Unngå flatt 12-Voltsbatteri i elbil – Elbiler har to batterier!

Hjem » Blog » Elbil » Unngå flatt 12-Voltsbatteri i elbil – Elbiler har to batterier!

Elbiler har blitt utrolig populære i Norge, men mens alle fokuserer på de store hovedbatteriene, så blir ofte 12 Voltsbatteriet oversett. Det snakkes mye om hvor stort og bra batteri det er i elbiler, dette er nok også litt av årsaken til at det lille batteriet fort blir glemt av elbileiere.

Selv om det er det store batteriet som sørger for at du får kjørt langt så er du helt avhengig av det lille 12 Voltsbatteriet også. Derfor er det viktig at dette får vedlikehold, og blir byttet ut når det er nødvendig.

Mange er ikke engang klar over at elbiler også har ett 12V batteri

Ebiler har faktisk et 12V batteri i tillegg til det store hovedbatteriet. Dette batteriet driver bilens elektriske systemer som lys, radio, vindusviskere, startsperre, elektronisk håndbrekk, varme i setene. Faktisk det meste av elektronikk som ikke er knyttet direkte til fremdriften av bilen.

Viktigheten av 12V batteriet i elbil

Mens hovedbatteriet fokuserer på å drive motoren, tar 12V batteriet seg av nesten alt annet. Et flatt 12V batteri kan derfor gjøre at bilen ikke starter, selv om hovedbatteriet er fulladet. Du kan også risikere å få stans mens du kjører hvis 12 Voltsbatteriet lades ut. Ett 12V batteri kan derfor føre til ganske store problemer om det ikke får vedlikehold eller blitt byttet ut når det skal.

Hvordan lades 12V batteriet opp?

De fleste som kjører elbil har også hatt en fossilbil tidligere, det er det samme 12V batteriet som sitter i elbilen også. Hvor fossilbilen fikk strøm fra dynamoen så varierer det litt hvordan elbiler lader opp 12V batteriet.

Det aller vanligste er at 12V batteriet lades via hovedbatteriet, via en DC-DC omformer. Dette fungerer stort sett veldig bra, men går 12V batteriet tom så vil du heller ikke kunne lade hovedbatteriet som igjen gjør at du ikke får ladet bilen uten ett fungerende 12V batteri.

Noen andre elbiler lader 12V batteri når bilen lader, eller kun når du kjører. Om det er tilfellet for din bil kan korte kjøreturer om vinteren være grunnen til at 12V batteriet går flatt eller ikke varer så lenge. Les lenger ned for hvordan du tester batteriet!

Lade opp 12V batteriet

Det er også mulig å lade 12V batteriet med en ekstern lader, men dette er sjelden nødvendig med mindre bilen har stått stille over en lengre periode uten at elbilen har stått til lading. Altså at begge batteriene har vært helt utladet.

Hvis 12V batteriet svikter, vil du merke det. Bilen kan nekte å starte, elektriske systemer kan svikte, og i verste fall kan du bli stående fast. Ofte vil dører heller ikke fungere som gjør det vanskelig å idet hele tatt komme inn i bilen!

Førstehjelp ved flatt 12V batteri

Hvis du opplever at 12V batteriet er flatt, kan du bruke en startbooster som en midlertidig løsning. Men det beste er å få batteriet testet og eventuelt byttet. Det kan uansett alltid være lurt å ha en liten smartbooster liggende i bilen! Les hvordan de brukes her!

For å forlenge levetiden på 12V batteriet, er det viktig med regelmessig vedlikehold. Dette inkluderer blant annet å holde det rent og sørge for at det er tilstrekkelig ladet. På elbiler er sjeldent vedlikeholdslading nødvendig. Men 12V batteriet må typisk byttes etter 3-5 år.

Hva koster det å bytte 12V batteriet?

Prisen for å bytte et 12V batteri kan variere, men ligger ofte på mellom 1000 og 3000 kroner, avhengig av bilmodell og batteritype. Dette er noe av det første som ofte må byttes på en elbil.

Selv om det kan virke unødvendig anbefaler vi at 12V batteriet byttes så fort du enten får varsel om det er dårlig, eller du tester det og finner ut at det er dårlig. Du risikerer veldig mye om du kjører rundt med ett dårlig 12V batteri. Det er veldig kjedelig at det lille batteriet gjør at bilen stopper eller at du ikke kommer deg inn i bilen.

Bytte batteri selv vs på verksted

Mens det er mulig å bytte batteriet selv, er det ofte anbefalt å få det gjort på et verksted for å unngå eventuelle komplikasjoner. Kjenner du til hvordan det skal gjøres på din bil, og du får gjort det på en trygg måte er det ofte ganske enkelt.

Men elbiler er mer kompliserte, derfor er det ikke alltid det bare er å koble av det gamle batteriet og bytte til ett nytt! Sørg for at du vet hva som gjelder for din elbil før du bytter batteriet selv! Les hvordan du bytter batteri selv her!

Startbooster til elbil og andre metoder for å lade opp batteriet

En startbooster kan være en livredder i nødsituasjoner. Det finnes også andre metoder som solcelleladere, men disse er ofte mindre effektive.

Når du skal velge en startbooster, se etter en som er kompatibel med din bilmodell og som har gode anmeldelser.

Hvordan unngå flatt 12V batteri i elbil?

Den beste måten å unngå et flatt 12V batteri er å bruke bilen regelmessig. Det er også viktig å være klar over at batteriet ikke har forventet levetid på mer enn 3-5 år. Vi har laget en guide for hvordan du selv sjekker tilstanden til batteriet ved å teste det, les hvordan du gjør det her!

Kjører du bilen nesten helt tom for strøm så vil også endel elbiler kutte ut ladingen til 12V batteriet. Har du ett dårlig 12 Voltsbatteri kan det vær nok til at batteriet blir helt flatt.

Hvorfor har elbiler 12 Voltsbatteri

Selve hovedbatteriet til elbiler er ofte 400V eller til og med 800V. Det fungerer dårlig med det meste av annet elektronikk til bilen som 12 Voltbatteriet forsyner. Det kunne vært mulig, men det ville krevd omformere og det kunne vært en sikkerhetsrisiko ved f.eks. en kræsj.

Derfor brukes det 12V batteri til de samme tingene i elbiler som i andre fossilbiler. Dette er ett system som fungerer veldig bra og det sjeldent er feil på. Unntaket er hvis batteriet ikke byttes ut i tide, det ikke lades opp eller det ikke testes for å sjekke om spenningen er riktig!

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen