Batteriskifte – Hvordan bytte bilbatteri selv

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Bilelektronikk » Batteriskifte – Hvordan bytte bilbatteri selv

Når vinteren kommer for fullt så får mange en kjedelig overraskelse, plutselig er bilen tom for strøm.

OBS For moderne biler – Les den delen om memory loss nøye når du skal skifte bilbatteri på moderne bil for å unngå memory loss.

Det å bytte 12v batteri selv er noe alle kan få til. Først må du være sikker på at det faktisk er batteriet som er flatt, og ikke noe annet som er feil. Den letteste måten er ofte å bare lade det opp å se om det fungerer etter det. Eventuelt så kan batteriet måles, det kan ett verksted enkelt gjøre for deg. Batteritestere får du kjøpt til en rimelig penge, og da er det enkelt å se hvor bra batteriet er helt selv.

Hvis du har en automatisk billader så hender det at den ikke starter ladingen hvis batteriet er helt flatt. Da holder det som regel å åpne en dør eller vri om tenningen så den automatiske billaderen får signal om at det er noe som bruker batteri og deretter starter den å lade opp batteriet.

Noen nye biler krever også diagnoseapparat, les testen her!

Det er viktig at du sjekker om bilen din trenger programmering ved bytte av bilbatteriet! Dette er dessverre tilfellet på flere nye biler. Du kan enten kontakte verksted, forhandler, instruksjon eller finne informasjon på nett hvis du er usikker på om det gjelder for din bil. Hvis det ikke gjelder er det å bytte bilbatteri veldig enkelt og en jobb alle klarer å gjøre selv.

Det tar ca 5-20 minutter å bytte bilbatteri selv, det er generelt en veldig enkel jobb å gjøre! Følg vår trinn for trinn guide for hvordan du kan gjøre det selv!

Hvordan bytte bilbatteri selv

Det nye batteriet du har kjøpt er ofte ikke helt fulladet, så det kan gjerne lades opp fult før du setter det inn.

Før du skrur av batteripolene så må du løsne festet til selve batteriet. Ofte så trenger du en pipenøkkel med en forlenger på, bruk en lommelykt å se på sidene av batteriet så ser du fort hvordan det er festet.

Som regel sitter batteriet under panseret, men på bmw f.eks. så er det i bagasjerommet. På endel elbiler så sitter det gjemt under deksler i frunken.

Skru først løs bolten til minus polen, det er der hvor det er sort kabel. Legg kabelen til side hvor den ikke er i kontakt med noe strømførende. Så kan du skru av pluss polen, det er den med rød kabel. Så er det bare å ta ut batteriet å sette inn nytt batteri og skru kabelpolene på igjen, gjør det i motsatt rekkefølge. Koble på pluss (+/rød) polen først, og så minus polen (-/sort). Det er veldig viktig at du både tar av og på kablene i denne rekkefølgen, ellers så kan det føre til kortslutning

Skru av minuspolen først når du skal ta av batteriet. Vanligvis trenger du kun en 10 mm fastnøkkel til det.

Irr/ rust på batteriet – For å få best mulig kontakt mellom batteriet og kablene så burde irr (rust) fjernes fra batteripolene. Bruk også batteripolfett for å forhindre mer rust i fremtiden.

Unngå memory loss – På nye biler risikerer du at du ikke får startet bilen igjen hvis du gjør det på denne måten, men som regel mister du kun minnet på radio, elektriske seter, klokke osv. Grunnen til det er at nye biler mister minnet sitt når de ikke er koblet til strøm, så får og unngå det så må bilen være koblet til strøm mens du bytter bilbatteriet. Det kan du gjøre ved å bruke kabelpunkter i bilen som er ment for dette, eventuelt sette strøm rett på kablene hvis du ikke har det. Jeg ville unngått å bruke en billader til dette, for de kan levere varierende strøm. Du kan bruke et lite batteri, eventuelt gi strøm gjennom OBDII porten. Det er viktig at du ikke prøver å starte bilen eller skrur på noe som bruker noe strøm mens du gjør dette, for det tåler ikke de tynne kablene som du bruker for å gi strøm for å unngå memory loss.

Tyvstrøm – Mistenker du at det er noe som står å bruker strøm mens bilen ikke er i bruk så kan det være vanskelig å finne ut av. Det enkleste er å koble ut alt av mobilladere osv for så å sjekke etter en dag om det var årsaken. Hvis det ikke er tilfelle og du fortsatt mistenker at det er noe som står å tar tyvstrøm så må det feilsøkes med multimeter over sikringene. Før du gjør dette så må du lure låsemekanismene i bilen. Dørene er enklest hvis du lukker, ellers kan du sette en skrutrekker i døren for å lure den til å tro at døren er lukket. På panseret er det som regel en mekanisk sensor som du kan sette noe tungt over for å få bilen til å tro at panseret er lukket.

Grunnen til at du må gjøre dette er at fordi ellers vil bilen bruke strøm, og da kommer du til å måle at noe bruker tyvstrøm. Når du har gjort dette og bilen tror at alt er lukket så må du vente minst 30 minutter så den går helt i dvale. Nå kan du måle over sikringene, da skal det ikke være noe som bruker strøm. Hvis det er det så finn ut hva sikringen er til å fortsett feilsøkingen helt til du finner ut hva det er som bruker strøm. Det kan f.eks. være en sensor som er ødelagt og derfor går ikke bilen helt i dvale hvis den tror noe står åpent eller lignende.

Lading/ vedlikeholdslading av bilbatteri – Med mange korte turer om vinteren hvor det brukes både varme i setet og viftene går for fult for å holde bilen duggfri så brukes det mye strøm. Strømmen til dette brukes fra 12 V batteriet. Derfor er det ofte lurt å vedlikeholslade batteriet gjennom vinteren. På nye biler som har batteri overvåkningssystem så er det ofte ikke så lurt å sette laderen rett på minuspolen. Hvis du har ett sånt overvåkningssystem så skal det stå forklart, og det skal være ett annet sted hvor du skal sette minuspolen fra laderen på ett jordingspunkt.

Vedlikeholdslading er ofte lurt på vinteren

Bilbatteriet har begrenset levetid

Bilbatteri burde vare i 5 år, men dette kommer veldig an på hvordan det har blitt brukt og vedlikeholdt. Batteriet har godt av bli vedlikeholdsladet. Har du ett dårlig batteri så burde du skru av alt som trekker strøm i bilen som vifter, radio osv spesielt når du starter opp bilen, da er det større sjanse for at bilen starter.

Ofte så er det når vinteren kommer at du finner ut at batteriet er dårlig, det kan du unngå at du finner ut av på den måten hvis du bruker en batteritester. Ett batteri som ikke er bra nok til å starte bilen i kulde kan ofte fungere fint på sommeren.

Startbooster for flatt batteri

Startkabler kan brukes, men da er du avhengig av hjelp fra en annen bil. Det er også litt risiko involvert ved bruk av startkabler, så bruk i det minste startkabler som har sikringer. En startbooster derimot vil kunne starte bilen uten at du er avhengig av hjelp fra noen andre. Den er som en powerbank til mobilen, bortsett fra at den er laget spesielt for å kunne levere mye strøm over kort tid (nettopp for å få start på biler). Bare husk å alltid ha den godt ladet opp, ellers får den ikke hjulpet deg. Les mer om Startbooster her

Du kan selvsagt lade opp batteriet også, men det tar lang tid. Med en Startbooster så får du start på bilen med engang du kobler den til.

Startbooster – Vær sikker på
at du alltid får startet bilen.
12V- 500 Peak Amp
Sjekk prisen

Fest bilbatteriet ordentlig

Det er veldig viktig at batteriet sitter festet som det skal, for det kan være farlig spesielt ved en ulykke hvis batteriet ikke er fest riktig. Dette er noe som ofte er feil på biler som har hatt flere eiere. Ofte skyldes det at det har blitt brukt batteri som ikke har samme feste, så passer ikke låsemekanismen lenger. Eventuelt at det har blitt mistet når batteriet har blitt tatt ut.

Har du ikke feste til batteriet lenger så finnes det å få kjøpt som reservedel, fra vrakhandlere eller universelle fester. Hvis batteriet ikke er tilstrekkelig festet så får den også feil på det på EU Kontroll.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen