Airbag lampe som lyser/blinker gult eller rødt – Ofte lett å fikse!

Hjem » Blog » DIY – Guider – Reparasjoner » Sikkerhetssystemer » Airbag lampe som lyser/blinker gult eller rødt – Ofte lett å fikse!

Har du en airbaglampe som lyser er dette noe som må utbredes – Vi går i denne artikkelen gjennom hvordan du kan finne frem til hvorfor du har feil på SRS Systemet.

Airbagen er noe av det viktigste i bilen din

Faktisk er det ikke påbudt med Airbag på biler i Norge, men det skal godt gjøres å finne en ny bil som ikke har airbag. I starten var det kun en airbag, og den beskyttet sjåføren, siden 90 tallet har det stadig kommet flere airbager i biler. Nå er det som regel mange airbager i bilen, som skal beskytte alle passasjerene.

Airbagen ble først introdusert i fly, før den senere kom i biler. Porsche 944 var den første bilen som kom med Airbag for både passasjer og fører som standardutstyr, det var i 1987.

På passasjersete kan ofte airbagen skrus av, det er for de som har barn i bilen og som bruker det setet.

Airbag kan løses ut ved hastighet på 16-19 km/t for de som ikke bruker bilbelte, og uten bilbelte vil de fleste utløses ved rundt 25 km/t (kilde). Setebelte er det absolutt viktigste å bruke, airbagen er designet for å virke med setebelte. Hvis du ikke bruker setebeltet så vil airbagen kunne gjøre mye større skader enn den ellers ville gjort når setebeltet brukes. 

Hjelp – Airbaglampe lyser eller blinker gult eller rødt!

Har du en airbaglampe som lyser så blir ikke bilen EU-godkjent, det er noe som må ordnes og det er ikke noe vits å prøve og få den godkjent med Airbaglampe som lyser. Heldigvis er det faktisk sjeldent at det er selve airbagen som er ødelagt når airbaglampa lyser, det er som regel en dårlig kobling ett sted eller noe annet som ganske enkelt kan fikses.

På endel biler kan du faktisk lese feilkoden uten diagnoseapparat. Hvis Airbaglampen blinker flere ganger så tell hvor mange gange den blinker, og etter den tar en liten pause fra å blinke så tell hvor mange ganger til den blinker. Da vil du få to tall som er feilkoden til hvorfor du har en airbaglampe som lyser. Denne kan du søke opp sammen med hvilken bilmodell du har for å finne ut hva feilen er.

Airbaglampen indikerer at airbagen ikke fungerer. Selv om du ikke skal ha bilen EU-godkjent med det første er ikke det gyldig grunn til å fortsette å kjøre bilen. Airbag er en av de viktigste sikkerhetsfunksjonene i bilen, og å kjøre med en airbaglampe som lyser må derfor unngås.

Triks for å får bort airbaglampe – Det er noen triks du kan prøve for å få lampen til å forsvinne. Lad opp 12V batteriet, og sjekk tilstanden til batteriet. Lite strøm på bilen kan gjøre at airbaglampen lyser. Om du kjører og noen ikke bruker setebetle kan det gjøre at airbaglampen lyser, det samme gjelder hvis bilen ikke registrer at setebeltet brukes. Sjekk at det ikke ligger noe i setet som gjør at bilen tror du har med en passasjer, og test at alle setebeltene klikker inn riktig.

Husk også å sjekke at du ikke har skrudd av airbagen fordi du har hatt med barn i bilen! Ikke alle biler har denne muligheten, men veldig mange har det!

Feilsøke airbaglampe som lyser


Det må feilsøkes litt når airbaglampe lyser, og den eneste fornuftige måten å starte på er med ett diagnoseapparat. Med mindre det er noe fysisk du åpenbart ser att er feil. Avhengig av både hvilken bil du har, og hvilket diagnoseapparat du har så kan jobben være veldig enkel eller komplisert. Noen ganger kan man være så heldig at det bare er å slette feilkoden, og at den faktisk forsvinner. Det vanligste er derimot at du får lokalisert feilen, eller ihvertfall får noen hint om hvor du burde starte feilsøkingen.

Koble diagnoseapparat til bilen for å lese feilkoder

Før du begynner å skru på noe som har med airbag på bilen din å gjøre så må du gjøre deg kjent med hvordan airbag systemet på bilen din fungerer. Dette varierer mellom produsenter, og siden airbag er en så viktig sikkerhetskomponent som potensielt kan gjøre stor skade er det veldig viktig at du vet hva du driver med. Det å få tatt en diagnose er det første som må gjøres, deretter kan du søke opp feilkoden for å finne ut om dette er noe som er mulig å fikse selv.

Diagnoseapparat for å lese/ Slette feilkoder
iCarsoft – Til mange forskjellige bilmodeller
SJEKK PRISEN

Ofte så er det en feilmelding som henger igjen, slett feilmeldingene og har du flaks så forsvinner airbaglampen. Dette er veldig ofte hva som gjøres på ett verksted også. Det koster ofte like mye som hvis du hadde kjøpt ditt eget diagnoseapparat. Selv om det selvsagt ikke er noen garanti for at du bare kan slette feilkoden på din bil og den ikke kommer tilbake igjen.

Sjekk ut testen av diagnoseapparat her!

I og med at det er såpass mange sensorer som kan ha dårlig kontakt er det lite konstruktivt å starte med å se etter dette på egenhånd uten å ta en diagnose selv. På endel modeller er det derimot ofte kjente feil som at hvis setet dras for langt bakover så kan det føre til dårlig kontakt på sensor.

Fjerne Airbag

Det er ikke bare å fjerne Airbagen hvis du har feil på en airbag, og hvis du gjør det så kommer airbaglampen til å lyse uansett. Løsningen her blir som nevnt over, finne feilen for så å fikse det. Det er mulig å skru selv på airbag, men undersøk nøye hvordan airbagen på din fungerer før du gjør noe. Det er mye krefter i en airbag, så du må vite hva du gjør før du begynner å skru på den.

Som regel er det derimot ikke selve airbagen det er noe feil på, men koblinger osv.

SRS System

Supplemental Restraint System (SRS), dette er hele sikkerhetssystemet i bilen. Det er aktivt, det vil si det er ikke noe du skal styre selv. Det fungerer i samarbeid med masse sensorer, spesielt på nye biler. Når du merker at setebeltet strammer seg, eller du har en veske i sete som gjør at bilen piper siden setebelte ikke er i bruk så er dette en del av det SRS systemet gjør i bilen din. At du har feil på SRS systemet kan være både noe som er veldig enkelt å fikse eller noe som er komlisert, ved å gjøre en diagnose selv eller hos ett verksted kan det som regel finnes ut av enkelt av hva som er problemet. Airbager er i utgangspunktet laget for at de skal vare ut bilens levetid, og derfor er det heldigvis sjeldent at det er selve airbagen som er ødelagt.

Legg igjen en kommentar

Skroll til toppen