Hvordan teste bilbatteri – Unngå flatt 12V batteri

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bilelektronikk » Hvordan teste bilbatteri – Unngå flatt 12V batteri

Testing av bilbatteri er viktig av flere grunner. Et bilbatteri varer ikke evig, selv om du jevnlig vedlikeholdslader det. Eldre biler som kunne dyttes i gang er historie for de fleste, og derfor blir du fort stående å vente på veihjelp hvis du har flatt 12v batteri.

Om du står i den situasjonen akkurat nå med flatt batteri så gjelder det å bruke en startbooster eller startkabler for å få strøm til batteriet dit. Vedlikeholdslading er også ekstra viktig gjennom vinteren. Når det er veldig kaldt ute så hjelper det å ta med batteriet innendørs for å få det varmt. Det er viktig å huske at selv om du kjører en ny elbil så er det fortsatt kun et vanlig 12v batteri elbilen også bruker for å starte opp!

Det er hovedsakelig to metoder som brukes for å teste bilbatteri. Enten med et multimeter eller en bilbatteri tester, begge metodene fungerer veldig bra. Det er også mulig å få testet bilbatteriet hos verksteder. Når du har testet bilbatteriet trenger du ikke å bekymre deg igjennom vinteren for om det plutselig ikke vil starte. Et dårlig batteri vil etterhvert gjøre at du ikke får start, og det er typisk de dagene hvor det er skikkelig kaldt ute!

Hvordan teste bilbatteri med en batteritester

En mekanisk batteritester tester om batteriet kan starte når det er kaldt ute. Batteriet skal være fulladet når du bruker en mekanisk batteritester på det. Mekaniske batteritestere kan bli varme, så pass på at du holder der du skal (i håndtaket).

Stort sett alle biler har ett 12 Volts batteri, selv elbiler har det. Når du bruke strøm i bilen så tappes det for strøm, og når det i tillegg er kaldt ute så trenger bilen mer strøm for å starte. Det er derfor det typisk er på de dagene hvor det er kaldest, og du helst ikke vil stå ute å holde på med bilen at batteriet er tomt for strøm. Derfor er det lurt å ta en test av batteriet for å vite om det er modent for å skiftes ut.

Bilbatterier kan være farlige, aldri tenn lighter eller slå med noe som kan lage gnister rundt ett batteri. Du hadde nok blitt overrasket over hvor mye skade selv ett lite bilbatteri kan gjøre. Helst burde du bruke beskyttelsesbriller og hansker, det har mye å si hvis uhell skjer. Du må også passe på du alltid kobler minus og pluss på riktige sted på batteriet. Minus (-) skal alltid på minus (-) og pluss (+) skal alltid på pluss (+)

Du skal ha minst 75% strøm på bilbatteriet, men det er like greit å lade det helt opp før du tester det. For hvis du har mindre strøm på det så burde det lades opp uansett, og batteriet har godt av å bli vedlikeholdsladet.

Hvordan du bruker batteritesteren – Vi tar her for oss den vi har brukt i testen, har du en annen må du følge bruksanvisningen nøye for den. Koble til batteritesteren etter du har skrudd av bilen. Da ser du hvor mange volt du har på batteriet. Så hold inne load testeren i 10 sekunder, det simulerer en kald start av bilen. Så leser du av på måleren hvilken tilstand batteriet er i.

Når du har holdt knappen inne i 10 sekunder så ser du veldig enkelt på måleren hvilken tilstand batteriet er i.

Mekanisk batteritesterSjekk prisen

Teste bilbatteri med multimeter

Det er veldig enkelt å sjekke hvor mye strøm du har på batteriet med ett multimeter. Men for å lese av hvor mye strøm det har mens bilen starter så trenger du ett multimeter som har min/max funksjon. Det er dette som gir deg verdier som du kan bruke til noe, det er greit å bare måle batteriet uten min/max funksjon også, men for å virkelig finne ut om batteriet er bra eller ikke så må du måle det med ett multimeter som har denne funksjonen.

Hvor godt ladet er batterietSpenningSpenning
12V6V
100%12.76.3
75%12.46.2
50%12.26.1
25%12.06.0
Utladet11.95.9
Vi har tatt med 6 Volt batterier også, men så godt som alle biler har 12V bilbatterier.

For å måle spenningen på batteriet så setter du det på (DC) som er likestrøm, velg intervallet som passer ofte er det 5-20 V som er intervallet. Siden batteriet er 12V så er det viktigste at intervallet er over og under 12V. Du kan måle batteriet når bilen er skrudd på også, da skal det være 14V siden bilen lader, på eldre biler er det ikke alltid at du kan måle det når bilen står stille. Når bilen er skrudd av er det 12,7 Volt du helt skal måle, da betyr det at batteriet er fulladet. Hvis du måler under 12 Volt så vil det si at batteriet ikke er som det skal, men du kan ikke nødvendigvis konkludere med at det er batteriet som er problemet.

Måle bilbatteri med multimeter som har Min/maks funksjon. Når du skal måle dette må batteriet være fulladet. Siden multimeteret bruker litt tid før det viser målingen vil du ikke klare å få pålitelige målinger uten denne funksjonen. Mål mens du starter bilen, og da skal den laveste spenningen du har målt være over 9.6 Volt. På denne måten måler du at batteriet faktisk er bra nok til å kunne starte bilen.

Multimeter med min/maks funksjon
Fluke 115 EUR
Sjekk prisen

Trenger du et nytt bilbatteri? Sjekk utvalget!

Det er om vinteren det kreves mest av bilbatteriet. Er du sikker på at batteriet er dårlig så er det ikke så mye vits i å vente med å bytte det ut, spesielt hvis du vil unngå at det blir så dårlig at du ikke får start på det en dag. Det er ikke farlig å kjøre med ett dårlig batteri, men det er veldig irriterende når du ikke får start på bilen. Hvordan du bytter bilbatteriet kan du lese om her.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen