frontruten.

Selve monteringen av ny frontrute tar ofte rundt en time, og ikke lenger enn tre timer. Det avhenger både av kapasiteten til verkstedet, og at det tar lengre tid på noen biler.

Frontrute som plutselig sprekker

Når en frontrute sprekker opp så skyldes det som regel at det er en liten skade i frontruten fra før, typisk fra steinsprut. Frontruter har blitt både tynnere og lettere de siste årene, det er positivt for vekten men antall steinsprut skader har også økt.

Det skyldes derimot også andre ting som mer strøing på veien og piggfrie vinterdekk med mykere gummiblanding. Før i tiden hadde også veldig mange biler skvettlapper som hindret at du ga steinsprut til bilen bak deg, eller i motgående kjørefelt. Disse skvettlappene ser du nesten aldri på noen personbiler langs veien lengre.

Som nevnt er det viktigste du gjør når du får en steinsprut skade å få den fikset så fort som mulig, og bruke et steinsprut plaster til skaden er fikset. Etter du har vasket frontruten innvendig og utvendig burde du også gå over den for å se om du har noen små skader i frontruten.

Hvis du har det så kan ruten sprekke opp når du setter på vifta opp mot frontruten for å få det isfritt. Det kan også skje at den sprekker opp hvis du parkerer i sterk påskesol. Har du en steinsprutskade så er det bedre å varme opp bilen via viftene i fotbrønnen og de som ikke peker opp mot frontvinduet.

Det er derimot ingen garanti, for det er temperaturforskjellene som gjør at skaden sprekker opp, så du risikerer at ruten sprekker opp uansett.

Polere frontrute

Polering av frontrute gjør du best med en glass polish for bil. Denne påfører du med en polerduk laget for jobben. Følg instruksjonene nøye, og husk at du må tørke over. Så lenge du har riktig polish så er dette en enkel jobb som gir deg en mye finere og renere frontrute.

Du vil derimot ikke klare å fjerne dype hakk på ved å polere frontruten. Endel verksteder tilbyr også sliping av frontrute. Det gjøres på veldig slitte frontruter, men dette har også begrensninger og veldig dype riper vil sjeldent kunne slipes.

Frontruten regnes som en slitedel, men det er ganske mye du kan gjøre for å holde den fin. Det viktigste er å holde avstand til bil foran, for å unngå steinsprut. Det er uansett mest uflaks det handler om, og steinsprutskader er noe alle utsettes for.

Det å regelmessig vaske frontruten både innvendig og utvendig vil også være lurt for å tidlig avdekke skader og få de fikset før de blir store og kostbare.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen