Hvordan kjøre bil med manuelt gir

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Girkasse » Hvordan kjøre bil med manuelt gir

Manuelle girkasser blir stadig mindre populært, spesielt etter elbilene virkelig kom for fullt på markedet. Det finnes derimot fortsatt mange biler som har manuelle girkasser, spesielt i norden. I mange andre land, spesielt USA så har manuelle girkasser aldri vært noe særlig vanlig.

For noen er det en selvfølge å lære seg å kjøre manuelt gir, mens andre ikke ser helt behovet. Det har også blitt mye vanligere å kun ta sertifikat for automatgirkasse. Selv om alle elbiler har automat gir så kan det være at du får bruk for å kunne kjøre manuelt gir etthervhert. Og det å kjøre manuelt gir er som å sykle, så når du først kan det så er det ikke noe du glemmer hvordan skal gjøres. Noen biler er litt forksjellige, spesielt med hvor sensitiv kløtsjen er, men ikke mer enn at hvis du kan kjør en bil med manuelt gir så klarer du fint å kjøre alle andre biler med det også.

Lær deg å kjøre med manuelt gir

Er det første gang du kjører bil, eller bare første gang du kjører med manuelt gir så burde du uansett finne en stor parkeringsplass hvor du har god oversikt.

Det som er forskjellen fra en bil med automatgir er at når du ser på pedalene i bilen så er det en pedal mer enn i automatgir biler. Pedalen til venstre er kløtsjen, midten er brems og høyre pedal er gass. Når kløtsjen er inne så kjører aldri bilen, og det er kun venstre foten som skal brukes på kløtsjen. Høyre foten brukes på de to pedalene til høyre for kløtsjen, altså brems og gasspedal. Hvis bilen står i gir og du slipper kløtsjen vil bilen begynne å kjøre.

Girspak der revers er hvor 6 giret ville vært på biler som har det.

Før du starter bilen er det lurt å gjøre seg kjent med girstangen. Hvilket gir som er revers varierer litt, som oftest er det nederst til høyre, eller helt til venstre og opp. Dette ser du på toppen av girstangen. Noen biler har 6 gir mens andre har 5 gir. Du kan trykke inn kløtsjen og gire deg igjennom alle girene før du starter bilen. Når girstangen er i midten så står den i fri, da kan bilen trille hvis du ikke har på brekket og står i en bakke.

  1. Trykk inn kløtsjen helt, og vær sikker på at bilen står i fri. Nå kan du slippe foten fra kløtsjen, men bare hvis du står på ett flatt underlag for ellers vil bilen trille hvis du ikke holder bremsen inne.
  2. Sett bilen i første gir, mens du fortsatt holder kløtsjen inne. Så lenge du står flatt er det enklest hvis du slipper bremsepedalen før du slipper kløtsjen, for da er det kun en pedal å tenke på.
  3. Nå kan du sakte begynne å slippe kløtsjen, mens du må gi litt gass. Det er dette som kan være litt vanskelig å finne ut av, akkurat hvor fort du skal slippe kløtsen og hvor mye gass du skal gi. Ikke gi mye gass, men sånn at du kjenner at bilen begynner å kjøre. I starten blir det ofte litt rykk og napp, men etter noen forsøk så kommer det.
  4. Når du har fått til å kjøre i første gir så kan du gire opp til andre gir. Førstegiret er kun ment for veldig lave hastigheter. Bruk turtallsmåleren til å indikere når du skal skifte gir, du hører også når du er i for lavt gir. Kjør sakte i starten mens du prøver deg på å gire litt opp og ned til du er komfortabel med det.
Kløtsj til venstre, bremsepedal og gasspedalen til høyre

Gire ned – Hvis du prøver å gire ned når du har for høyt turtall vil du merke at bilen bremser opp, det er fordi du kjører for fort i forhold til det giret du girer ned til. Hvilket turtall som er riktig varierer litt på alle biler, avhengig av både motorstørrelse og om det er diesel eller bensin. Men du merker fort om det er riktig, både med lyd og om du har god respons på girpedalen. Du vil også se på turtallsmåleren om det er på tide å gire ned eller opp. Jo fortere du kjører desto høyere gir skal du bruke.

Revers – Stans bilen helt før du setter giret i revers, bruk mindre gass enn du gjør når setter bilen i første gir. Det trengs ofte ikke å brukes gasspedalen i det hele tatt når du setter bilen i revers. Tren på dette før du prøver å bruke revers for å parkere bilen.

Bakkestart med manuelt gir – Tren på bakkestart før du trenger å bruke det, for det er ekstra stressende hvis det er første gangen og det står en bil parkert bak deg. På noen biler er det noe som heter «hill assist» den gjør at bilen ikke triller bakover. Hvis du har det er det ingen sak. Ellers må du holde håndbrekket inne, og slippe det opp mens du merker at bilen begynner å kjøre fremover. Du starter ellers som du ville gjort, men slipp håndbrekket langsomt mens du merker at bilen får tak. Du trenger ikke å gi mye gass, kjenn godt etter at bilen får tak så slipper du sakte men sikkert opp på håndbrekket.

Slutten på manuelle girkasser

Det er ingen tvil om at manuelle girkasser er noe som blir mer og mer sjeldent, men det selges fortsatt biler med manuelt gir. Så biler med manuelt gir kommer fortsatt til å være på veiene i mange, mange år til. Mange veteranbiler er også manuelt gir, og disse vil ikke forsvinne med det første.

Det er når du plutselig trenger det at det er fint å kunne kjøre bil med manuelt gir, f.eks. når du er på ferie i utlandet og skal leie en bil eller kjøre en varebil med manuelt gir. Det tar ikke lang tid å lære seg å kjøre en bil med manuelt gir. Og hvis du skal ta sertifikat så lærer du deg fort hvordan du skal kjøre en bil men manuelt gir før du kommer deg ut i trafikken så det ikke blir sånn at du må tenke på giring i tillegg også.

Fordeler/ulemper med manuelt gir

Så fort du kan kjøre bil med manuelt gir er det ikke noe du tenker noe særlig over. Ved køkjøring er det mer komfortabelt med automat gir, så du slipper å gire opp og ned. Med manuelt gir har du derimot selv kontrollen over giringen. Endel biler har også en indikator som viser om du burde gire opp eller ned, det er kjekt hvis du ikke er vant med manuelt gir eller akkurat den bilen.

En bil som har manuelt gir kan settes i fri og taues, det kan være kjekt så du slipper bilberging. Ellers så kan biler med manuelt gir dyttes eller trilles i gang. Det er som regel enklest hvis du får litt fart på bilen, eller har flere som dytter deg. Da holder du kløtsjen inni og slipper den når du får litt fart på bilen, husk å vri om nøkkelen først. Det er som regel best at du har bilen i andre gir når den dyttes i gang.

Automatgirkasser er mer kompliserte, og det er mer som kan gå i stykker. Men på biler med manuelt gir som brukes til mye småkjøring så kan kløtsjen gå i stykker, da får du ikke kjørt eller giret. Generelt sett er automatgir mer komfortabelt, og når biler blir kjøpt nye så koster det mer å få de levert med automatgir.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen