Hvordan sote ruter på bil – Dette er hva som er lov

Hjem » Blog » Detailing » Hvordan sote ruter på bil – Dette er hva som er lov

Hvorfor sote ruter på bil

Det er flere fordeler ved å sote ruter på bil, både av estetiske hensyn men også av praktiske grunner. De fleste biler kler godt at de har sotete ruter, det gir ett bedre helhetsuttrykk av bilen. Det er også derfor mange biler blir levert med sotede ruter fra bilfabrikanten. Faktisk så har solfilmen en del og si for klimaet i bilen også. Om sommeren blir det ikke like varmt inne bilen, og om vinteren så holder bilen bedre på varmen inne i bilen. Bortsett fra det så er det også mindre innsyn inn i bilen, det kan være fint når du kjører men også veldig fint når du parkerer hvis du har noe av verdi i bilen. Solfilm varierer veldig i kvalitet, og hvor bra de ser ut varierer også veldig. Ønsker du at det skal se profesjonelt ut så er det å få noen andre til å gjøre jobben som er det riktige å gjøre, for det å legge solfilm ordentlig selv er ikke så enkelt.

Hvor mørk solfilm du velger har også mye å si for hvordan utseende blir, velger du en som er veldig mørk så vil du se mindre ut av vinduene når det er mørkt ute. I og med at solfilmen hindrer solen å lyse rett inn så vil det faktisk ofte være mer behagelig å se ut av ruter som har solfilm. Solfilmen skal ikke være så mørk at du ikke ser lys igjennom den, det handler om trafikksikkerhet. Du skal kunne se lysene fra utrykningskjøretøy, det vil uansett ikke oppleves komfortabelt å kjøre en bil som har så mørke ruter at du ikke gjør det.  Noen biler har spesielle ruter som er doble glass eller at rutene er laminerte, da kan du ikke bare legge solfilm på, undersøk i så fall med produsenten hva som er mulig å gjøre.

Hvordan sote ruter på bil

Det er en stor fordel at du har tilgang til ett godt sted å stå når du skal sote rutene på bilen. Godt med lys, gjerne fra lys som kan flyttes på hjelper også veldig mye. Har du mulighet til å få hjelp av en som har gjort jobben før så vil det gjøre alt veldig mye enklere. Er du litt usikker på om det er noe du kommer til å få til, og solfimen du skal bruke lim er det noe du burde vurdere nøye om er noe du burde gjøre. Hvis resultatet blir dårlig så er det ikke alltid så enkelt å få det fjernet. Det er derimot mange som med god tålmodighet og nøye lesing av bruksanvisning får det til.

Hvilket utstyr du har vil også ha endel å si. Hvis det følger med noe verktøy så er det sjeldent det beste, og langt i fra like bra som det de proffe bruker. En god skrape, kniv og varmluftpistol er ett minimum av hva du burde ha for å få ett godt resultat, og selvsagt god solfilm.

Vaske rutene – Rutene må vaskes godt innvendig og utvendig, men vask ikke alle samtidig så de rekker å bli skitne før du skal legge solfilm på de. Bruke såpevann, som gjerne er lunkent. Du burde ha en skrubbe som tar til seg det som er av skitt igjen, så du er helt sikker på at det ikke ligger noe igjen på ruten. At det er helt rent før du starter er essensielt for ett godt resultat.

Sote rutene – Solfilmen legges først på yttersiden av vinduet, også trekkes selve solfilmen av å legges på innsiden. Det er buede ruter som gjør det mest utfordrende, så hvis du gjør jobben alene er det lurt å starte på de letteste rutene først så du får litt følelsen av solfilmen før du tar de rutene som er mest buede. Det varierer litt hvordan solfilmene skal legges fra produsent til produsent, så les bruksanvisningen nøye! Det må kuttes til godt, derfor er det en stor fordel å ha godt med lys. Det finnes også noen solfilmer som er ferdig tilpasset til rutene for forskjellige bilmodeller.

Hvilken solfilm er best å bruke

Det er ikke bare det at det ser forskjellig ut når jobben er fullført. Først burde du bestemme deg for hvordan du øsnker at solfilmen skal se ut, og så velge en solfilm som er som den du ønsker deg. Men det er heller ikke til å komme bort i fra at de aller rimeligste solfilmene kan være veldig vanskelig å jobbe med. Og hvis du da i tillegg ikke er erfaren med å legge solfilm og ønsker å gjøre det selv så vil jobben bli mye vanskeligere enn det den egentlig hadde trengt å være.

Universal solfilm
Skruvat.no
SJEKK PRISEN

Hva koster det å sote ruter på bil

Soting av ruter på en personbil koster som regel fra 3000-6500 kr. Det er for solfilm ferdig montert frem til B-stolpen. Siden det ikke er lovlig å sote lenger frem enn til B-stolpen (frem til førervindu) oppgis som regel priser kun på det. Hvis du spør kan derimot de fleste sote alle rutene du ønsker, men det er ulovlig å kjøre med det!. Ønsker du å sote frem til A-stolpen (frem til frontruta) så koster det som regel fra 4000-8000 kr til sammen. Selv om noen er villige til å montere solfilm på rutene som det ikke er lovlig å sote så er det viktig å vite at det er du som sjåfør som gjør noe ulovlig.

Hva er lov ved soting av ruter på bil

Etter B-stolpen, det vil si etter bakrutene så er det ikke lov med noe soting. Frontvinduet, passasjer og førervinduet er etter b-stolpen, og disse rutene er det ikke lov å sote. Noen bilmodeller har original toning på disse rutene fra produsenten, det er selvsagt lovlig siden det er godkjent og telles ikke som soting.

Sote lykter – Er det lov at baklyktene eller frontlyktene er sotet? Rundt omkring står det mye forskjellig om dette, men det er ikke lov. Lyktene skal være som de er godkjent originalt, om det er med noe toning så er det lovlig så lenge det er godkjent. Men du kan ikke selv sote baklykter eller frontlykter på lovlig vis.  

Alternativer til solfilm

Solfilm er det beste å bruke, noen premium biler har «gardiner» i bilen som kan dras ned. Disse vil gi noe effekt, men mest for at passasjerene ikke blir blendet av sola. Du vil ikke få den samme effekten som solfilm gir for å holde det kjølig eller varmt inne i bilen med mindre du har solfilm. Solbeskyttere som bruker sugekopp kan være en grei løsning, spesielt hvis du har barn i bilen. Det finnes universelle rullegardiner som gjør at det ser litt bedre ut enn med avtagbare solbeskyttere.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen