Kinesiske elbiler – Disse har kommet til Norge!

Hjem » Blog » Elbil » Kinesiske elbiler – Disse har kommet til Norge!

Tradisjonelt har vi ikke hatt så mange kinesiske bilmerker i Norge, men de siste årene har det kommet flere. Det er nettopp på grunn av elbilpolitikken og at det på grunn av den har blitt solgt så mange elbiler her til lands.


For nye elbilmerker har det vært et godt tidspunkt å etablere seg i nye markeder. Tiden vil vise hvor godt de klarer å etablere seg, og om de også vil være her i fremtiden.

BYD

Build Your Dreams (BYD) ble grunnlagt i 1995 og holder til i Shenzhen i Kina. I Norge har de de over 51 forhandlere (inkludert alle avdelingene til forhandlerne), det er RSA som er importør av BYD til Norge.

I Norge Har BYD hittil kommet med BYD Tang som er en SUV med firehjulstrekk. At det er en veletablert forhandler som står bak importen til Norge er en stor fordel både for kunder, men også produsenten når de skal etablere seg i Norge.

Den tilbyr mye av det mange Nordmenn ser etter i en SUV. God plass, 4×4, fullelektrisk, mulighet for takstativ og tilhengerfeste.

Les mer om hva de ulike elbilene kan trekke av tilhengervekt her!

De har også en elektrisk varebil som har vært på det norske markedet siden 2020, nemlig BYD T3. Dette er en varebil det etterhvert kjører ganske mange av i Norge. Den har 310 km rekkevidde (wltp). Det er ikke nok for alle som kjører varebil, men for de det er nok for så gir det en veldig økonomisk bilhold.

NIO

Ble grunnlagt i kina i 2014 og kom til Norge i 2021 med NIO ES8. Med ca. to og et halvt tonn egenvekt er dette en stor og tung SUV. Den kommer med firehjulstrekk, enten 6 eller 7 seter og rundt 50 mil rekkevidde.

NIO skiller seg ganske mye fra andre elbilprodusenter ved at de tilbyr leie av batteriet! Det fungerer ved at du enten kan velge mellom å kjøpe batteriet eller leie det.

Fordelen ved å leie det er at du kan få et fulladet batteri på under 5 minutter. Du kan også etterhvert oppgradere til større batterier, det skal etterhvert komme et batteri fra NIO på hele 150 kWt. Om det er feil på et batteri vil det også være veldig mye enklere å bytte det ut på biler som har denne teknologien.

Polestar

Polestar er et svensk bilmerke, men eierne er kinesiske og det er der produksjonen foregår også. Det er kinesiske Geely som eier både Polestar og Volvo, hovedkontoret til Polestar ligger i Gøteborg.

I fremtiden vil nok Polestar starte produksjon i andre land også. Det å kalle de et kinesisk elbilmerke er ikke riktig, men i og med at all produksjon kun foregår der tar vi de med i oversikten.

Polestar er heller ikke en ren elbilprodusent, men hoveddelen av salget er absolutt fra elbiler.

Polestar 1

Dette var den første modellen til Polestar, og den er ikke hvilken som helst bil! Dette er en hybridbil, som faktisk har hele tre elmotorer og en bensinmotor.

Polestar 2

Dette var den første elbilen til Polestar, og den første bilen deres som faktisk var ment til å selges mange av!

Den er ikke størst i sedan klassen, men fungerer godt som en familiebil for mange. Hvis man skal si at en bil har et skandinavisk design så er det absolutt noe Polestar har! Ikke bare er det ganske unikt men til forskjell fra mange andre elbiler har det også blitt tatt godt imot.

Polestar 2 ble lansert i 2020 og har solgt godt. Med mulighet for både tilhengerfeste, firehjulsdrift og en god rekkevidde så har den mye av det mange ser etter i en elbil.

XPeng

XPeng har store planer for Norge, og har uttalt at de har ambisjoner om å være blant topp tre største på elbil i Norge innen 2025. I Norge kom XPeng i 2020, og ble etablert i Kina i 2014.

XPeng P5 og P7

Begge er relativt store sedaner, hvor P5 er den mer folkelige modellen. P7 er litt større, men teknologisk er den faktisk helt i toppsjiktet blant alle elbiler på markedet!

XPeng G3 og G3i

Her er det egentlig ikke to forskjellige modeller, men G3i er facelift utgaven av G3. Det er en mellomstor SUV som har blitt tatt godt imot i Norge. G3i er litt større innvendig og fått et nytt design foran ellers er det samme bil som G3.

Hongqi

Har du sett en svær SUV som ligner litt på en Rolls Royce, vel da er det denne bilen. Bortsett fra fronten derimot så er det lite til felles med en Rolls Royce, og den er nok mer lik store amerikanske biler utenom fronten på bilen.

Elektriske Pickuper!

Det er hittil kun E-HS9 som er lansert, og den har solgt ganske godt. Til å være en stor familiebil som har mange av de egenskapene nordmenn liker så er den absolutt mye bil for pengene!

Er kinesiske elbiler bra?

Vi tror egentlig ikke at de kinesiske elbilene skiller seg så mye ut som mange skal ha det til. I Norge er du også godt beskyttet som forbruker, og det gjelder uansett hvilket bilmerke du handler.

Når nye modeller lanseres, spesielt når det i tillegg er en ny produsent så vil det kunne dukke opp flere problemer. Fordelen med en elbil er at det faktisk er mindre som kan gå i stykker. Den store stygge ulven er derimot batteriet, men det gjelder ikke spesielt for kinesiske elbiler.

Hva som skjer etter reklamasjonstiden er ute vil variere, men til den tid vil det også finnes gode løsninger for dette problemet. Enten om batteriet blir fikset, blir brukt til andre ting eller resirkulert/overhalt.

Elbiler i Norge er kommet for å bli, og det selges nesten ikke noe annet. Derfor er det et problem som også kommer til å bli løst. Det er den største usikkerhetsfaktoren for mange, men at batteriet sitter i en elbil som er kinesisk vil ikke ha noe å si.

At produsenten har et stort forhandlernettverk er viktig, for det er også her du skal få hjelp. Mangelen på deler gjelder for alle bilprodusenter, men dette er på vei til å bedres.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen