Hvordan bytte kjølevæske – Viktig Vedlikehold!

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Klima og Kjøling » Hvordan bytte kjølevæske – Viktig Vedlikehold!

Bytte av kjølevæske er noe som skal gjøres med faste intervaller. Har bilprodusenten ett intervall som er kortere enn hva produsenten av kjølevæske har burde du alltid velge det korteste intervallet. Typisk er det ca. hvert tredje år kjølevæske skal byttes, men gjør du det oftere kan det spare deg for mye problemer som rustdannelser i kjølesystemet.

Det er flere viktige ting du må passe godt på ved bytte av kjølevæske, men det aller viktigste er at du bruker riktig kjølevæske. Bruker du feil kan det faktisk føre til motorhavari! Les mer om å finne riktig kjølevæske her!

Pris for bytte av kjølevæske – Dette er hva det koster

Verksted – Her vil det variere etter om du får en rabatt hvis det inngår i en større service. Det vil stort sett koste fra rundt 1000 kroner å få byttet kjølevæske, men det er flere faktorer som spiller inn og derfor kan det være både billigere og dyrere. Spør alltid flere verksteder på forhånd for å få en bedre pris.

Om du gjør jobben selv – Bytte av kjølevæske koster noen hundrelapper når du gjør jobben selv. Litt avhengig av mengde og frysepunkt/ kvaliteten til kjølevæsken. Sjekk ut kjølevæske til gode priser fra Eurodel her!

Hvordan bytte kjølevæske selv

Bytte av kjølevæske er en jobb de fleste klarer å få til på egenhånd, men det er viktig å følge prosessen nøye.

Verktøy – Arbeidet med å skifte frostvæske krever ikke mye verktøy, og det er noe de fleste har fra før av. Du trenger en beholder til kjølevæsken som får plass inn under bilen. Rennende vann fra vannslange, pipesett og ny kjølevæske.

Motoren skal ikke være varm når du bytter kjølevæsken, væsken vil være nært kokepunkt når bilen er varm og derfor er det også direkte farlig og gjøre det når bilen er varm. Varmeanlegget skal være stilt inn til varmeste nivået før du begynner å tappe ut kjølevæsken.

Plasser beholderen under bilen før du skrur ut tappepluggen, og åpne lokket til radiator. Bruk gjerne hansker og sørg for at du ikke kommer i kontakt med kjølevæsken. Den gamle kjølevæsken skal levers inn til en miljøstasjon. Det er lurt å sjekke i instruksjonsboken for bilen din før du starter, eller finne en som gjelder for bilen din på nett. Grunnen er at det varierer hvor lufteskruer er, og om du har en dreneringsplugg eller om du må koble fra nederste slangen til radiatoren for å tappe ut kjølevæsken.  

Når det har rent ut kan du med fordel skru av reservoartanken og rengjøre den i rent vann. Skyll godt igjennom og gjør helst det samme med slangene som går ut fra den.

Flushe/ Rense Radiator – Koble på igjen slanger du har brukt for å tappe ut kjølevsæsken, eller skru inn tappepluggen igjen. Nå skal det fylles vann på radiatoren, du må ikke bruke en vannslange med det er det enkleste hvis du har tilgang. Sørg for at du uansett bruker helt rent vann. Når du gjør dette er det lurt å bruke en radiatorrens samtidig. Når radiatoren er nesten fylt opp så sørg for at varmeapparatet er stilt inn på det varmeste, og viften i kupeen er på. Deretter start motoren og la bilen stå på tomgang i minst 10 minutter, men pass godt på at den ikke overoppheter!

Deretter følg samme metode igjen for å tappe ut væsken fra kjølesystemet, men vent til kjølevæsken har kjølt seg litt ned!!. Etter dette burde det spyles igjennom med vannslange. Bruk vannslangen rett i påfyllingslokket på radiatoren og spyl igjennom til vannet som kommer ut fra dreneringen er rent.  Sjekk at alle pakninger er gode, dette er en typisk årsak til at lekkasjer fra kjøleanlegget kan oppstå.

Før du kjøper inn kjølevæske så står det som regel i instruksjonsboken hvor mye kjølevæske du trenger. Husk at hvis blandingsforholdet er 1:1 så trenger du bare å kjøpe inn halvparten siden halvparten skal være vann. At du får blandingsforholdet riktig er kritisk for ellers blir frysepunktet lavere.

Når du skal fylle på med den nye kjølevæsken så sørg først for at du er helt sikker på at det er riktig kjølevæske, og at den har lavt nok frysepunkt for hvor du befinner deg. Fyll radiatoren først, og deretter ekspansjonstanken. La bilen stå på tomgang og etterfyll på ekspansjonstanken, nivået vil synke litt i starten. Motoren burde bli driftsvarm og sjekk nivået nøye i starten etter du har byttet kjølevæske. Systemet er lukket og når det ikke lenger er systemet skal ikke nivået gå ned noe særlig med mindre det er en lekkasje.

Hvorfor du ikke burde bruke vann som kjølevæske

Den viktigste grunnen til å ikke bruke vann som kjølevæske er fordi du risikerer å glemme å bytte ut vannet før det blir minusgrader ute. Skjer det vil vannet ekspandere og du kan få ett veldig uhyggelig motorhavari. Derfor er det lurt å teste kjølevæsken når du kjøper en bil!

Vann som kjølevæske har heller ikke helt så gode egenskaper, selv om det kan brukes om sommeren. Om du bruker vann er det også større sjanse for at det kan oppstå mer rust, som er veldig uheldig. Bruk kjølevæske og ikke vann!

Test kjølevæsken selv

For det første er det lurt å alltid skifte kjølevæsken med jevnlig mellomrom, for det gjør at du unngår havari og problemer med overoppheting som ellers kunne vært unngått. Sjekk også jevnlig at nivået er riktig. Det er også lurt å åpne lokket til reservoartanken og sjekke at det kun er kjølevæske der med jevne mellomrom.

Det er også lurt å sjekke med ett instrument/ Kjølevæske tester hva frysepunktet faktisk er! Bruk en som denne!

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen