Hvor mye koster service på elbil? – Dette er hva de gjør på service av elbil

Hjem » Blog » Elbil » Hvor mye koster service på elbil? – Dette er hva de gjør på service av elbil

Har du nylig kjøpt deg en elbil, eller vurderer å kjøpe en så vil det å ta service på elbil bli en hyggelig overraskelse for mange. Ikke bare skal de ofte sjeldnere inn til service, men det er som regel billigere også!

Dette gjøres på service av elbil

En elbil har en veldig mye enklere, og faktisk veldig pålitelige motorer. Det er sjeldent mye problemer med elektriske motorer, og det er mye færre deler i en elektrisk motor enn i en forbrenningsmotor. Med færre deler blir det også mindre som kan gå i stykker. Det er heller ingen tradisjonell girkasse, siden elbiler har tilgang på kraften med engang.

En forbrenningsmotor har mye slitedeler som etterhvert må skiftes ut, og dyrere servicer som registerreim skifte. Dette er noe du helt slipper unna med en elbil.

Bortsett fra selve motoren, så er det derimot fortsatt endel som må gjøres på service for en elbil også. Spesielt hjuloppheng, bremser, kjøleanlegg er like viktig å sjekke på elbiler.

Mange vil kunne spare veldig mye penger på å årlig få tilsyn på bremsene på en elbil. Grunnen til det er at bremsene ikke brukes like mye som på en fossilbil, siden elbiler kan bremse med regenerering. Dette gjør at elbiler får mye overflaterust på bremsene, ved å smøre opp bremsene vil de kunne vare mye lengre enn ellers.

Tilsyn av høyspentkablene og det som har med batteri og elektrisk motor er også noe som gjøres på service. Selv om de sjeldent bytter noe, så er det viktig at det blir sjekket av fagfolk så tilstanden til det elektriske anlegget er god.

På nye elbiler så må du også overholde endel servicer for å opprettholde nybilgarantien. Heldigvis pleier ikke disse servicene å koste så mye. Endel ting kan du også gjøre selv, uten at det går utover nybilgarantien. Spesielt kupefilter er noe de fleste enkelt kan bytte selv, og det skal ikke påvirke nybilgarantien. Les hvordan du bytter kupefilter selv her!

Selv om du tar servicene du skal ta så burde du allikevel vedlikeholde godt på egenhånd, det vil spare deg for mye penger i det lange løp. Utenom vask og vanlig vedlikehold er det å sjekke etter lekkasjer, og se over gummipakninger i dører f.eks. ting du burde gjøre ganske jevnlig.

Hvis det ikke gjøres noe med vil det ofte etterhvert føre til større skader, og da er det ofte et verksted som må ta jobben med å fikse skadene istedenfor å ta det selv mens det enda er lett å fikse.

Ved dårlig vedlikehold, for eksempel at bilen ikke vaskes så kan garantien for lakk bortfalle. Det vil spesielt være hvis det kan bevises at dårlig vedlikehold har ført til skader som ellers ikke ville oppstått.

Hvor mye koster service på elbil

Det har etterhvert kommet veldig mange elbiler på markedet, og derfor varierer også prisene mye!

Gjennomsnittlig vil det koste rundt 6000 kroner i løpet av de tre første årene når elbilen er ny, det vil si to tusen kroner i året de tre første årene. Når bilen er utenfor garantitiden kan det komme mer kostbare reparasjoner. Mange velger også en utvidet forsikring som gjelder drivverk, det kan være en god trygghet når elbilen lenger ikke har nybilgaranti.

Hvordan ta service selv!

Dette er kun gjennomsnitt og det vil være vesentlig dyrere og billigere avhengig av produsent og merke. Du kan finne ut prisen for din bil ved å kontakte forhandler, men du kan også henvende deg til andre godkjente verksteder så lenge de følger produsenten sine krav til service.

Er det billigere med service på elbil?

Generelt så er det rimeligere å utføre service på en elbil, men det er kun til en viss grad. Grunnen til at service er billigere er fordi du ikke trenger å skifte olje, bytte registerreim og andre ting som kun gjelder for forbrenningsmotorer.

Har du en ny elbil er det fortsatt veldig viktig at du tar service på den, og de første årene er service på mange elbiler faktisk kun en visuell sjekk. For deg som kunde er det derimot veldig viktig at du tar de servicene som kreves for å opprettholde nybilgarantien.

Det er heller ikke noe i veien med å høre om det er noen ting på servicelisten du kan gjøre på egenhånd, men da må du være sikker på at de godkjenner at du kan gjøre det. I praksis vil det være små ting som kupefilter de vil kunne la deg gjøre på egenhånd.

Det er lite på en elbil av batteri og lignende som kan koste deg noe så lenge du er under garanti, og du har brukt bilen på en forsvarlig måte. Derfor dukker det heldigvis opp store overraskelser. Av andre slitedeler vil det derimot etter noen år dukke opp deler som må byttes.

Om du bruker merkeverksted eller ikke er helt opp til deg, men sørg for at nybilgarantien blir opprettholdt. Det er store kostnader den kan spare deg for, og derfor må du sørge for at du ikke gjøre noe som gjøre at du kan miste den.

Hvor ofte elbiler skal på service

Akkurat hvor ofte elbiler skal på service varierer mellom elbil produsentene, men til felles for alle så er det lengre eller likt for tilsvarende fossilbiler fra samme bilmerkene.

Mange operer med en årlig service, eller 30 000 kjørte km avhengig av hva som inntreffer først. Endel andre merker har hvert andre år, men da også ofte med 30 000km kjørte kilometer som maks grense.

Det er viktig at du overholder det du som bileier må gjøre for at du opprettholder garantien på bilen. Det betyr ikke at du må bruke et merkeverksted.

Verkstedet du bruker må derimot utføre servicen slik som merkeverkstedet ville gjort, og bruke materiell og deler av minst like god kvalitet. Hvis dette ikke gjøres kan det by på problemer for deg i ettertid.

Går du til ett seriøst verksted så har de kontroll på dette, men forhør deg uansett på forhånd så det ikke er noe tvil.

Kan du ta service på elbilen selv?

I teorien kan du ta service på elbilen selv, men det ville ikke vært lurt å gjøre det mens elbilen fortsatt er under garanti/ reklamasjons perioden.

Alt som angår høyspent i elbilen må du heller ikke røre. Dette er ikke noe hvem som helst kan røre, og mange mekanikere er faktisk heller ikke godkjent for å jobbe med det på elbiler!

Når bilen etterhvert blir eldre, og slitedeler skal byttes ut så er en elbil mye likere en vanlig bil en det mange tror. Men ikke begynn å skru på elbilen din før du har gjort litt undersøkelser for slitedelene du har tenkt til å bytte ut.

Hvor mye kan man spare på å kjøpe elbil?

Heldigvis er det mye du kan gjøre selv! Og du trenger ikke nødvendigvis å benytte deg av merkeverkstedet hvis de er dyrere enn andre og du ikke ønsker å gjøre jobben selv.

Et godkjent verksted vil også kunne teste batteri og det som angår delene som er unikt for en elbil. Det kan være veldig lurt å få dette sjekket før bilen ikke lenger har noen garanti, for det er ofte snakk om veldig kostbare deler.

Ikke vent helt til utløp av garantien/ reklamasjons retten utløper før du tar opp dette med forhandler. Noen verksted utfører dette for deg, og det heter en garantiutløpstest. Det er ikke noe du trenger å ta hos et merkeverksted!

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen