Dieselpartikkelfilter rens og vanlige problemer med DPF

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Eksos » Dieselpartikkelfilter rens og vanlige problemer med DPF

Har du nettopp kjøpt deg ny bil, eller bruktbil med DPF så er det endel du burde sette deg inn i. Både hvordan du kan vedlikeholde det, men også hva du må gjøre for å kunne reklamere hvis det går i stykker. DPF er kostbart å bytte, derfor er det viktig å ha et kjøremønster som vedlikeholder DPF!

Hvordan dieselpartikkelfilter fungerer

Forkortelsen er DPF, og det er den som brukes på engelsk også. I Norge omtales det ofte som bare partikkelfilter og ofte mer spesifikt som dieselpartikkelfilter. Formålet til DPF er å reduserer utslipp, og uten dette filteret ville de også heller ikke bestått utslippskrav.

Det er hovedsakelig sot DPF skal filtrere, og selve filteret sitter i eksosanlegget. Dieselbiler er kjent for å være problematiske i bymiljøer siden de forurenser mye, og det er nettopp derfor det også er påbudt med dieselpartikkelfilter.

Det er noe alle nye dieselbiler har, og mange finner først ut av at de har det etter at bilen har vært på service, eller at det kommer opp feilmelding for DPF.

For at denne soten så er DPF utsyrt med flere sensorer, for en dieselbil som kun brukes til korte kjøreturer vil kunne tette partikkelfilteret. Når soten som filteret fanger opp så vil filteret tettes hvis det ikke blir varm og omgjort til aske.

Selve filteret er endel av eksosen, men sitter ganske nærme motoren. Dette gjør at det fortere blir varmet opp enn det som er lengre ute på eksosen. Det varierer litt akkurat hvor det sitter, noen er rett på turboen. Mens andre sitter montert bak katalysatoren.

Filteret kan være laget av forskjellige materialer, men som regel et keramisk materiale som ligner litt på en bikube. Selve filteret lagrer soten, som er skadelig for miljøet. For at DPF skal kunne fortsette med dette uten å tette seg så er man avhengig av det dette blir forbent. For at det skal bli forbrent så starter regenerering som kan igangsettes på flere forksjellige måte.

DPF passiv regenerering – Dette er egentlig veldig smart, så lenge det blir gjort som det skal. Når du oppnår driftstemperatur i bilen så vil varme fra eksosanlegget være nok til å starte passiv regenerering

For at bilen skal starte passiv regenerering så må bilen kjøres over litt tid, ofte 35-40 minutter. Det er ikke nok at bare bilen blir varm, men selve eksosanlegget må også bli varmt nok. Du må også kjøre over en viss hastighet, og helst i ganske jevn fart.

Siden mange ikke har dette kjøremønstret så kreves det aktiv regenerering. Aktiv regenerering fungerer ved at bilen tilfører ekstra drivstoff (diesel) for at temperaturen på eksosen skal bli høyere. Ved å gjøre dette bil eksosen varm nok til at soten i dieselpartikkelfilteret blir brent.

Når dette gjøres så reduseres de miljøskadelige utslippene fra bilen.

Aktiv regenerering varer typisk i 10 minutter, og krever også at du kjører i en viss hastighet (typisk 70km/t +).

Når DPF regenerering aktiveres så er ECU også med på å gjøre dette. Det er flere ting som aktiveres, og viften vil ofte kjøre fortere mens drivstofforbruket øker.

Merker du en merkelig lukt, som kommer spesielt fra under bilen kan det også være lukt fra soten som har blitt brent under regenerering. Mens du kjører kan turtallet være høyere enn hva det normalt ville vært. På mange biler vil også den aktive stopp/start funksjonen ikke fungere mens dieselbilen regenerer.

Selv om det er med dieselbiler at de fleste forbinder partikkelfilter så har nyere bensinbiler også et filter som heter bensinpartikkelfilter. Det er også der for å forbrenne partiklene, og vil aktivere aktiv regenerering under ganske like forutsetninger som det DPF gjør.

Med et bensinpartikkelfilter har du også passiv regenerering. Derfor vil det variere etter kjøremønster hvor ofte man opplever aktiv regenerering både på bensin og dieselbiler.

Har bilen din partikkelfilter?

Alle nyere dieselbiler har dieselpartikkelfilter, det vil si dieselbiler førstegangsregistrert etter 2008. Endel dieselbiler før dette har også dpf, du kan sjekke registeringsdata hos vegvesenet om bilen din har det.

Se hos vegvesenet om bilen din har partikkelfilter! Du kan også søke opp motoren din for å finne ut om bilen din har DPF.

DPF Varsellampe og tett filter

Det er flere symptomer på tett dieselpartikkelfilter, hvor varsellampe og motorlampe er det mest vanlige. Du kan også merke at bilen kjører ujevnt. I kalde Norge burde alle som kjører i en dieselbil tilpasse seg dette.

Kaldstarting og korte kjøreturer burde ikke være det bilder med DPF brukes mest til. Og du burde ta lange turer hvor partikkelfilteret får forbrent for å unngå tett dieselpartikkelfilter.

Hvis du får opp varsellampe for DPF så skyldes dette ofte mye småkjøring, eller at du kjører i lave hastigheter. Soten som DPF samler opp blir ikke forbrent og filteret begynner etterhvert å tette seg siden det aldri får forbrent soten.

Har du en diesel eller bensinbil med partikkelfilter så burde du lese deg opp på hva produsenten mener du skal gjøre for å holde filteret vedlike. Ikke bare for at du skal unngå problemer, men da har du også gjort det som skal gjøres hvis det blir problemer mens bilen fortsatt er innenfor garanti/ reklamasjonsrett.

Det norske klimaet med mye kaldstarting, hvor det tar lengre tid før eksosen blir varm nok er også med på å bidra til at mange kjører rundt med et partikkelfilter som har sot som burde vært forbrent.

Ofte når DPF lampen kommer opp, så merker du også at bilen ikke kjører som normalt. Det er i hovedsak to ting du kan gjøre når du får opp denne varsellampen.

Så fort lampen for DPF kommer på så kan du fortsette å kjøre, men da skal du kjører fort nok til å aktivere regenereringen. For at eksosen er varm nok så burde du helst kjøre med høyere turtall enn vanlig. Ofte vil dette være nok til at filteret får renset seg.

Ved å ligge i et lavere gir, for eksempel fjerde gir og du kjører på motorveien i en ca 40 minutter så vil ofte varsellampen forsvinne. Har du derimot et kjøremønster som tilsier at filteret egentlig burde ha blitt renset nok til vanlig så er det ikke sikkert at dette løser problemet.

Hastigheten når du gjør dette burde være tilsvarende det som er lov på landevei, og gjerne motorvei hvor det ofte er enklere å ha jevn hastighet.

DPF varsellampen er mest en varsling om at regenerering må settes i gang, men det kan også betyr at filteret har større problemer. Hvis du overser feilmeldingen vil bilen ofte gå i limp mode/ nødmodus. Hvis det går så langt at det skjer vil ofte nye biler både komme med flere feilmeldinger, men også si at du må oppsøke et verksted.

Heldigvis kan du som regel ganske enkelt unngå dette ved å kjøre bilen så regenereringen starter. Det er veldig viktig at du kjører helt til varsellampen forsvinner, ellers er ikke regenereringen fullført. 

Sett deg inn i hvordan varslingen er på bilen din. Ved å stoppe bilen når du får opp DPF varsel kan du risikere at du får en regning på 20 000,- + for å bytte DPF filter. På endel biler så indikerer blinkende DPF lys at bilen trenger en rens av filteret.

Ved å ta en diagnose av bilen kan man finne ut hva problemet skyldes. Det kan være en mye rimeligere feil enn at DPF må byttes også.

Burde du kjøpe dieselbil med DPF?

Når du først finner den bilen du vil ha så er det fort å bli ivrig, men mange kjører i en bil som ikke passer til behovet deres.

Alle nyere diselbiler fra 2009 skal ha dieselpartikkelfilter, som reduserer de skadelige miljøutslippene. Spesielt på vinterstid og i bymiljøer er det veldig viktig at dieselbiler har dette.

Kjører du mye i byen, og ofte korte turer så burde du faktisk heller kjøpe en bensin eller elektrisk bil. Ikke bare fordi du DPF kommer til å bli sotet ned, men dieselbiler passer generelt bedre til langkjøring.

For de aller fleste vil også en dieselbil være lite egnet som bil nummer to i familien. De brukes ofte til de korte turene. Da vil ikke partikkelfilteret ha de riktige forutsetningene for å starte forbrenningen av soten som er lagret i filteret.

Med de riktige forutsetningene og at du har et kjøremønster som passer for en diselbil så er de veldig gode biler. DPF er laget for å vare bilens tid ut, og når bilen brukes som den skal så gjør de faktisk ofte det også! Det vil kunne gi deg en dieselbil som bruker lite drivstoff og DPF som ikke byr på problemer. Noen biler har derimot et intervall på når DPF skal byttes.

Rens av DPF – Dette er mulighetene

Går DPF i stykker så er det kostbart, og du får sjeldent byttet det til under 20 000kr, og ofte endel tusenlapper mer.

Har det gått så langt at bilen er i nødmodus så vil du ofte måtte dra til et verksted for å få hjelp. Det er ikke alltid at filteret må byttes, men det er ofte tilfellet. Når det først skjer vil du ikke kunne kjøre fort nok til å starte regenereringen.

Selv om det har blitt sagt av noen at DPF skal kunne vare bilens levetid så er det en sannhet med modifikasjoner. Endel produsenter har også et intervall på at DPF burde skiftes rundt 120-140 000 km. Dette er verdt å tenke på hvis du skal kjøpe en brukt dieselbil hvor det ikke har blitt byttet DPF.

Dette er grunnen til at rens av filteret sjeldent er en god ide. De fleste som vurderer rens av DPF har allerede et tett filter, hvor bilen ikke selv klarer å starte regenereringen. Da kan det friste å slippe unna en stor regning for bytte av DPF.

Det finnes i hovedsak to typer rensing av DPF. Hvor den enkleste er kjemikalier på sprayboks som du selv tilsetter. Motip er en av leverandørene som har rensemiddel på sprayboks for DPF.

Skal du prøve deg på dette er det først og fremst veldig viktig at du følger bruksanvisningen til punkt og prikke. Det er nok ikke noe å anbefale på nyere biler, spesielt ikke hvis den har noe slags garanti.

De som prøver det nok er nok de som håper på å få et partikkelfilter de kan bruke en stund til, hvor bilen ikke har veldig stor verdi. Hvor langt bilen har kjørt med DPF er en faktor du burde ta med i vurderingen.

Har bilen kjørt langt, men fortsatt er en bil du ønsker å ha i mange år kan det være at DPF må skiftes ut. Det er ingen garantier for at denne løsningen hjelper deg med tett partikkelfilter!

Noen har også spesialisert seg på rens av DPF. Dette gjøres på litt forskjellige måter, men mange tilbyr tjenester hvor de demonterer filteret for så å vaske det. Om det er en like god løsning som å kjøpe et nytt partikkelfilter er vanskelig for oss å si.

Det er mye rimeligere enn et nytt filter, men har du tenkt å ha bilen i mange år så kan det i mange tilfeller være at det ville vært bedre å bytte det. Hvis du skal gjøre det så burde du i det minste sjekke opp verkstedet som tilbyr det, og være sikker på at det gjøres på en god måte.

Nærmer bilen seg slutten, men du gjerne vil ha den litt til er det mye å bruke 20 000 på et nytt filter. Denne løsningen koster endel mer enn middelet du får kjøpt som kan brukes selv, men er fortsatt mye billigere enn et nytt filter.

Vær oppmerksom på at det noen ganger er en gitt tid bilen ikke skal brukes på etter vask av DPF, det kan være snakk om opp til to døgn.

Bytte av dieselpartikkelfilter

Det første du burde gjøre hvis du mistenker at bilens DPF må byttes er å få bilen på verksted. For det er ikke alltid at filteret faktisk må byttes selv om du kanskje mistenker det. Ved å ta en diagnose så kan verkstedet finne ut endel, og det blir lettere for deg å få konstatert sikkert hva feilen er.

Er bilen under garanti så har du en god sak for å få byttet filteret på garantien. Hvis bilen er utenfor garantien, men produsenten har oppgitt at det skal vare bilens levetid ut så kan du ha en mulighet. Det er derimot sjeldent det løser seg så enkelt, og skal du prøve deg på dette burde du også være sikker på at du i det minste har et kjøremønster som er likt det de krever.

Det norske og kalde klimaet gjør at partikkelfiltrene rett og slett må byttes ut oftere. Lengre sør i Europa er det ikke vanlig at de må byttes, spesielt ikke like ofte!

Både jobben og filteret til sammen koster ganske mye (15000- 30000 kr). Finner du ut at du måtte bytte DPF vil det kunne være mye å spare på å høre rundt på forskjellige verksteder. Du får også ofte kjøpt filteret til en langt rimeligere pris hos andre aktører enn merkevareforhandleren.

Bytte av DPF selv

Start med å ta en diagnose, og feilsøk alt du kan. Dette vil ikke bare potensielt kunne spare deg for mye penger, men også gjøre at du blir helt sikker på hva feilen faktisk er.

Ved diagnose så kan det også tas en tvungen regenerering, dette kan være løsningen for mange og gjøre at de slipper å skifte DPF umiddelbart. Har bilen gått i nødmodus så er dette ofte eneste måten å få startet regenerering.

Det kan friste å bytte ut DPF selv, og mange vil klare det på egenhånd. Men du må gjøre mye av jobben under bilen, så du burde ha gode arbeidsforhold hvis du har tenkt til å gjøre det på egenhånd.

Før du bestemmer deg for om du skal gjøre det selv, eller la et verksted ta jobben for deg så er det viktig at det blir feilsøkt ordentlig! Det er flere som har byttet DPF uten at det egentlig var selve filteret som var problemet.

Det som gjør jobben vanskelig er at det er trangt, og du må kunne komme godt til under bilen. Det er ofte endel annet du burde fjerne for å komme ordentlig til, og ikke minst burde du skifte ut både sensorer og pakninger.

Får du hjelp av en som kan det så er det noe som er mulig å få til på egenhånd, men vit at jobben fort vil by på litt problemer med ting som sitter godt fast! Du burde absolutt finne en god instruksjon for hvordan det gjøres på bilen din før du starter!

Etter at jobben er utført vil det som regel være nødvendig å få tatt en diagnose. Endel biler har også dette lagt inn som et serviceintervall, og da burde du det registreres.

DPF Delete – Fjerning av partikkelfilter

Noen velger å fjerne innmaten i DPF, for å unngå problemer med partikkelfilteret. Dette er veldig uheldig for de som utsette for de skadelige utslippene som kommer fra dieselbiler.

Mange har kommet igjennom EU kontroll uten at dette har fått konsekvenser, mest fordi det ikke har blitt målt. Det finnes også diverse tuning firmaer og verksteder som koder om ECU så det ikke kommer feilmeldinger.

Husk at det både av hensyn til lokale utslipp og eventuelle feil på eu kontroll ikke burde gjøres. Nyere og strengere krav på EU kontroll gjør at dette vil oppdages.

Hvis det fattes mistanke om  fjerning av DPF så skal det måles, selv om det ikke kommer feilmeldinger med OBD kontroll. Oppdages dette vil du ha gjort mye jobb for ingenting, og du må både sette inn fungerende DPF, og ha bilen på en etterkontroll.

Fjerning av DPF uten å omprogrammere vil noen ganger fungere en liten stund. Men bilen vil fortsatt oppføre seg som om den har DPF, og det vil si at eksosanlegget vil få en høyere belastning enn hva det ellers ville fått. De som ikke har fjernet DPF uten å kode om vil etterhvert få problemer med høyere drivstoffinnsprøytning blant andre ting.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen