Har du aldri jekket opp bilen din før er det et par ting du må vite om på forhånd. Det viktigste er å bruke en jekk som er godt egnet for formålet, ha ett godt egnet underlag og bruke de originale jekkpunktene til bilen. Når du har jekket opp bilen skal du aldri ha kroppsdeler under bilen! En jekk kan både skjene til siden eller kollapse på grunn av feil på jekken!
Bruk en god jekk
Det finnes flere forskjellige type jekker, hjemme i din egen garasje anbefaler vil at du kjøper inn en garasjejekk. Saksejekk er fint å ha liggende i bilen til nøds, men i garasjen til hjulskift er det garasjejekk som er best.
Saksejekk – Veldig greit å ha liggende i bilen, men den burde kun brukes til nødstilfelle. Du skal aldri jekke opp en bil når du ikke står på et flatt underlag, med en saksejekk er det ekstra viktig at du ikke gjør det!
En mekanisk saksejekk som denne er god å ha liggende i bilen. Siden de er mekaniske skal det mye til for at de går i stykker og de veier lite, sjekk den ut her!
Problemet med en saksejekk er at den skjener til siden hvis underlaget ikke er helt flatt, grunnen er at den er så smal. Ofte er det nettopp når du punkterer at du også får bruk for en saksejekk siden det er den type jekk som ligger i biler. Prøv derfor å stoppe bilen et så flatt sted som mulig når du punkterer! Les mer om hva du skal gjøre om du har punktert her!
Saksejekker er mekaniske, det vil si at de også er tyngre å bruke for å jekke opp bilen. Ved bruk av saksejekk kan du også bruke planker for å lage et bedre underlag.
Garasjejekk – Skifter du hjul hjemme selv så er en garasjejekk en veldig god investering. Forskjellen fra en mekanisk saksejekk er stor, både at den står mye mer stabil men også at det er mye mindre anstrengende fysisk.
Les om hvordan du bruker støttebukker riktig her!
Garasjejekker er stort sett hydrauliske gulvjekker som bruker hydraulikk olje som skaper et trykk når du drar håndtaket til jekken ned. Hydraulikk oljen skaper trykket og stemplet blir skyvet fremover, på denne måten fungerer den hydrauliske jekken for å jekke opp bilen. For at bilen skal jekkes ned er det en lufteventil som gjør at stemplet kan gå tilbake igjen og bilen jekkes ned.
Det er noen forskjeller mellom garasjekker. For det første hvor solide de er, f.eks. om de har gummi eller mer solide hjul. Hvor mange tonn de kan løfte er også en stor forskjell ikke minst for hva de koster. Andre forskjeller er mellom hvor lave biler de kan jekke opp, her finnes det egne lave jekker. Det finnes også jekker som kan løfte ekstra høyt opp som er egnet for SUV-er.
Med en kraftig jekk som denne fra Bahco har du meget god stabilitet, det gir deg også veldig kontroll når du jekker opp og ned biler! Sjekk den ut hos Staypro!
Hydraulisk søylejekk – På mange måter lik virkemåte, men utformet som en søyle og kalles også flaskejekk. Brukes mest for høyere biler, og ofte er de for høye til å få inn under biler med normal høyde. Brukes også ofte til tyngre kjøretøy!
Pneumatisk jekk / Luftjekk – Disse brukes mest på verksteder.
Fordelen med en luftjekk er at du kan komme til under bilen der hvor det ellers vill vært vanskelig. Det går også fort å jekke opp bilen!
Finne løftepunkt/ jekkepunkter
Er du usikker er det første du burde gjøre å lese i instruksjonsboken til bilen din! Gjør du dette stiller du også mye sterkere hvis det oppstår skade. Det har vært tilfeller hvor det har blitt jekket opp biler og elbiler som har ført til skader i hundretusenkroner klassen!
Så lenge du jekker opp bilen på et jekkfeste, har et godt underlag og bruker en jekk som passer til bilen din er det ingenting å frykte. Legg deg fysisk ned å lys opp så du ser at jekkfestene er i god stand, er det rustent skal du ikke bruke jekkfestene! Det må først utbredes av et verksted.
Mange ser fort hvor jekkfestene er, men det å sjekke instruksjonsboken for om det er noe spesielt som gjelder for bilen før den jekkes opp er veldig viktig! Husk at bilen også skal stå i gir og med brekk på når bilen jekkes opp så den ikke kan trille.
Pass på dette når du jekker ned bilen
Om du skal gjøre noe mer en hjulskift som å skifte bremser så alltid bruk støttebukker, gjerne bruk det når du bare skifter hjul også! Om du ikke gjør det er det lurt å legge et hjul under bilen langs kanalen når du har bilen jekket opp. Om uhellet skjer vil det gi mindre skade siden bilen ikke får like mye kraft når den treffer hjulet som ligger under bilen istedenfor å falle helt ned på bakken.
Før bilen jekkes ned skal hjulmutterne være satt på hjulet, men de strammes først ordentlig til når bilen er jekket helt ned. Sørg for at det ikke ligger verktøy eller noe annet i veien før bilen jekkes ned. Med en garasje/hydraulisk jekk så vris ofte håndtaket for å åpne luftingen. Prøv å jekk den opp og ned før du bruker den på bilen for å få følelsen av hvor sensitiv den er, og ikke minst at du vet hvordan den skal stilles for å jekke ned.
Har du punktert? Les hvordan du fikser det raskest mulig her!
Bilen skal jekkes rolig ned! Derfor burde du også teste jekken først så du har en følelse av hvor sensitiv jekken en. Med en saksejekk så jekkes den uansett ikke raskere ned en hva du sveiver den ned, det er fordi den er mekanisk.