Hvordan bytte termostat – Symptomer på feil

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Motor » Hvordan bytte termostat – Symptomer på feil

Bytte av termostat er en enkel jobb de fleste får til på egenhånd, og det kan også gjøres ganske raskt på ett verksted. Det er ikke uvanlig at mekaniske termostater etterhvert går i stykker.

Heldigvis er mekaniske termostater ganske rimelige, om huset til termostaten er ødelagt/ sprekt opp blir det litt mer kostbart. Vi anbefaler å alltid feilsøke med ett diagnoseapparat før du begynner å bytte deler du ikke er helt sikker på at faktisk er ødelagt.

Hva koster det å bytte termostat på bilen

Kun en mekanisk termostat koster typisk fra 100 kroner og oppover. Må hele termostathuset byttes er det fort fra 600-700 kroner og oppover. Gjør du jobben selv og har skrudd litt fra før er dette en jobb du kan gjøre på kort tid og som koster veldig lite å gjøre selv.

Hva jobben koster på ett verksted vil variere, men under 1.000 kroner er det nok ikke mulig å komme inkludert en mekanisk termostat. Det å høre rundt med flere verksteder er lurt, og ikke minst benytte seg av garanti om bilen fortsatt har det.

Vanlige symptomer på feil/ defekt termostat

Mekaniske termostater er ganske enkle i konstruksjonen, men det er ikke uvanlig at de slutter å fungere etterhvert. De virker ved at når væsken er varm så åpnes termostaten på grunn av varmen og væsken slippes igjennom så den kan kjøles ned i termostaten. Motsatt er når bilen er kald, så er væsken også kald. Derfor åpnes ikke termostaten opp så motoren raskere skal varmes opp for å oppnå driftstemperatur.

Mekaniske deler vil etterhvert gå i stykker, men termostaten er heldigvis ikke veldig vanskelig eller tidkrevende å bytte ut. Termostaten vil  enten være konstant i åpnet eller lukket posisjon

Åpnet posisjon – Veldig ofte vil dette resultere i at motorlampen lyser, og ved feilsøking med diagnose er P0128 en vanlig feilkode. Feilkoden sier at det tar lengre tid enn vanlig å oppnå driftstemperatur, derfor kan den også skyldes feil på f.eks. ECT sensor.

Når termostaten står fast i åpen posisjon vil motoren også bruke lengre tid på å bli varm, og ikke alltid oppnå driftstemperatur i det hele tatt. Siden motoren ikke blir varm vil det heller ikke komme varme i kupeen innvendig i bilen.

Lukket posisjon – Hvis termostaten er fast i lukket posisjon er det vanlig at motoren kan overopphete. Kjølevæsken kommer ikke igjennom termostaten når den er lukket og kommer derfor heller ikke til radiatoren for å bli nedkjølt. Det er heller ikke uvanlig at dette kan føre til lekkasjer. Enten fra termostathuset eller slanger i kjølevæskesystemet. Grunnen er at det væsken blir varm og derfor klarer ikke kjølevæskesystemet lenger å være tett. Her kan du forsiktig kjenne på om noen av slangene er mye varmere enn de andre, det kan være en indikasjon på at termostaten er fast i lukket posisjon. Om det er en lekkasje er det veldig viktig å finne hvor det lekker og fikse det samtidig som termostaten byttes.

Hvordan bytte termostat i bilen

Lokaliser hvor termostaten er på bilen din

Bytte av termostat er en jobb de fleste får til på egenhånd, om de har tilgang til litt verktøy og viljen til å gjøre jobben selv. Start med å følge enten den øverste eller nederste slangen fra radiatoren frem til du ser hvor termostathuset er.

Kjøp termostat på nett!

Stort utvalg av termostater til alle biler
Sjekk utvalget!
Stort utvalg av termostater til alle biler
Sjekk utvalget!
Finn riktig termostat med reg nr søk!

Er det lenge siden du har byttet kjølevæske kan du først tappe ut kjølevæsken, og deretter bytte termostaten. Les hvordan du bytter kjølevæske her! Om du ikke skal bytte all kjølevæske burde du uansett ha mer tilgjengelig siden det lekker ut når du bytter termostaten. Noen samler også opp kjølevæsken og bruker den på nytt, men det er ikke noe vi anbefaler å gjøre. For å enklest komme til er det ofte lurt å koble fra slangen til termostathuset før du begynner å skru det av. Når du gjør dette er det viktig at du har noe til å samle opp kjølevæsken som kommer til å renne ut. Det er veldig viktig at motoren har kjølt seg ned før du gjør det! Selv når væsken er kald så skal du ikke komme i kontakt med den.

Skru løs termostathuset og ta gjerne bilder underveis, det er viktig at termostaten settes inn igjen på samme måte! Ta ut termostaten og sett inn den nye, sammenlign at termostat og pakninger er helt like. Om det ikke er tilfelle så ikke monter termostaten før du har fått den riktige, det vil føre til lekkasje.

Når termostaten er byttet og slanger festet igjen så må du tilføre like mye kjølevæske som det som har rent ut. Det er også veldig viktig at du spesielt i starten etter bytte av termostat følger godt med om det er lekkasjer og at nivået til kjølevæsken holder seg stabilt. Det ser du enkelt på nivået i reservoartanken.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen