Kjør økonomisk med elbil – Få lengre rekkevidde!

Hjem » Blog » Elbil » Kjør økonomisk med elbil – Få lengre rekkevidde!

Det å kjøre elbilen økonomisk er ikke bare bra for lommeboken, men det gjør det mye enklere å kjøre elbil også! Når du kjører elbilen din økonomisk vil du heller ikke trenger å lade elbilen like ofte, og ikke minst ikke kjøpe nye bildekk så ofte. Hvor stort batteri elbilen har er det som har mest å si for hvor lang rekkevidde du kan få, men vi tar her for oss hvordan du best du kan utnytte elbilbatteriet ditt uansett hvor stort det er.

Dette er de viktigste faktorene for økonomisk kjøring med elbil – Hastighet, klimaanlegg, kjørestil, kjøremodus (regenerering), dekk, vekt (tilhenger).

Siden strøm varierer i pris, og det er strøm elbiler bruker så kan de fleste spare mye på å lade når det er billigst, unngå å lade steder hvor det er dyrt. Hurtiglading på bensinstasjoner og lignende koster mer enn hvis du lader hjemme. Det er selvfølgelig nødvendig noen ganger, men planlegging gir deg som regel gode muligheter for å gjøre det enda litt mer økonomisk.

Hastighet

Hvor fort du kjører har mye å si for hvor mye strøm du forbruker i elbiler. Du har kanskje sett lastebiler som ligger veldig nærme hverandre på motorveien, det er for å minske luftmotstanden. Hvor mye luftmotstand du har får du ikke gjort så veldig mye med, når vi tenker på hvordan karosseriet til bilen er utformet.

Den viktigste faktoren er derimot å redusere hastigheten, er du ofte litt hard på gassen så vil det straffe seg med elbiler med tanke på økonomisk kjøring. Du skal selvsagt holde fartsgrensen. Men unngå unødvendige akselereringer, og ikke gjør forbikjøringer på motorveien hvis det er biler bak deg som du kommer til å være i veien for. Det er bedre å vente til du er alene i forbikjøringsfeltet, så kan du ta forbikjøringen i fartsgrensen uten å få noen helt opp i rumpa på bilen din som helst skulle kjørt forbi deg i går.

Er bilen full av snø i felger, luftinntak, grillen osv så vil det øke luftmotstanden. Sørg for at bilen blir børstet eller vasket godt igjennom vinteren for å unngå dette, så vil du også få lengre rekkevidde.

Det å kjøre nærme bak lastebiler er ingen god ide, det er også ulovlig. Uansett er det nok ikke så økonomisk i det lange løp, for det blir mye steinsprut hvis du kjører for nærme andre biler. Det er selvfølgelig mulig å minske luftmotstanden på denne måten, men du må holde avstanden som kreves.

Det lureste er å kjøre i jevn hastighet, og ikke over fartsgrensen. Det med cruise kontroll finnes det ikke et helt godt svar på om er mest økonomisk å bruke eller ikke. Er du en rutinert elbilsjåfør så kan det ofte være at du kjører smartere og mer økonomisk enn cruise kontrollen. For da vil du tilpasse litt når det er svinger, oppover og nedoverbakker. Er du derimot fersk som elbilsjåfør så kan det være lurt å benytte seg av cruise kontrollen.

Når du bruker cruise kontrollen vil du også kunne observere forbruket ditt med konstant hastighet. Du vil se at forbruket ofte varierer etter veien du kjører på, og når du blir mer erfaren vil du kunne tilpasse deg veien for å få en enda mer økonomisk kjørestil med elbil.

Klima/ Oppvarming i bilen vinterstid

Det er om vinteren du merker størst forskjell mellom en elbil og biler med vanlig forbrenningsmotor. Du får betydelig kortere rekkevidde om vinteren i forhold til om sommeren i en elbil. Det er temperaturen ute som er den viktigste faktoren, men økt rullemotstand fra snø og slaps har også en del å si.

For korte turer på vinteren burde du vurdere hvor mye varme som egentlig er nødvendig. Skal du bare kjøre noen minutter så kan du også bare skrape rutene og sitte med varme klær i bilen.

Forvarm alltid bilen om vinteren, da slipper du å bruke strøm fra batteriet til å varme opp bilen. Det er ekstra viktig hvis du skal kjøre så langt at du kommer til å måtte lade bilen uansett. Når du forvarmer elbilen burde bilen være koblet til laderen, så du ikke tapper bilen for strøm mens du forvarmer. Den billigste strømmen er den du har hjemme, så det vil lønne seg økonomisk også å forvarme elbilen hjemme. På denne måten vil du kjøre lenger før du må stoppe for å lade.

Hvordan du varmer opp bilen innvendig har mye å si for hvor mye strøm du bruker. Varmetrådene i bakruten er ofte helt nødvendig for sikkerhet, det er også ofte varme i frontruten. Dette for at du skal ha god sikt. Det som derimot ikke er nødvendig er at passasjersete og baksetene har vifter med varme mot seg hvis det kun er fører i bilen. Har du individuelle soner i klimaanlegget så burde du absolutt bruke det.

Varme i rattet er gull verdt om vinteren, og det gjør faktisk at du ofte kan skru ned varmen litt på klimaanlegget. Rattvarmen gjør at  du får varmen i kroppen, og du sparer strøm på bilen ved å bruke den så lenge du skrur ned varmen på klimaanlegget noen hakk. Det samme gjelder med varme i setet, og da vil du enkelt kunne styre at det kun varmes opp i setene som er i bruk.

Har du soltak i bilen og innvendig trekk til det så holder bilen bedre på varmen når du bruker det trekket. Det gjelder også om sommeren for å holde bilen mest mulig kjølig. Tonede ruter kan også hjelpe litt for å holde bilen varm/ kald, men det hjelper nok ikke så mye at det er verdt å kjøpe det kun for det formålet.

Selv om elbiler ikke bare skal være et kompromiss så er det en realitet at rekkevidden vinterstid er en del redusert kontra om sommeren. Det skal ikke være sånn at du må sitte med boblejakka på om vinteren. Men har du på deg genser og generelt varme klær så vil det gjøre at du ikke trenger å ha det like varmt i bilen som hvis du hadde sittet i t-skjorte i bilen om vinteren.

Kjøremodus for elbil – Regenerering

For å kjøre mest økonomisk så er det veldig viktig at du velger riktig kjøremodus. Hvis økonomisk kjøremodus i elbilen din har regenerering påslått vil jeg anbefale å skru av den hvis forholdene er riktigste for å gjøre det. Begrepet seiling brukes også blant elbilsjåfører, det går ut på at det er mer lønnsomt å la bilen «seile» enn å bremse ned med regenerering.

Dette er mest aktuelt når du kjører i høyere hastigheter. Ved bykjøring og småkjøring så er ofte regenerering veldig fornuftig. For å få maksimalt ut av det må du kjøre på en fornuftig måte hvor du planlegger kjøringen. Langsomme akselereringer og starte oppbremsingen tidlig for å få mest ut av regenerering er det mest økonomiske.

Hvor mye kan man spare på å kjøpe elbil?

Er du ny med å kjøre elbil er det lurt å teste de forskjellige modusene du har i elbilen din. Da vil du fort se at det har mye å si for forbruket. Regenerering derimot er noe du lærer deg etterhvert når du faktisk burde bruke. Er det glatt ute kan du fort bli litt overrasket over regenerering hvis det er nytt for deg, for da bremser bilen opp så fort du slipper bremsen. Det gjør at du kan få en uønsket sladd hvis regenerering står på for fullt.

Husk også på å ta noen kraftige oppbremsinger, ellers vil det bli for mye rust på bremsene. Når du bruker regenereringen så brukes ikke bremsene, derfor er det helt nødvending med harde oppbremsinger ganske jevnlig. Det å kun bruke regenerering og måtte bytte bremser og kanskje caliper etter en eller to sesonger er ikke spesielt økonomisk. Men vær samtidig oppmerksom på at når du regenerer strøm så sparer du også klossene og skivene for slitasje, så det er å bruke begge deler litt som er det beste.

Hvilke dekk er best for elbil

Først! Det går fint å skifte hjul på elbilen selv, bare vær ekstra oppmerksom på at du bruker jekkfestene når du jekker opp bilen. Søk i instruksjonsboken hvis du ikke finner de, dette er ekstra viktig på elbiler.

Det å velge dekk til elbil er ikke så enkelt, for du har sannsynligvis aldri hatt en så tung bil før som det du har nå. Spesielt hvis du har en SUV, vekten gjør at du er nødt til å ha dekk som passer til bilen.

For de mindre elbilene som brukes mest til småkjøring så kan du som oftest fint velge dekk som har lav rullemotstand, det gjelder både om sommeren og vinteren.

Rekkevidde og dekkdimensjon henger sammen, men det er viktigere med gode dekk enn maksimal rekkevidde. Vannplaning på motorveien i kombinasjon med en tung SUV krever at dekkene har litt dimensjon. Du trenger derimot ikke å velge større dimensjoner enn det som leveres originalt fra produsenten.

Pigg eller piggfritt – Det er en god grunn til at endel velger piggdekk til store og tunge elbiler. Om det er nødvendig blir opp til deg selv å vurdere. Det viktigste du må huske på, og det gjelder spesielt hvis du kommer fra en mer tradisjonell bil og når har en svær elbil. Selv om den har god firhjulstrekk og alt det så fungerer bremsene likt som på en liten bil. Og det at du nå har en større bil gjør derfor ikke at bilen på noen måte er tryggere å kjøre fort i. Det gjelder spesielt i nedoverbakker på vinteren.

De dekkene du har må du utnytte på best mulig måte – og den letteste måten å gjøre det på er å ha riktig dekktrykk. Selv om du har sensorer i hjulene for dekktrykk så må du uansett sjekke dekktrykket.

Ikke mål dekktrykket når du står i garasjen, for det er utendørs du må måle det. I følge Nokiantyres anbefaler de at du øker dekktrykket med 0,2 bar i vinterdekkene, i forhold til det som står anbefalt. For at du da skal få økonomisk kjøring er det viktig at du måler dekktrykket utendørs når bilen er fullastet før dere kjører til fjellet.


Dette har ganske mye å si på rekkevidden, og det er kanskje den faktoren du selv kan påvirker mest i forhold til rekkevidden på bilen. Det er mange som ikke er klar over det, og i tillegg får du en tryggere vinterbil.

Økonomisk kjøring handler ikke bare om å spare penger på strøm til lading. Store og tunge elbiler som kjøres hardt spiser dekk. Går du inn for det og gir gass ut av svinger med en tung bil så klarer du fint å slite ut dekkene på noen uker. Det er veldig gøy, men også veldig lite økonomisk. Med riktig luftrykk og en avslappet kjørestil så vil dekkene dine vare lengst mulig, og det er mye penger spart!

Kjørestil

De fleste elbiler har kjøremoduser du kan velge å kjøre i, det lønner seg som regel å velge disse. Som regel gjør de at gassen er mindre responsiv, så det er lurt å bli vant til å kjøre med det på hvis du ønsker å kjøre økonomisk.

Selv om kjøremoduser har endel å si, så er det faktisk sånn som du lærte å kjøre når du tok sertifikatet som gjelder. Da var endel av opplæringen økonomisk kjøring, det dreier seg mest om planlegging og ha ett langt blikk fremover. Kjører du på denne måten så er det både bra for bilen og lommeboken. Start på oppbremsingene tidlig, og hold jevn fart så ofte som mulig.

Vekten i bilen – Kjøre med tilhenger eller ski på taket

Når dere skal kjøre til fjellet med fullastet bil så vil ikke rekkevidden være den samme som når du pendler alene til jobb, du vil merke tydelig forskjell. Det du kan påvirke det mest med er som nevnt å fylle opp dekktrykket så det blir riktig når bilen er fullastet.

Pakk så mye inne i bilen som mulig. Vekten av noen ski påvirker ikke bilen så mye, men hvis du har de i takstativ på taket så vil det påvirke rekkevidden mye mer siden du i tillegg får luftmotstanden. Sjekk også hva du faktisk har lov til å ha på taket, det er ofte ikke så mye spesielt på mindre biler. Det skal stå i vognkortet, eventuelt så kan du få det opplyst fra bilprodusenten, noen elbiler er ikke godkjent for taklast i det hele tatt.  

Elbiler veier mer enn konvensojonelle forbrenningsmotorer generelt fordi batteriene er tunge. Det kan by på problemer for de som har ungdommer og drar på ferieturer sammen, for du har ikke så mye tilgjengelig vekt du kan laste med. Sjekk hva du har lov å laste av vekt i bilen, på noen elbiler som Tesla Model 3 er det flere som har blitt overrasket over at det ikke er så mye som de trodde.

Det at det er ulovlig er en ting, det som er enda verre er at bilen rett og slett ikke er konstruert for mer vekt enn det den er godkjent for. Derfor burde du ikke laste med mer vekt enn bilen er godkjent for, blir du stoppet så vil du sannsynligvis måtte ta ut den vekten du har for mye samtidig som du risikerer en bot.

Campignvogner og tilhengere bruker mye strøm når de henger etter elbilen. Det er først de siste årene at elbiler har kommet med tilhengerfeste som faktisk kan dra noe særlig av vekt. Det er selvfølgelig veldig fint å ha muligheten til å kunne ta med seg campingvogn på ferietur, men det er viktig at du er klar over at det har mye å si for rekkevidden. Hvor stort og tungt det du trekker på er avgjør hvor mye rekkevidde det tar fra batteriet. Og hvordan vei du kjører på, når du kjører nedover vil du faktisk regenerere mer strøm enn du ellers ville gjort på grunn av den ekstra vekten.

Selv om du får mer strøm fra regenerering så samsvarer det ikke helt med det du bruker ekstra for å kjøre oppover. Men når du kjører ned lange bakker hvor det uansett må bremses så burde du bruke regenerering til bilen.

Hvor mye ekstra strøm du bruker på å kjøre med campingvogn eller tilhenger kommer an på veldig mange faktorer. Men du burde ikke bli overrasket om det bruker dobbelt så mye strøm som til vanlig. Det gjelder spesielt når du kjører fort eller oppover, det er da det bruker mest strøm.

Oppsummert om økonomisk kjøring

Det blir uansett ett kompromiss, og du må selv velge hva du kan gå ned på. Liker du veldig godt å akselerere eller alltid komme til varm bil på vinteren, eller kald bil om sommeren så kommer det til å koste deg mer. En avslappet kjørestil er der de fleste enkelt har ganske mye å hente på, og det er noe som virkelig utgjør en stor forskjell.

Om du stort sett lader hjemme med strøm du selv betaler for kan det være en del å spare på å lade om natten. For de fleste elbiler kan du sette tidsur for når de skal starte ladningen. Du kan som regel sette tidsur for når oppvarming skal starte også.

Det at du vedlikeholder bilen og vasker den godt igjennom vinteren vil være med på å beholde verdien, og gi mer økonomisk kjøring. Vurder gjerne å få smurt opp bremsene en gang i året også.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen