Katalysator – hva den gjør og alt du trenger å vite

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Eksos » Katalysator – hva den gjør og alt du trenger å vite

Helt siden 1989 har katalysator vært påbudt i nye personbiler i Norge, det var mange biler som fikk katalysator allerede på 70-tallet. Heldigvis så er det sjeldent du merker noe særlig til katalysatoren, men den har gjort og gjør fortsatt veldig mye bra for miljøet.

Hva en katalysator gjør

Katalysatoren sin oppgave er å redusere utslipp av forurensede gasser, du kan faktisk se på bilder fra storbyer at det var mye mer utslipp i køer på gamle bilder. Noe av grunnen til at dieselbiler møtes med restriksjoner, høyere bomregning osv. skyldes at katalysatoren i dieselbiler har høyere NOx utslipp enn bensinbiler.

Det er forskjell på katalysatoren som brukes i diesel og bensinbiler. De fleste bensinbiler bruker en treveiskatalysator. Grunnen til at det heter treveiskatalysator er fordi den reduserer utslippet av tre forskjellige gasser, disse er: NOx, Co og HC.

Før katalysatoren kom så inneholdt bensinen bly, det gjør den ikke lenger siden de katalytiske edelmetallene ikke er aktive hvis bensinen inneholder bly.

Når eksosen går igjennom katalysatoren starter en kjemisk prosess som heter katalyse, og det er derfor det heter nettopp en katalysator.

Tyveri av katalysator

Heldigvis er ikke tyveri av katalysator så utbredt i Norge, men det har skjedd flere ganger. I USA er dette blitt ett stort problem.

Grunnen til at katalysatorer stjeles er av to grunner. De er som regel ganske enkle å stjele hvis du har riktig verktøy, pluss at de er enkle å omsette på grunn av høy pris på de edle metallene de inneholder. Det er platina, palladium og rhodium som er de kostbare edle metallene i katalysatoren.

Det varier hvor mye av de edle metallene som er i katalysator. Desto større motor en bil har, jo mer må katalysatoren rense og derfor inneholder de også mer av de edle metallene. Eldre biler hadde også mindre effektiv katalysator og derfor inneholdt de mer av de edle metallene.

Hvorfor noen biltyper er ekstra utsatt for tyveri av katalysator er derfor ikke tilfeldig. Det er gjerne biler med stor motor. Eller biler hybrid biler som Toyota Prius, grunnen til det er at de kjører lite på forbrenningsmotoren. Mange hybridbiler brukes mest på elektrisitet, og derfor vil ikke katalysatoren bli brukt så mye. Når en katalysator blir brukt mye forsvinner de edle metallene etterhvert og de er derfor ikke like lukrative å stjele.

Tyveri av katalysator skaper store problemer når det skjer, for du burde ikke kjøre bilen uten en katalysator. Noen biler vil uansett ikke kjøre uten katalysatoren. Hvis katalysatoren er kuttet av så vil det bli ekstremt varmt, og hvis du da kjører bilen kan det fort skje at noe under bilen smelter.

Dette er hvordan selve katalysatoren ser ut, når den er godt brukt ser den enda mer ut som en bikube.

Ødelagt katalysator – Dette er mulighetene

Før i tiden så varte ofte ikke eksosanlegget i så veldig mange år, dette er heldigvis noe som faktisk har blitt mye bedre. Katalysatoren må faktisk ofte aldri byttes ut i bilens levetid.

Det er selvsagt ingen garanti for det, og begynner bilen å bli gammel og har kjørt langt så er det ikke veldig uvanlig hvis du etterhvert trenger en ny katalysator.

Ofte så er det når bilen skal på EU kontroll at det blir avdekket om katalysatoren er defekt. Feil på katalysatoren kan du ofte merke via noen symptomer fra bilen din:

  • Merkbar mindre effekt fra motor
  • Redusert akselerasjon
  • Lukt i bilen, kan sammenlignes med lukten fra råtne egg
  • Motor dør ut raskt etter du har skrudd den på
  • Dårligere drivstofføkonomi
  • Motorlampe som lyser (les feilkode med engang!)

(Disse symptomene kan også skyldes andre ting, så det er veldig viktig å feilsøke før du bytter ut noe av eksosen)

Bytte eller fikse katalysator

Hvis katalysatoren din er ødelagt så er det i noen tilfeller at du kan fikse den selv. Det er ofte mest relevant hvis målet er å få bilen Eu godkjent. Har du en nyere bil så skal egentlig ikke katalysatoren gå i stykker, og det er noe som burde dekkes av reklamasjon.

Hvis du får feilkode P0420 så betyr det at det er feil på katalysatoren i bank 1. Det er den delen hvor du skadelige gassene blir renset, det er derfor en feilkode du ikke bare kan se bort i fra men som må utbredes.

Selv hvis du får feilkoden P0420 så er det endel ting du kan gjøre selv før du bestiller en verkstedtime for å bytte ut katalysatoren. Du kan selvsagt få ett verksted til å feilsøke for deg også. Det letteste er å se etter luft lekkasjer, de kan også være i motorrommet. Det kan være pakninger eller plastkoblinger som lekker luft, og dette kan føre til at du får opp feilmeldingen.

Er selve katalysatoren ødelagt så må den byttes ut, det er for å komme igjennom utslippskravene.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen