Test av muttertrekker til hjulskift! Disse er best

Hjem » Blog » Verktøy » Test av muttertrekker til hjulskift! Disse er best

For de fleste av oss er det flere ganger i året at hjul må skiftes, kanskje på flere biler også. En muttertrekker gjør jobben veldig mye smidigere. Men er det sånn at alle muttertrekkere klarer jobben med å skru ut boltene til hjulene? Nei det er det dessverre ikke. Sitter boltene altfor hardt, og kanskje er litt rustne også er det ikke noe muttertrekkere klare. Da er det enten med trykkluft eller manuelt med ett ekstra jernrør eller lignende det må gjøres for å få nok moment. Heldigvis sitter som regel boltene ikke så hardt fast, spesielt ikke hvis det er du selv som skrudde de inn forrige gang.

Den aller største forskjellen mellom muttertrekkere er om de går på batteri, luft eller nettstrøm (230V).  De på batteri er bedre, og gjør jobben enda enklere, men de koster også veldig mye mer enn de på nettstrøm. I tillegg så slipper du å ha en kabel som alltid er i veien.

Hvor sterk må muttertrekker være?

For å løsne bolter skal muttertrekkeren helst være så sterk som mulig, da skal den bare klare å skrus ut. Det som er problemet hvis den er altfor kraftig og du ikke er godt kjent med maskinen så kan du veldig fort skru inn altfor hardt. Lettmetallfelger skal f.eks. ofte kun skrus inn med moment på ca. 110nm, det er fort gjort å skru inn bolter mye hardere enn det hvis du er uforsiktig.

Hvis du hovedsakelig skal bruke den til å bytte hjul så er det viktigste at den er sterk nok, at det har momentfunksjoner er også kjekt. Men det er uansett ikke så bra at du ikke trenger en momentnøkkel for å gå over boltene.

For å gjøre de harde jobbene som å skru ut bolter når du skal skifte hjul så burde du ha kraftpiper. Disse pipene tåler mye, bruker du piper fra et pipesett som egentlig ikke er ment for jobben så kan du fort ødelegge de. For kraftige skruer er også en slagtrekker veldig fin å bruke. Forskjellen mellom de rimelige og dyrere er at med de dyrere får du mer kraft, men du får også flere innstillinger for hvordan du kan bruke kraften. Det er gull verdt å ha spesielt når du skal bruke den til mer krevende jobber enn hjulskifte.

Test av muttertrekkere for hjulskift!

Det som virkelig skiller de rimelige fra de som koster mer et at de dyre er egentlig ikke muttertrekkere, det er slagtrekkere som kan brukes til veldig mye inkludert å bytte hjul. Skrur du en del selv på bil så er en skikkelig slagtrekker gull verdt. Det er også mer som skal til for at du skrur over bolter enn hvis du bruker skrallesett, siden du ikke har vinkel fra siden som når du bruker en skralle.

DEWALT DCF921N-XJ – Best for de fleste, rimeligst i testen!

Muttertrekker – Kompakt design!
DEWALT DCF921N-XJ
609 løsrivningsmoment nm (406 Nm tiltrekningsmoment)

Dewalt sin muttertrekker er perfekt for de som ønsker kvalitet på budsjett,
denne får jobben gjort!
Sjekk prisen

Bosch GDS 18 V-LI HT – Kraftigst, best, og mest kostbar

Muttertrekker – Kraftigst i testen!
Bosch GDS 18 V-LI HT 
Hele 650 nm Dreiemoment

Skal du ha det beste er dette muttertrekkeren for deg! Ulempen er at hvis du skrur mye
på bilen selv så er den ikke så kompakt og det er steder du ikke kommer til.
Sjekk prisen

Milwaukee M18 FIW2F12-0X – Kompakt design gjør den best for de som skrur selv på bil!

Muttertrekker – Kompakt design!
Milwaukee M18 FIW2F12-0X
339 nm Dreiemoment

Perfekt for deg som skrur mye på bil selv på grunn av det kompakte
designet.
Sjekk prisen

Momentnøkkel og muttertrekker

Hvis du skrur endel så vil du fort oppdage at det ikke kun er til hjulskift at en momentnøkkel er veldig fint å ha. Uten så har du ikke sjans til å få momentet helt riktig. Husk at når du etterstrammer hjulene så må du også gjøre det med momentnøkkel.

Momentnøkkel
Teng Tools
Dreiemoment fra 40-210 nm
Sjekk prisen

Les mer om momentnøkler her!

Slagtrekker, slagbor eller muttertrekker?

Slagbor brukes for nettopp det å bore, i både metall, treverk og betong. Forskjellen derimot mellom slagtrekker og muttertrekker varierer veldig fra hva butikkene selv liker å kalle de. Noen ganger er de kalt begge deler, det du derimot må være obs på er om de har feste for pipe eller torx som standard. Muttertrekker har som standard feste for pipe, som brukes ved hjulskifte. De som har feste for torx er best til alle de andre småjobbene, som å drille inn metallskruer. Begge to har samme slagfunksjonen, men brukes til forskjellige jobber.

Skifte av hjul – Annet utstyr du burde ha til dekkskifte

Husk at du må skru inn boltene for hånd så du vet at de står riktig. Hvis de er litt skjevt satt inn og du bruker muttertrekker så gjør du fort veldig mye skade, og det er veldig krevende å få fikset sporene til hjulmutterne. For å løsne hjulboltene er det ikke så mye å tenke på. Det er når du skal skru de inn igjen det fort kan skje feil. Det beste er å bruke maskinen litt på andre bolter først, så du får litt følelsen av maskinen. Da kan du gjerne bruke en momentnøkkel for å sjekke hvor hardt du skrur inn også, men husk at det vil variere etter hvilke bolter og piper du bruker.

Skru inn boltene med muttertrekker så de fortsatt trengs å strammes litt for hånd. Så bruker du en momentnøkkel for å stramme de til med helt riktig moment.

En god jekk er gull verdt å ha. Den som ligger i bilen kan du bruke til nød hvis du punkterer langs veien. Men da ville jeg egentlig anbefalt å ha med en støttebukk, eller legg ett hjul inn under for sikkerhetsskyld. De jekkene so følger med i bil er ikke gode, og hvis du i tillegg står på ett ujevnt underlag så er det veldig viktig med noe ekstra sikkerhet.

Får du ikke løs bolten med muttertrekker så er det latmannsarm som gjelder. Du kan også bruke ett jernrør som forlenger hvis det er nødvendig med enda mer kraft. Hvis bolten sitter så hardt fast så er det en indikasjon på at noe er galt, så se godt over etter du har fått løsnet bolten.

Hvis hjulet sitter fast så kan du lese om hvordan du får det løst her.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen