Lav luftmotstand gir mer økonomisk kjøring. Det er ikke noe som bilprodusentene alltid har vært veldig opptatt av, men for alle nye biler så er dette noe som er tenkt nøye på. Dråpedesignet til Mercedes-Benz EQS som vist på bilde er langt fra tilfeldig, en dråpe har perfekt luftmotstand.
Luftmotstand på biler er veldig enkelt og komplisert samtidig. For det blir ett kompromiss med design og funksjonalitet, derfor vil biler aldri komme til å ha så lav luftmotstand som hadde vært ønskelig. Med forbrenningsmotorer har man vært opptatt av å ha lav luftmotstand for å oppnå mer økonomisk kjøring, og med tanke på miljøet.
For elbiler er det selvfølgelig også for å kunne kjøre økonomisk, men det viktigste er å få lengst mulig rekkevidde. Luftmotstanden har ikke så mye å si i lave hastigheter. Det er når du kommer ut på landeveien eller motorveien at luftmotstand får veldig mye å si. Hadde ikke elbiler vært laget med tanke på luftmotstand så ville rekkevidden vært vesentlig mye kortere.
Når luftmotstanden skal blir lavere så tvinger det bilprodusentene til å tenke nytt. Det er ikke uten grunn at elbiler er helt flate under bilen, og har deksel der som gjør at det ikke er noe som gir luftmotstand. Når Audi kom med e-tron så lanserte de kameraspeil/ digitale speil, selv om det fortsatt er luftmotstand med de så klarte de faktisk å gi bilen 2,5 km ekstra rekkevidde pga de nye kameraspeilene.
Luftmotstand for biler er generelt hele bilen, for bilen stopper luften. Derfor handler det om å gjøre bilene mest mulig aerodynamiske så luften ikke stopper opp. Tenk deg hvis bilen var helt firkantet, da må luften stoppe helt opp. Når bilen har aerodynamiske former så følger luften formen til bilen. Biler vil alltid ha luftmotstand, men de blir stadig bedre og det skyldes spesielt at elbiler gjør at det er viktigere enn noen gang. Det vi kaller aerodynamiske former er strømlinjedeformer, tenk deg f.eks. en murstein mot en vanndråpe. Mursteinen er bortimot så lite aerodynamisk som den kan bli mens en vanndråpe er nesten perfekt.
Aerodynamiske former er ikke nødvendigvis det samme som lav luftmotstand. Formel 1 biler bruker aerodynamikk for å presse bilen ned i bakken. Det er fordi det er viktigere enn at de skal ha veldig lav luftmotstand. Faktisk har Formel 1 biler noe av den høyeste luftmotstanden blant alle kjøretøy, ofte 2-4 ganger så høy som vanlige personbiler.
Bilene med lavest luftmotstand – Dragkoeffisienten
For at det skal være lettere å sammenligne forskjellige biler så brukes dragkoeffisienten som mål. Denne fortelle hvor mye motstand noe har i vann eller luft, i dette tilfellet hvor mye motstand bil har i luft. På engelsk heter det Drag Coefficient og forkortelsen er Cd
Vanligvis ligger denne mellom 0.25 – 0.3 men det finnes biler med betydelige høyere som formel biler som har 0.7 – 1.1 og suver som ofte kan ha 0.4 -0.7 (kilde).
Bilen med lavest Cd ble produsert allerede i 1996, det var General Motors EV1 og hadde 0.19. I nyere tid er Xiaomi SU7 på topp med 0,195 tett fulgt av Lucid Air med 0.197. Det er viktig å huske på at dragkoeffisienten ikke er den totale luftmotstanden til bilen. På en stor bil med lav dragkoeffisient så vil den fortsatt ha høyere luftmotstand enn en liten bil med samme eller litt høyere dragkoeffisient. Det skyldes ganske enkelt at selv om den er veldig aerodynamisk så vil fortsatt en liten bil alltid ha mindre luftmotstand. For å regne ut dette så ganges dragkoeffisienten med arealet til fronten av bilen, og det er dette som gjør at en stor bil fortsatt vil ha høyere luftmotstand enn en liten bil.
Luftmotstand skyldes kun motstand fra luften. Men det du kan påvirke selv mest er faktisk dekk og felger. Felgene påvirker luftmotstand, mens dekk påvirker rullemotstanden. Velger du dekk med lav rullemotstand så vil du kunne få betydelig lengre rekkevidde og en generelt bedre drivstofføkonomi.
Hvilke biler har lavest luftmotstand
Merke og model | Produksjonsår | Dragkoeffisient (Cd) | Notat |
General Motors EV 1 | 1996 | 0,19 | Ikke lenger i produksjon |
Xiaomi SU7 | 2024 | 0,195 | |
Lucid Air | 2022 | 0,197 | |
Mercedes-Benz EQS | 2021 | 0,20 | |
Porsche Taycan Turbo | 2019 | 0,22 | |
Tesla Model 3 | 2017 | 0,23 | |
Tesla Model S | 2012 | 0,24 | |
Chevrolet Corvette C6 | 2005 | 0,286 |
Hvorfor det er så stor forskjell på luftmotstanden for biler
For det første så er behovet bilen skal dekke avgjørende for hvor lav luftmotstanden kan bli. Kassebiler vil alltid ha høy luftmotstand. I de senere årene har produsentene fått stadig bedre datasystemer og vindtunneler som de kan lage mer aerodynamiske biler i. Det skyldes spesielt at for elbiler er luftmotstanden noe av det som enklest kan gi lengre rekkevidde.
De fleste ny elbiler har f.eks. dørhåndtak som er innfelt i døren, i motsetning til tradisjonelle som stikker litt ut. Dette er ikke tilfeldig og det er sånne små forskjeller som gjør at elbiler og vanlige biler stadig får lavere luftmotstand. Hadde det ikke vært for elbilens ankomst ville nok luftmostsanden til biler hatt så høy prioritert og utviklet seg i den positive retningen som den har de siste årene.
Lavere luftmotstand gir mye bedre drivstofføkonomi, så det å si at det kun er pga elbiler at det har blitt så mye bedre de siste årene blir veldig feil. Det skyldes heller en kombinasjon av begge deler, men økt rekkevidde har vært veldig viktig for å gjøre elbilene til gode familiebiler.
Spoiler og luftmotstand
Tradisjonelt så har faktisk spoilere på personbiler i grillen (ja spoilere er ikke kun bak på bilen) vært for å minske luftmotstanden. Grunnen til at spoilerne i grillen har hatt en veldig viktig oppgave er for å sørge for at luften ikke skulle gå under bilen. Biler har som regel høy luftmotstand under bilen og da har spoilerne vært brukt for å sørge for at luften har gått til siden hvor luftmotstanden er lavere.
Tradisjonelle spoilere montert bak på toppen av bagasjerommet har ofte veldig lite for seg bortsett fra rent visuelt. Som regel vil de øke luftmotstanden. For sportsbiler er derimot ikke hensikten med en spoiler å få lavere luftmotstand, men det handler om aerodynamikk. Luften brukes for på presse bilen ned mot bakken, dette øker luftmotstanden men gir samtidig en mer stabil bil.
For mindre og lettere biler vil en spoiler ha mer å si. Ikke for luftmotstanden, men den vil hjelpe med å presse bilen ned i bakken for å gi bedre stabilitet og veigrep. På store og tunge biler så vil ikke en spoiler bak som mange av de har gjøre noe. Det skyldes mest at spoileren er liten og bilen så tung at det ikke gir nok effekt for å presse bilen enda mer ned mot veien.
Noen spoilere kan som nevnt gi bilen mindre luftmotstand. Tradisjonelt vil de derimot øke luftmotstanden, og det er en av grunnene til at Formel 1 biler som regel har fra 0.7 dragkoeffisient og oppover som er mye høyere enn for vanlige biler.