Kjølevæske tank

Hvilken kjølevæske til bilen din – Ikke gjør feil her!

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Klima og Kjøling » Hvilken kjølevæske til bilen din – Ikke gjør feil her!

Prinsippet med kjølevæske og virkemåten er faktisk ganske lik som den alltid har vært selv i moderne biler.

Kjølevæske og frostvæske er det samme, i hvert fall i Norge siden all kjølevæske som selges også er frostsikker. Det kan derimot være at i andre land hvor frost ikke er ett problem være at de skiller mellom kjølevæske og frostvæske med tanke på om den faktisk er frostsikker.

Finn ut hvilken kjølevæske som passer til din bil

Les i instruksjonsboken for å se hvilken kjølevæske du skal ha. Men vær samtidig veldig oppmerksom på at det er samme farge på frostvæsken i bilen fra før av som den du fyller på med.

Det er forskjell på om du ønsker å bare bytte ut kjølevæsken eller om du skal spyle ut og rense fordi du vil bytte farge siden noen har fylt på feil farge før. Hvis du bare skal bytte ut kjølevæsken med en ny av samme type så er det ikke viktig at du får spylt og renset systemet 100%. Det er som regel en tappeplugg under radiatoren, er det vanskelige å komme til så kan du ofte bruke en av slangene som kobler til radiatoren også. Hvis du derimot må rense siden det skal en annen type kjølevæske på så må systemet renses veldig nøye. Hvis du ikke gjør det så kommer det til å sitte igjen rester i termostaten og flere andre steder. Og da kommer kjølevæskene som ikke er like til å reagere på hverandre, det ser du tydelig på fargen til kjølevæsken etterhvert. Les mer om hvordan å bytte termostat her!

Bytte av kjølevæske

Kjølevæsken har flere viktige oppgaver. Den skal kjøle ned motoren så du oppnår optimal driftstemperatur. I tillegg skal kjølevæsken sørge for at kjølesystemet ikke fryser, pass på når du etterfyller at du blander ut kjølevæsken riktig. Ofte selges kjølevæsken som konsentrat og du må blande den ut med vann selv.

Det varierer litt hvor ofte kjølevæsken burde byttes ut, følg anvisningen fra både bilprodusenten og leverandøren av kjølevæsken og bytt den ut etter det intervallet som anbefales først. Hvis det ikke er angitt så burde du bytte ut kjølevæsken hvert tredje år.

I tillegg til dette så er det veldig lurt å sjekke frysepunktet til kjølevæsken, hvis det fryser om vinteren så kan det ødelegge motoren. Du sjekker enkelt frysepunktet til kjølevæsken med ett instrument laget for det.

Optisk frostvæsketester – tester frostvæske, spylervæsker og batterisyre

Symptomer på at du har lite kjølevæske

De fleste nye biler vil varsle om du har lite frostvæske på bilen, gitt at sensorene faktisk fungerer. Hvis du ser at motortemperaturen stiger høyere enn den vanligvis pleier å gjøre så kan det være ett tegn på at du har lite kjølevæske, da burde du skru av bilen. Det å kjøre med for høy temperatur på motoren er ikke bra i det hele tatt, det samme gjelder hvis motoren ikke blir varm også. Siden kjølevæske bruker glykol vil du ofte kunne lukte at det er noe som er galt, siden lukten av glykol er spesiell og ikke en lukt du vanligvis lukter fra bilen din.

Hvis det lyser for kjølevæske i displayet, men du sjekker kjølevæskenivået og det er kjølevæske på så kan det skyldes at det er sensoren som er ødelagt. Men det er bedre å få tatt en diagnose før du begynner å skifte ut sensorer.

Bruker bilen din kjølevæske

Hvis du opplever at bilen din bruker kjølevæske så er det viktig at du finner ut årsaken til det raskt. Moderne biler skal i utgangspunktet ikke bruke kjølevæske, er det snakk om veldig lite derimot så er det ikke nødvendigvis ett problem så lenge du får etterfylt.

Kjølevæskesystemet er ett lukket system, det vil si at hvis det forsvinner kjølevæske så har du en lekkasjen. Noen ganger kan det derimot være at lokket ikke har sittet helt på og derfor litt kjølevæske har forsvunnet. Ofte så er det i mellom koblinger at lekkasjer kommer, det enkleste er å feilsøke mens motoren er i gang for å se hvor det faktisk lekker.

Bruk av tetningsmiddel for kjølevæskelekkasje

Fristelsen kan fort bli stor for å bruke et tetningsmiddel for å stoppe en kjølevæskelekkasje, men det er ikke den beste måten å gjøre det på. Er det en bil du har lyst til å ha i noen år så kan du like så godt fikse det med engang, for med tetningsmiddel er det godt mulig at det stopper lekkasjen. Men min erfaring er at lekkasjen kommer tilbake etter en stund, og da ofte med en større lekkasje enn du hadde fra før av.

 Hvis du ikke klarer å se hvor lekkasjen kommer fra så er det beste å ta den med til ett verksted hvor de kan trykkteste kjølevæskesystemet, da blir det mye enklere å finne lekkasjen. Det er spesielt vanskelig å finne lekkasjen når den er liten. Noen ganger er det bare en o-ring som det lekker litt fra, og dette er ikke så enkelt å se selv. Det er derimot viktig at du får det utbredet, for en lekkasje blir som regel større og større ganske raskt.

Kjølevæske til elbil

De fleste elbiler har kjølevæske som vanlige biler med glykol i seg. Kjølevæskesystemet i en elbil brukes for å ta vare på batteriet. Som all annen kjølevæske så skal kjølevæsken i elbiler byttes ut etter noen år også. På endel elbiler så bryter du faktisk garantien hvis du gjør det selv, uansett om du fint hadde klart å gjøre det selv. Det er selvfølgelig veldig dumt å gjøre, derfor må du følge intervallet og få kjølevæsken byttet når elbilen er på service.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen