De 7 styggeste bilene som har blitt produsert

Hjem » Blog » Bilnytt » De 7 styggeste bilene som har blitt produsert

Det er ingen tvil om at det har blitt produsert mange biler som er stygge, det er selvsagt subjektivt. Men for de aller styggeste finnes det ganske stor enighet.

Det er litt sånn at ting vokser på oss med tiden, og nye biler vi syntes var stygge ender ofte ikke opp som biler som huskes som stygge. Og flere av de bilene de fleste av oss tenker på som veldig stygge har nærmest fått kultstatus i flere miljøer.

Grunnen til det er som oftest at de har blitt mye eksponert, og spesielt etter de har vært med i kjente filmer som de ofte blir husket for.

Fiat Multipla

Fiat har laget mange fine biler, og de har som regel ett særegent uttrykk. For Multipla ble dette utrykket veldig spesielt og faktisk direkte stygt.

Top Gear ga faktisk Fiat Multipla prisen som årets bil, og samtidig en prisen for «styggeste bilen» i 2000. Og hvis du syntes den er stygg utvendig så blir det absolutt ikke noe bedre innvendig.

Multipla havner i kategorien «flerbruksbiler». Den ble aldri offisielt solgt ny i Norge, men det har kommet noen av de her til lands også. Det er ikke så ofte de ligger ute på finn, men det hender. Den ble lansert i 1998 i hjemlandet sitt Italia. I 2004 fikk faktisk Fiat Multipla en facelift som fjernet den delen av panseret som ser ut som et såpestykke som sklir over et annet såpestykke. Faceliften Multipla fikk i 2004 varte til 2010 hvor det ble slutt på bilen, bortsett fra i Kina hvor de fortsatte å produsere den til 2013.

Designeren av Fiat Multipla var Roberto Giolito. Selv om veldig mye stygt har blitt sagt, og fortsatt sies om denne bilen så var det en veldig praktisk bil. Sånn i teorien i hvert fall, for det ble aldri en veldig god bil.

Den kom aldri med noen stor motor, det var litt forskjellige varianter av motorer tilgjengelig. Det var forskjellige variat av 1.6 liter og 1.9 liter som Fiat tilbydde i Multipla. Når bilen ble lansert så var det med en 1.6 liter som leverte 102 hestekrefter.

Utseendet var en ting, men setekonfigurasjonen i Multipla var meget spesiell. Den hadde to seterader med tre seter i hver rad. Tanken her var nok at en familie på seks skulle få plass, med ett barn i det midterste settet på fremste seteraden. Denne type setekonfigurasjon har ikke blitt vanlig i personbiler, men endel varebiler har jo tre seter i samme seterad.

Poenget med Multipla var å få mye plass med en nokså liten bil. Akkurat det fikk de sånn sett til, men dessverre skulle det vise seg at utseendet hadde litt for mye å si til at den noen gang bli en salgssuksess.

Pontiac Aztek

Aztek ble lansert i 2000, det var en SUV (Crossover SUV), dette var også Pontiac sin første SUV noen gang. Dette er en av bilene som det er størst uenighet om, endel syntes at den er skikkelig kul. Når den kom derimot var det få som syntes at det var noe kult som kunne sies om den. Det ble slutt for produksjonen av Aztek i 2005.

GM hadde anslått å selge opp mot 75,000 Pontiac Aztek i året, men i 2002 hvor det ble solgt flest av den ble du kun solgt 27,793. Det at bilen var stygg var nok ikke den eneste grunnen til at den aldri ble noen salgsuksess, og når en bil kun blir produsert i 5 år er det ett stort nederlag for produsenten.

Det skal faktisk sies at Aztek scoret høyt på kundetilfredshet blant kjøperne sine, men det hjalp ikke nok når det var så få som ble solgt uansett.

Alle Pontiac Aztek ble solgt med en 3.4 L, 181 HK motor med V6. Den hadde kun 4 gir, og den ble ansett for å være en ganske så slapp bil.

Det er ingen tvil om at Ponitac prøvde å lage en skikkelig familiebil her. Bagasjeromsdøren var todelt, hvor nederste delen ble slått ned og fungerte som to seter. Det var til og med koppholdere i det nedfellbare setet i bagasjeromsdøra.

I senterkonsollen hadde Aztek en kjølebag som fungerte som koppholder når du kjører bilen. Men denne kunne også tas med ut så du alltid hadde en kjølebag med deg på tur. Denne kunne også fungere som CD holder og hadde eget rom for å oppbevare mynter, Pontiac tenkte på det meste her altså.

Du kunne også velge å kjøpe med ett telt til Aztek. Det ble slått opp mellom den todelte bagasjeromsdøren, og det hadde ett ekstra tak som gikk utenfor bilen så du kunne sitte i skyggen men samtidig få frisk luft. Selve teltet var laget for å passe bilen, hvor ofte det faktisk ble brukt av kjøperne er nok en annen ting. Det fulgte også med en oppblåsbar luftmadrass, gulvet ble helt flatt og hadde nok plass til en stor luftmadrass så det var nok et ganske godt sted å sove.

Det som har gjort Aztek til at noen syntes det er en kul bil er uten tvil Tv serien Breaking Bad. Er det en av disse bilene som er kåret til de styggeste bilene noen gang produsert som noen gang kommer til å gå opp i verdi så kan det for være at det blir Pontiac Aztek.

Aztek ble designet av Tom peters, det var også han som var med å designe Chevrolet Corvette (C7).

SsangYoung Rodius

Denne hører til klassen MPV (multi-purpose vehicle). Det er ingen skjønnhet på fire hjul, og den har også blitt kåret til verdens styggeste bil av flere magasiner inkludert Top Gear.

Her i Norge ble den levert med en 2,7 L dieselmotor fra Mercedes-Benz. I andre land ble den solgt med litt forskjellige motor alternativer, hvorav 3.2 L var den største motoren.

Noe ganske så unikt med SsangYoung Rodius var at den ble levert med hele 11 seter. Men også med 5, 7 eller 0, i Norge derimot har det blitt solgt mange av den med varebil og kun to seter.

Salget av Roidus startet i 2004 og varte til 2012 for den første generasjonen. Mens generasjon to varte fra 2012-2019, og den blir nå ikke produsert lenger.

Nissan Juke

Dette er en bil som bare ser helt feil ut, designet er det mange som rett ut har kalt for veldig stygt. Dette er derimot en bil som det faktisk har blitt solgt endel av, også i Norge.

Den ble lansert i 2010, og er en liten SUV, den er fortsatt i produksjon av Nissan. Designet er ganske sprekt, men siden bilen er så liten har det fått veldig blandet mottagelse. Det er noe med designet som hadde gjort seg bedre på en større bil, mens når det blir veldig mange designelementer på en liten bil kan det fort bli stygt.

Produksjonen av den første generasjonen Nissan Juke varte frem til 2019.

Det skal sies at dette er en av bilene som er mer vanlige, og ganske mange syntes også at den er kul. Hvem vet, kanskje om noen ti år så blir det en ny bil for samlere.

Chrysler PT Cruiser

Kompakt bil eller om det er en stasjonsvogn er litt vanskelig å si, den har ofte blitt kalt begge deler. Karosseriet har også vært laget i flere forskjellige varianter. Både som 4 dør og som 2 dørs cabriolet.

I hovedsak ble PT Cruiser produsert i Mexico, men den ble også produsert for markeder utenfor Nord-Amerika i Østerrike. Motoren ble levert i litt forskjellige varianter, alt fra 1,6 Liter til 2,4 liter, og med en dieselmotor på 2,2 liter.

Poenget med designet til PT Cruiser var å lage ett moderne design basert på hvordan gamle biler så ut. Som med de fleste biler som noen kaller stygge, så er det mange som syntes de er veldig kule også. Designet er ikke tilfeldig på noen måte, og det er en grunn til at denne har blitt til en kult bil i flere miljøer.

I 2010 endte produksjonen for PT Cruiser. Det ble solgt endel av disse i Norge også. Kvaliteten på bilene var ikke så ille som man kanskje kunne forestilt seg. De er også blitt veldig rimelige så hvis du vil ha en bil som virkelig skiller seg ut til en billig penge er dette kanskje bilen for deg.

Suzuki X-90

Vi tviler absolutt ikke på at dette er en morsom bil å kjøre, men noe smykke er den ikke. Og det er ikke mange biler som har blitt laget som er så upraktiske som X-90, for plass har den ikke mye av.

Designet er absolutt vågalt, men noen suksess ble den aldri. Produksjonen startet i 1995 og endte allerede i 1997, så det ble to korte produksjonsår for Suzuki med denne modellen.

X-90 var kun 3,7 meter lang og veide 1,1 tonn. Den hadde T tak som var avtagbart, og da ble den lille bilen til en slags cabriolet. Det var mulig å bestille den med enten en 4 trinns automatkasse eller 5 gir manuell girkasse.

Plymouth Prowler

Det er ikke tilfeldig at denne har mye til felles med Chrysleren, for det er DaimlerChrysler som står bak. Den er både retro og hot rod insperert.

Virkelig en spesiell bil, og det har blitt sagt mye stygt om denne. Den hadde en 3.5 L V6 under panseret, og var utstyrt med bakhjulsdrift.

Produksjonen startet opp i 1997 og endte i 2002, med tilsammen 11,702 produserte biler.

Selv om Prowler var en bil som var laget for veldig lite praktiske ting, så var det en bil som fint kunne kjøres med daglig. Den var også utstyrt med det meste av teknologi som var på markedet den gang.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen