Har du tomt (flatt) batteri på bilen din er en startbooster genial å ha.
Nyere biler etter 2000 har veldig mye elektronikk i seg, og det å få starthjelp med startkabler kan være risikosport. Det vil være mye tryggere å bruke en startbooster så lenge den brukes på riktig måte. Grunnen til det er at den gir riktig mengde spenning (strøm) i motsetning til startkabler som kan gi variert spenning.
Hvordan bruke en startbooster
Før du starter å koble til er det veldig viktig at du sørger for at startboosteren er skrudd av.
Den kobles til med + polen som er rød til den polen på batteriet som også er rød (+ skal på +).
Når det er gjort skal jord som er den sorte som er merket (-) festes til karosseriet eller en bolt. Den sorte kabelen sørger for jording og det er derfor viktig at den festes til noe som er en bolt eller en del av karosseriet. Hvis du ikke finner noe å feste jordingskabelen til kan du feste den til minus polen på batteriet. Det er den som er sort eller merket med (-).
Følg anvisning fra produsenten – Ikke vri om nøkkelen for å prøve å starte bilen lengre enn det produsenten av starthjelperen har skrevet. Det kan gjøre skade hvis du ikke følger anvisningen. Ikke gjøre noe som produsenten fraråder selv om det kan være fristende når du ikke får start på bilen din.
Usikker på om bilen er tom for strøm?
Hvis det ikke er noen lys som går på når du setter i tenningen eller at fjernlåsen på bilnøkkelen ikke fungerer er det tegn på at batteriet er flatt. Prøver du å starte bilen men hører at starteren går langsomt når du vrir om nøkkelen (tenningen) er det også tegn på at batteriet er nesten helt tomt.
Les mer om hvordan du kan finne ut hvorfor bilen ikke starter her.
Ikke prøv å vri starteren lenge hvis du merker at den går langsomt, enten må du lade batteriet først eller prøve med starthjelper (startbooster). Hvis det ikke hjelper kan batteriet være ødelagt eller at det er noe annet som er feil, les hvordan du tester batteriet med en batteritester her. Hvis du etter å ha ladet batteriet eller brukt startbooster får start på bilen er det lurt å kjøre en lengre tur så bilen lader opp batteriet. Hvis du opplever at bilen ikke starter igjen etter å ha kjørt en tur er det sannsynligvis batteriet eller dynamoen som er ødelagt. Dynamoen lader batteriet når bilen kjører.
Er det batteriet som er ødelagt? Les hvordan du bytter det her.
Lad startboosteren
Hvis du ikke husker å lade starthjelperen innimellom er du like langt. En start booster som er tom for strøm er like nyttig som et batteri som er flatt, altså ikke nyttig i det hele tatt. Lad gjerne startboosteren hver 30-90 dag for å sørge for at du har nok strøm på det. Om produsenten anbefaler hyppigere ladding så følg den anvisningen.
De fleste startboostere tar ofte lang tid å lade opp, og det varierer hvordan lader som følger med. Mange har kun lader til hjemmet 230v mens andre også har 12v plugg så du kan lade i den opp i bilen. Vi vil uansett anbefale å lade startboosteren i hjemmet
Hvilken Startbooster burde du kjøpe
Det finnes mange forskjellige startboostere på markedet. Å gå for de aller rimeligste er nok ikke det lureste. Det er tross alt når du virkelig trenger den at du kommer til å få bruk for en startbooster, derfor er det veldig greit å legge litt penger i den. Sjekk at starboosteren er laget for å kunne gi så mye strøm du kommer til å trenge når bilen din har flatt batteri. Noen startboostere har også ekstra funksjoner som at de kan lade telefonen din. En startbooster/ starthjelper er ikke det samme som en billader. En billader lader sakte opp batteriet ditt, mens startbooster gir mye strøm på kort tid så bilen klarer å starte. Så selv om du får gang i bilen igjen må du huske at batteriet fortsatt er så godt som tomt for strøm. Kjør derfor en ekstra lang tur så batteriet blir litt ladet opp. Så er det beste å bruke en bil lader for å få ladet opp batteriet igjen.

Med en Startbooster/ Hjelpestarter liggende i bilen trenger du ikke frykte flatt batteri! Sjekk den ut her!
Vanligvis skal ikke et batteri gå tomt for strøm. Er det fordi du har glemt å skru av lysene eller lignende så er det en naturlig forklaring på hvorfor batteriet har gått tomt for strøm og bare å lade det opp igjen. Skylles det derimot noe annet må du feilsøke litt. Det letteste er å sjekke hvor mye spenning det er på batteriet. Når det er fulladet skal batteriet ha 12,6 Volt, ikke bruk noe strøm i bilen når du måler spenningen for det skal være når batteriet ikke gir spenning til noe. Det kan komme litt an på hvilke temperaturer som er ute når du måler, men det vil gi deg en god indikasjon på tilstanden på batteriet.
Er batteriet i orden er det andre ting du må se på. Som oftest er det noe med dynamoen (den som lader batteriet) eller noe imellom dynamoen og batteriet. Les mer om bytte av dynamo her.