ECT Sensor – Feilsøke og bytte av ECT Sensor

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Klima og Kjøling » ECT Sensor – Feilsøke og bytte av ECT Sensor

Feil på ECT sensor er ikke veldig uvanlig, spesielt når bilen begynner å bli endel år. Heldigvis er det enkelt å bytte ut sensoren selv, eller hvis du vil at ett verksted skal gjøre det for deg!

Hva er en ECT Sensor

En ECT sensor er en «Engine Coolant Temperature Sensor» ofte også kalt Water eller Coolant Temperature sensor. Selv om den heter Engine/ motor sensor så er det kjølevæsketemperaturen i motoren som sensoren måler.

Sensorens målinger går fra sensor, til ECU (motorstyringsenheten). Fra ECU sendes informasjonen blant annet til dashbordet hvor du leser av temperaturen på motoren. På eldre biler vises det analogt hvor varm bilen er, mens nyere biler har en digital visning for motortemperaturen.

Hva koster det å bytte ECT Sensor

En ECT Sensor koster ofte rundt ett par hundre kroner, og i mange tilfeller under 100 kroner også. På ett verksted vil det også koste litt for feilsøking, pluss arbeidet. Å bytte en ECT sensor vil koste fra rundt 1.000 kroner og oppover, hvor mye feilsøking som må til har også veldig mye å si.

Grunnen til at det kan bli mer kostbart er at det kan også være termostaten, eller det elektriske/ kabler og ikke selve ECT sensoren som det er feil på.

Skal du gjøre det selv kan du teste om ECT Sensoren er ødelagt før du bytter den ut, det vil gjøre det lettere å finne sikkert ut hva feilen skyldes.

Kjøp ECT sensor på nett!

Stort utvalg av termostater til alle biler
Sjekk utvalget!
Finn riktig ECT Sensor med reg nr søk!

Vanlige symptomer på feil/ defekt ECT Sensor

Motorlampe – Det første som skjer ved feil på ECT sensor er som oftest at motorlampen lyser. Ved feilsøking med diagnoseapparat er feilkodene P0115, P0116, P0117, P0118 og P0119 vanlige koder som har med ECT sensoren å gjøre.

Overoppheting – Hvis ECT sensoren ikke måler riktig kan det føre til at kjølevifte/radiotorvifte ikke starter. Det igjen fører til overoppheting av motoren. Hvis bilen oppdager at det er feil på ECT, at den ikke får en måling vil ofte viften gå uansett siden bilen vil gjøre det den kan for å beskytte motoren mot overoppheting.

Høyt drivstofforbruk – Hvis ECT sensoren leser en kaldere temperatur enn hva som er reelt, så fører det til høyere drivstofforbruk. Når bilen er kald så tilføres det mer drivstoff for at blandingsforholdet mellom luft og drivstoff skal gi riktig forbrenning. Dette vil også føre til sort eksosrøyk siden drivstoffet ikke blir forbrent i motoren som det skal.

Mindre kraft – Dette er en konsekvens av at ECU får feil informasjon om temperaturen til bilen. Når det skjer blir blandingsforholdet feil og det oppstår ikke perfekt forbrenning som igjen gjør at du vil få mindre kraft ut av motoren.

Hvordan bytte ECT Sensor selv

Ved bytte av ECT sensor er det viktig at bilen har fått kjølt seg ned, det kan lekke ut kjølevæske når sensoren skrus ut.

Hvor sensoren er varierer litt, men som regel ganske nærme termostaten. Ved å følge kjølevæskeslange fra radiator kan du finne den. Noen ganger er den montert på blokka og andre ganger i ett plastdeksel utenpå, det hender også at det er flere ECT Sensorer! Derfor er det viktig å alltid starte med diagnose.

Mange symptomer kan også forveksles med de som forbindes med defekt termostat, les mer om hvordan den byttes ut og vanlige symptomer på feil med den her.

Start med å koble fra klipsen, og deretter skru ut sensoren. Sørg for at du bytter med riktig sensor, vær oppmerksom på at det kan lekke ut kjølevæske. Bruk ny pakning som følger med ECT Sensor. Etter bytte er det viktig å sjekke at feilkoder ikke kommer tilbake, og at alle symptomer forsvinner. Pass også ekstra godt på lekkasjer og at temperaturen som vises i dashboard ser riktig ut, det er viktig at motoren holder stabil driftstemperatur.  

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen